Hej,
Jag behöver hjälp med planering och val av produkter för vårat uterum som snart ska byggas.
Förutsättningarna är ett åretrunt-uterum från Willab som kommer stå på en isolerad btg-platta med golvvärme(vattenburen med fjärrvärme).
Då vi har två intag av friskluft till vårat befintliga 2-våningshus är det önskvärt att inte försämra inomhusluften( i alla fall så lite som möjligt).
Jag har med hjälp av ChatGPT kommit fram till följande lösning men då den spårat ur så vänder jag mig hit och förlitar mig mer på erfarenhet och kunskap.

Lösningen består av att sätta en tilluftsdon/ventil ovanför glaspartiet på kortsidan och sätta en frånluftsfläkt i diagonalt motstående hörn.
Väggen som frånluftsfläkten är tänkt att sättas är en isolerad vägg med dubbelgips och 50mm isolering, och som även har en luftspalt mot grannen på 80-100mm.

Min tanke är att dra en slang från fläkten ut i friskluften med backspjäll.
Grannen kommer bygga ett exakt likadant uterum med samma lösning som mig och kommer nyttja luftspalten på samma sätt, men placeringen av frånluftsfläkten blir lite annorlunda så inte slangarna krockar med varandra.

Vad tror ni om denna lösning? Och har ni ventiler/fläktar att rekommendera?

• Planskiss över ett framtida uterum med markeringar för tilluftskanal, frånluftsfläkt och friskluftsintag. Uterummet är på 15m2 med golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av uterum med tilluftsdon och frånluftsfläkt markerade; planerad lösning för ventilation.
    Skapa konto
Varför behövs en frånluftsfläkt?

Luften borde väl fortfarande dras in genom dom befintliga tilluftsventilerna till huset?
Jag hade satt in två tilluftsventiler till uterummet istället.

Men som vanligt killgissar jag bara så rätta mig gärna! :)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F
Lämna lite springor i takfoten? 😆

F Fideliox skrev:
Lämna lite springor i takfoten? 😆
Eller bara strunta i att isolera så blir det lagom drag ändå :)

Det blir ju dumt när man satsar på ett isolerat uterum och göra stora hål i fasaden där man drar in kalluft. Med det sagt så har jag inget bättre alternativ.

F
maah maah skrev:
Eller bara strunta i att isolera så blir det lagom drag ändå :)

Det blir ju dumt när man satsar på ett isolerat uterum och göra stora hål i fasaden där man drar in kalluft. Med det sagt så har jag inget bättre alternativ.
Vi har också såkallad vinterträdgård, isolerat och värmepump. Mot husväggen är det 2 friskluftventiler som tar luft från uterummet, ungefär vad trådskaparen planerat. Uterummet saknar däremot ventiler men uppe där plasttaket går över bjälken eller vad man ska säga är det liten luftspalt. Hade en ventilationskille här och frågade om man borde göra något. Hans svar: Funkar det så låt det vara.

Typ såhär, blått är luft.

Uterum med plasttak och träbjälkar; blå vågor visar luftflöde, uppmätt med måttstock.
Skapa konto

Vet inte vad ts menar med fläkten. Den borde blåsa in i uterummet isåfall.

Redigerat:
friskluftsintag till huset i uterummet?

och sen en frånluftsfläkt i uterummet

lär ju bli svårt att kalibrera luftflödet med en fläkt som dessutom grannen skal använda?

risken är ju uppenbar att det inte längre blir friskluft tilluft utan avluft

maah maah skrev:
Varför behövs en frånluftsfläkt?

Luften borde väl fortfarande dras in genom dom befintliga tilluftsventilerna till huset?
Jag hade satt in två tilluftsventiler till uterummet istället.

Men som vanligt killgissar jag bara så rätta mig gärna! :)
Ursprunget är att Willab rekommenderar en liknande lösning till deras uterum. Så jag har spunnit vidare på detta och tänkt platsanpassa det då vi har två friskluftsintag till huset.
Min tanke(killgissning) är att fläkten ska skapa ett undertryck som jag kan kontrollera beroende på behov av att byta luft i uterummet. Självklart kommer frånluftfläkten (på vinden i bostadshuset) fortsatt skapa ett undertryck och ta in uterummets luft in i huset. Jag funderar bara om jag behöver ha möjligheten till att göra detsamma i uterummet. Jag lägger hellre en extra slant på lite ventiler och rör och hamnar i läget att det inte behövs än att behöva installera det i efterhand för att jag har kass luft/kondens i uterum/hus.

