Hej
Jag håller på att bygga en stor tvättstuga som förutom tvätt kommer innehålla yta för träningsutrustning, bastu, dusch och wc.
Vi slår ihop tre gamla rum till ett stort.
Det kommer vara tre frånluftsdon i rummet. Ett i duschen, ett i bastun och ett vid tvättdelen. Bredvid duschen blir det ett litet wc. Wc:t saknar egen frånluft.
Så till min fråga; hur skall man göra för att ventilera ut wc:t? