Hej
När vi lagar mat upplever vi stundtals att matos sprider sig i huset , trotts att vi ha en bra köksfläkt, och frånluftsfläkt vid andra sidan av köket + ett öppet fönster :)

Dålig på detta men tar dessa fläktar och fönster ”ut sig mot varandra ” är det bättre att bara köra på tex köksfläkten ? Och stänga fönstret..
Hjälp..
 
Om det finns mekanisk frånluft i ett annat rum än köket kan det möjligen dra luft in genom fönstret, genom huset och ut genom frånluftsventilen. På vägen kan den då dra med sig matos. Det är ju enkelt att prova om detta kan vara problemet. Men det är svårt att helt hindra matoset från att spridas.
 
A Avemo skrev:
Om det finns mekanisk frånluft i ett annat rum än köket kan det möjligen dra luft in genom fönstret, genom huset och ut genom frånluftsventilen. På vägen kan den då dra med sig matos. Det är ju enkelt att prova om detta kan vara problemet. Men det är svårt att helt hindra matoset från att spridas.
Tack för svar. Just i detta fall sitter mek frånluft i köket
 
BirgitS
Det kan vara bättre att öppna ett fönster i ett annat rum än köket, dock ska ju luften kunna komma in i köket under/över dörren. Om det är öppen planlösning kan det vara bra att sätta igång fläkten t.ex. 10 minuter innan man börjar steka så att luftflödena hinner stabilisera sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bättre att öppna ett fönster i ett annat rum än köket, dock ska ju luften kunna komma in i köket under/över dörren. Om det är öppen planlösning kan det vara bra att sätta igång fläkten t.ex. 10 minuter innan man börjar steka så att luftflödena hinner stabilisera sig.
Tack för respons !
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.