1 770 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ventilation
Hej!
Vi är nyinflyttade i 30-talshus med bastu i källaren. Utanför bastun ligger ett utrymme med dusch och en paxfläkt som styrs med strömbrytare. Bastuaggregatet är ett äldre Pajala-aggregat. Bastun är ca 2x2 m.
Bastun har en frånluftsventil direkt till utomhusluft. Vad jag kan se saknas tilluft helt och det blir också dålig luft i bastun på kort tid. Jag funderar på att göra några hål i dörren nära golvet för tilluft. Vad tror ni om det? Hur stor yta bör hålen ha (tillsammans)?
Dörren ligger bredvid aggregatet och det finns inga möjligheter att göra hål vid aggregatet.
Vi är nyinflyttade i 30-talshus med bastu i källaren. Utanför bastun ligger ett utrymme med dusch och en paxfläkt som styrs med strömbrytare. Bastuaggregatet är ett äldre Pajala-aggregat. Bastun är ca 2x2 m.
Bastun har en frånluftsventil direkt till utomhusluft. Vad jag kan se saknas tilluft helt och det blir också dålig luft i bastun på kort tid. Jag funderar på att göra några hål i dörren nära golvet för tilluft. Vad tror ni om det? Hur stor yta bör hålen ha (tillsammans)?
Dörren ligger bredvid aggregatet och det finns inga möjligheter att göra hål vid aggregatet.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jo, det är kanske lite smidigare. Bara att köra med cirkelsågen en sväng..
Borde vara snyggare att sätts en ventil på dörren istället för att kapa av denD Duggregnet skrev:Hej!
Vi är nyinflyttade i 30-talshus med bastu i källaren. Utanför bastun ligger ett utrymme med dusch och en paxfläkt som styrs med strömbrytare. Bastuaggregatet är ett äldre Pajala-aggregat. Bastun är ca 2x2 m.
Bastun har en frånluftsventil direkt till utomhusluft. Vad jag kan se saknas tilluft helt och det blir också dålig luft i bastun på kort tid. Jag funderar på att göra några hål i dörren nära golvet för tilluft. Vad tror ni om det? Hur stor yta bör hålen ha (tillsammans)?
Dörren ligger bredvid aggregatet och det finns inga möjligheter att göra hål vid aggregatet.
Jag funderar på att kapa så att ytan för tilluft blir lika stor som för frånluft. Ventilen ut är 13x13 och dörren är 57 bred så då blir det runt 3 cm.
Annars kanske ventil kan vara något att fundera på.
Annars kanske ventil kan vara något att fundera på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden