416 läst ·
4 svar
416 läst
4 svar
Besparingar med behovsstyrd ventilation i bostadshus?
Jag sitter och undersöker möjligheter att minska el- och uppvärmningsskostnader i vår BRF och har i.o.m. försökt läsa på om behovsstyrd ventilation, där poängen är att ventilationen kan regleras beroende på temperatur- och tryckskillnader inomhus och utomhus. (Idag har vi enkel mekanisk ventilation utan FTX.)
Försäljare menar att energiförbrukningen kan reduceras dramatiskt, samtidigt som det kan ge bättre inneklimat men fortfarande fullgod ventilation. T.ex. påstår Saleryd att sådana fläktar kan ge reducera energiförbrukningen med 29 kwh/kvm.
Är det kanske någon här som har kunskap eller erfarenhet av att installera behovsstyrd ventilation i villa eller flerbostadshus? Kan det bli så betydande besparingar, har det blivit bättre klimat, och finns det nackdelar som inte beskrivs?
Försäljare menar att energiförbrukningen kan reduceras dramatiskt, samtidigt som det kan ge bättre inneklimat men fortfarande fullgod ventilation. T.ex. påstår Saleryd att sådana fläktar kan ge reducera energiförbrukningen med 29 kwh/kvm.
Är det kanske någon här som har kunskap eller erfarenhet av att installera behovsstyrd ventilation i villa eller flerbostadshus? Kan det bli så betydande besparingar, har det blivit bättre klimat, och finns det nackdelar som inte beskrivs?
Brf skriver du. Är det flerbostadshus eller enskilda hus i brf-form? Är flera boenden/lägenheter kopplade till samma fläkt så krävs förutom styrning av fläkten även spjäll för varje lägenhet.J JohanPI skrev:Jag sitter och undersöker möjligheter att minska el- och uppvärmningsskostnader i vår BRF och har i.o.m. försökt läsa på om behovsstyrd ventilation, där poängen är att ventilationen kan regleras beroende på temperatur- och tryckskillnader inomhus och utomhus. (Idag har vi enkel mekanisk ventilation utan FTX.)
Min bedömning är att det kostar mer än besparingen samt att jag ställer mig tveksam till att man får till en fungerande anläggning som ska klara ovk.
Har ni tilluft genom friskluftsventil i fönster i dag?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
2-4 lägenheter per hus. 1 fläkt per 2 lägenheter. Tilluft via fönsterventiler, precis.Dolph skrev:
Brf skriver du. Är det flerbostadshus eller enskilda hus i brf-form? Är flera boenden/lägenheter kopplade till samma fläkt så krävs förutom styrning av fläkten även spjäll för varje lägenhet.
Min bedömning är att det kostar mer än besparingen samt att jag ställer mig tveksam till att man får till en fungerande anläggning som ska klara ovk.
Har ni tilluft genom friskluftsventil i fönster i dag?
Dom verkar ju mena på att det bara ska vara att byta takenheten, och att OVK ska följas. Men ja, vad vet man.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Behovsstyrd ventilation. Hur vet företaget vad behovet är? CO2-mätare i varje lägenhet? Inget jag sett man gör i flerbostadshus. Låter som att man eventuellt identifierat ett väldigt litet problem och erbjuder en lösning som inte löser något problem?
Möjligtvis att man tänker sig att byta en gammal fläkt med asynkronmotor mot en ny mer energisnål EC-motor. De är enklare att vartalsreglera om det av något skäl är så att ni överventilerar (tror inte det). Men är det inte så, lönar det sig sällan att byta en fungerande standard-motor mot en EC när det handlar om så små motorer.
Möjligtvis att man tänker sig att byta en gammal fläkt med asynkronmotor mot en ny mer energisnål EC-motor. De är enklare att vartalsreglera om det av något skäl är så att ni överventilerar (tror inte det). Men är det inte så, lönar det sig sällan att byta en fungerande standard-motor mot en EC när det handlar om så små motorer.
Som jag förstår det är det rumstemperatur och yttertemperatur det baseras på, och de menar (tror jag) att när skillnaden är större blir det också en större tryckskillnad, och därmed ett större luftflöde i ventilationen om inte varvtalet regleras ned. (Det stämmer också med min intuition, och var lite varför jag började kika på detta) Men det är svårt att hitta exempel och slutresultat, och andra företag som gör samma sak!
AC till EC-motor verkar vara en betydligt mer lätträknad investering ja.
Tack för din input!
AC till EC-motor verkar vara en betydligt mer lätträknad investering ja.
Tack för din input!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden