Jag har en 60-tals suterränghus på 280kvm som jag vill åtgärda ventilationen på. Tänkte ge mig på detta själv. För att rita upp och dimensionera ett FTX system. Finns det mjukvara till hjälp? Är ingenjör så är inte helt efter men att dimensionera helt från vitt papper måste väl finnas mjukvara som gör det åt en? Finns ngt därute o ta del av? Vent firmorna som säljer aggregaten, hjälper de till med ritning om jag köper prylarna?

Du måste fixa fram en planritning av ditt hus. Sen ska du ha frånluftsdon i badrum, toaletter, garderober och/eller kök. Vidare ska du ha tilluftsdon i sovrum och vardagsrum. De kommer att ha vissa flöden baserat på vilken typ av rum det är och hur stort ditt hus är.

Sen kommer det svåra och det är att tänka ut hur du ska dra rörsystemet och hur det ska isoleras. Det kommer att bero på hur ditt hus är konstruerat och kommer att kräva mänsklig intelligens och erfarenhet, och närvaro på plats. Jag tror inte nåt dataprogram kan hjälpa dig med den biten.

När man bygger nya hus däremot finns det mjukvara som används.

• Gilla
JPC2021
  • Laddar…
Blir nej på nästan alla frågor

Mjukvara är dyrt och oftast kopplat till en generell cad programvara som extra modul
Givetvis kan man köpa en ritning ex

https://www.ventilationsbutiken.se/sv/info/ventilationsritningar.html

Tar lång tid att som lekman sätta in sig i alla detaljer. Forum kan vara till hjälp men kan bli både fel och dyrbart

• Gilla
JPC2021
  • Laddar…
Jag kanske var lite fattig i informationen. Om man begränsar min fråga till dimensionerna på spirorören för att trycken ska bli rätt. Jag kanske är lite naiv men om man matar in ritning och dimensionerna på huset (såklart kök, sovrum och badrummens position) borde det finnas cadprogram som spottar ut en ventilations ritning.

J JPC2021 skrev:
cadprogram som spottar ut en ventilations ritning
Kolla upp autocad med modulen magicad för ventilation tar dessutom ett halvår att behärska
Planritning på papper är enklast om man ej jobbar dagligen med stora projekt
Förstå skillnaden på projekterat flöde och ovk flöde
Skapa en flödesplan tf/fl
Ta ut dimensioner på kanaler
approximera tryckfall
Lägg in flöde och få fram belastningspukt för valt aggregat
etc

• Gilla
JPC2021
  • Laddar…
J JPC2021 skrev:
Jag kanske var lite fattig i informationen. Om man begränsar min fråga till dimensionerna på spirorören för att trycken ska bli rätt. Jag kanske är lite naiv men om man matar in ritning och dimensionerna på huset (såklart kök, sovrum och badrummens position) borde det finnas cadprogram som spottar ut en ventilations ritning.
J JPC2021 skrev:
Dags att börja dra rör nu. Hittar inga fysiska butiker med 200 rör att hämta i stockholm. Upp till 160 är inga problem men däröver? Ngn med tips på butik som säljer till privatpersoner utan firma?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.