Nicklasand Nicklasand skrev:
Ursprunget är att Willab rekommenderar en liknande lösning till deras uterum. Så jag har spunnit vidare på detta och tänkt platsanpassa det då vi har två friskluftsintag till huset.
Min tanke(killgissning) är att fläkten ska skapa ett undertryck som jag kan kontrollera beroende på behov av att byta luft i uterummet. Självklart kommer frånluftfläkten (på vinden i bostadshuset) fortsatt skapa ett undertryck och ta in uterummets luft in i huset. Jag funderar bara om jag behöver ha möjligheten till att göra detsamma i uterummet. Jag lägger hellre en extra slant på lite ventiler och rör och hamnar i läget att det inte behövs än att behöva installera det i efterhand för att jag har kass luft/kondens i uterum/hus.
som sagt var, att kunna styra detta är en framgångsfaktor, avancerad luftkontroll

Hej,
Jag behöver hjälp med planering och val av produkter för vårat uterum som snart ska byggas.
Förutsättningarna är ett åretrunt-uterum från Willab som kommer stå på en isolerad btg-platta med golvvärme(vattenburen med fjärrvärme).
Då vi har två intag av friskluft till vårat befintliga 2-våningshus är det önskvärt att inte försämra inomhusluften( i alla fall så lite som möjligt).
Jag har med hjälp av ChatGPT kommit fram till följande lösning men då den spårat ur så vänder jag mig hit och förlitar mig mer på erfarenhet och kunskap.

Lösningen består av att sätta en tilluftsdon/ventil ovanför glaspartiet på kortsidan och sätta en frånluftsfläkt i diagonalt motstående hörn.
Väggen som frånluftsfläkten är tänkt att sättas är en isolerad vägg med dubbelgips och 50mm isolering, och som även har en luftspalt mot grannen på 80-100mm.

Min tanke är att dra en slang från fläkten ut i friskluften med backspjäll.
Grannen kommer bygga ett exakt likadant uterum med samma lösning som mig och kommer nyttja luftspalten på samma sätt, men placeringen av frånluftsfläkten blir lite annorlunda så inte slangarna krockar med varandra.

Vad tror ni om denna lösning? Och har ni ventiler/fläktar att rekommendera?
Hur tänker du använda uterummet, sommartid och vintertid?

H Håbbe01 skrev:
Hur tänker du använda uterummet, sommartid och vintertid?
Vi kommer använda det året runt, vi kopplar på den vattenburna golvvärmen i plattan på bef uppvärmning(fjärrvärme) och kommer ha det varmt och gött alla vintermånader. Uterummet står dessutom i norrläge så det kommer inte påverkas sommartid när solen ligger på som värst.

Vi kommer använda det året runt, vi kopplar på den vattenburna golvvärmen i plattan på bef uppvärmning(fjärrvärme) och kommer ha det varmt och gött alla vintermånader. Uterummet står dessutom i norrläge så det kommer inte påverkas sommartid när solen ligger på som värst.
Blir lite begränsat användning om friskluft en till huset tas från rummet. Men det kanske inte rökning förekommer, men ibland kanske man vill grilla nått i nån elgrill eller så. Surströmminsskiva :)

returen returen skrev:
friskluftsintag till huset i uterummet?

och sen en frånluftsfläkt i uterummet

lär ju bli svårt att kalibrera luftflödet med en fläkt som dessutom grannen skal använda?

risken är ju uppenbar att det inte längre blir friskluft tilluft utan avluft
Intaget är för att få luft in i uterummet och även vidare in i huset. Frånluften är för att kunna styra hur mycket/litet undertryck jag vill skapa(kanske overkill?).
Vår ventilation kommer inte ha något med grannens uterum att göra. Tanken är att även han nyttjar luftspalte som blir mellan våra isolerade väggar till att ha en ventil för att få ett flöde genom uterummet.

BirgitS
Så egentligen är uterummet som vilket bostadsrum som helst?
I så fall bör det väl ventileras som ett bostadsrum: Om uterummet inte har någon matlagning bör det väl inte ha frånluft utan bara tilluft. Luftflödet bör gå från ventilerna i uterummet via ventilerna i nuvarande yttervägg och vidare till dagens frånluftsfläktar.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.