Hej!

Har ett 70-tals radhus på 133 kvm som jag håller på att förbättra ventilationen på men känner mig osäker på dimensionering av ventilation.

När vi köpte de för några månader sen fanns de mekanisk frånluft (takfläkt) med frånluft (märkt blått på bilden) i kök, lilla wc undervåning, två don i tvättstuga/dusch och en på badrum övervåning. Tilluft fanns i på två ställen i form av spaltventil under fönster i ett sovrum ovanvåningen och ett på nedre (märkt grönt på bilden). Har installerat tre stycken 100 flexit ventiler (märkt rött på bilden). En i vardagsrum, en i hall, en i sovrum på ovanvåningen.

Har ett frånluftsflöde på 56 l/s enligt luftflödesmätningar.

Har fräst ut fodret på våtutrymmen på undervåning för att skapa överluft så att frånluften fungerar, blir drag men oklart hur mycket. Försöker ha dörrarna öppna så mycket som möjligt.

De luktar lite unket när man inte vädrar med korsdrag och RF % går rätt ojämnt. Efter lite vädring luktar de inget.
Vill inte dra upp hur många hål som helst i onödan men bra ventilation är prio framför värme. har inte en tillufts ventil per rum/25 kvm som man ska ha, å andra sidan är inte huset speciellt tätt.

Tanken är väl att se lite nu hur de blir på vintern men skulle vilja höra om någon har tips eller tankar?

• Planritning av ett 70-tals radhus med markerade ventilationspunkter i olika färger för tilluft och frånluft i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Killgissarn skrev:
Hej!

Har ett 70-tals radhus på 133 kvm som jag håller på att förbättra ventilationen på men känner mig osäker på dimensionering av ventilation.

När vi köpte de för några månader sen fanns de mekanisk frånluft (takfläkt) med frånluft (märkt blått på bilden) i kök, lilla wc undervåning, två don i tvättstuga/dusch och en på badrum övervåning. Tilluft fanns i på två ställen i form av spaltventil under fönster i ett sovrum ovanvåningen och ett på nedre (märkt grönt på bilden). Har installerat tre stycken 100 flexit ventiler (märkt rött på bilden). En i vardagsrum, en i hall, en i sovrum på ovanvåningen.

Har ett frånluftsflöde på 56 l/s enligt luftflödesmätningar.

Har fräst ut fodret på våtutrymmen på undervåning för att skapa överluft så att frånluften fungerar, blir drag men oklart hur mycket. Försöker ha dörrarna öppna så mycket som möjligt.

De luktar lite unket när man inte vädrar med korsdrag och RF % går rätt ojämnt. Efter lite vädring luktar de inget.
Vill inte dra upp hur många hål som helst i onödan men bra ventilation är prio framför värme. har inte en tillufts ventil per rum/25 kvm som man ska ha, å andra sidan är inte huset speciellt tätt.

Tanken är väl att se lite nu hur de blir på vintern men skulle vilja höra om någon har tips eller tankar?
Ett överslag på vad jag ser bör du ha minst 60l/s som tilluft vilket blir 60 för frånluften då
Vardagsrum två 100mm tilluft och tilluft i alla sovrum , tog höjd för 4 sovande totalt och gissat på ytorna . Helst bör även förråd ha frånluft men strypta till ca 3-5

• Gilla
Killgissarn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag får det till att 47 l/s total frånluft räcker, 0,35 x 133. Ventilationen bör ske per våningsplan och eftersom de 15 l/s i badrummet där uppe inte räcker till för att ventilera 3 sovrum så rekommenderar jag en frånluft i klädkammaren där uppe (t.ex. 5 l/s). Man brukar inte ha tilluft vid ytterdörren utan där kan man möjligen ha frånluft, men det behövs knappast när det redan finns frånluft på 3 ställen.

Vanligast numera är nog att man har 1 cm springa i underkanten av dörrarna så att luften kan passera utan problem. Man väljer underkanten för att luften ska gå på diagonalen i rummen för bästa genomluftning.

• Gilla
Killgissarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag får det till att 47 l/s total frånluft räcker, 0,35 x 133. Ventilationen bör ske per våningsplan och eftersom de 15 l/s i badrummet där uppe inte räcker till för att ventilera 3 sovrum så rekommenderar jag en frånluft i klädkammaren där uppe (t.ex. 5 l/s). Man brukar inte ha tilluft vid ytterdörren utan där kan man möjligen ha frånluft, men det behövs knappast när det redan finns frånluft på 3 ställen.

Vanligast numera är nog att man har 1 cm springa i underkanten av dörrarna så att luften kan passera utan problem. Man väljer underkanten för att luften ska gå på diagonalen i rummen för bästa genomluftning
Tack för bra svar!

Ja jag räknade enligt samma formula och fick frånluften att räcka till, men det är väl lite som du säger, att övervåningen är för klent dimensionerat. En frånluft skulle sitta fint uppe i klädkammaren.

Har läst att man inte ska sätta i hallen, men så tänkte jag lite efter egna förutsättningar (vilket kanske är helt fel) och då kändes det rimligt. Ville inte ha i köket och hallen blir lite dead space, där det just kan samlas lite unken lukt, och i och med att frånluften kommer innan någon annan yta så kändes det okej. Fick också bara plats med en tillufts ventil i vardagsrummet.
Kanske hade vart bättre att köpa en fönster spaltventil i vardagsrummet och antingen låta hallen vara på strypt effekt (flexit är reglerbara tilluftsdon) eller kanske ha den som frånluft?

Kanske ska komplettera dörrarna med lite glipa nertill också, det känns ju viktigt att inte strypt effekten där.

Stort tack till er båda för bra tankar !

H Håbbe01 skrev:
Ett överslag på vad jag ser bör du ha minst 60l/s som tilluft vilket blir 60 för frånluften då
Vardagsrum två 100mm tilluft och tilluft i alla sovrum , tog höjd för 4 sovande totalt och gissat på ytorna . Helst bör även förråd ha frånluft men strypta till ca 3-5
Tack för svar! Svarade lite längre på birgitS inlägg

BirgitS
Kök och toalett på nedre planet bör ha frånluft på 10 l/s var och duschrummet 15 l/s, dvs. 35 l/s totalt vilket räcker för att ventilera 100 kvm enligt normen. Hur många kvm är bottenplanet på?

Eftersom det kan vara många människor i ett vardagsrum är det bra med två ventiler där.

Med en frånluftsfläkt i hallen så blir väl flödet på nedre plan onödigt stort, dels kostar det pengar att värma upp all luft som kommer in och dels kan det kännas dragit på de få ställen där det finns tilluftsventiler.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kök och toalett på nedre planet bör ha frånluft på 10 l/s var och duschrummet 15 l/s, dvs. 35 l/s totalt vilket räcker för att ventilera 100 kvm enligt normen. Hur många kvm är bottenplanet på?

Eftersom det kan vara många människor i ett vardagsrum är det bra med två ventiler där.

Med en frånluftsfläkt i hallen så blir väl flödet på nedre plan onödigt stort, dels kostar det pengar att värma upp all luft som kommer in och dels kan det kännas dragit på de få ställen där det finns tilluftsventiler.
Ja när dom mätte upp så vart domen 13 l/s i köket, 6 på ena donet i tvättstugan och 13 på andra , sen 10 l på lilla toaletten. Så totalt 42 på undervåning och 15 l/s på ovanvåningen. Så 57 l/s totti.
Dock känns de som att dom siffrorna är lägre i verkligheten i och med dörrar. Köket är helt oblockerat och konstant frånluft men resten har ju ca 650x10mm springa att ta in luft på.

Skulle behöva mäta upp nogrannt men ca 75 kvm bottenvåningen och 55 kvm ovanvåningen.

BirgitS
K Killgissarn skrev:
Köket är helt oblockerat och konstant frånluft men resten har ju ca 650x10mm springa att ta in luft på.
Det borde räcka.
K Killgissarn skrev:
Ja när dom mätte upp så vart domen 13 l/s i köket, 6 på ena donet i tvättstugan och 13 på andra , sen 10 l på lilla toaletten. Så totalt 42 på undervåning och 15 l/s på ovanvåningen. Så 57 l/s totti.
Om du kan skruva ner lite på entréplanet så blir det inte fullt så hög uppvärmningskostnad, men ändå fullt tillräcklig ventilation. Men det är för lite på det övre planet med bara 15 l/s. Nu är det risk för att tilluftsventilerna där i stället fungerar som frånluftsventiler, i och med att varm luft stiger, vilket leder till dålig luft i sovrummen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.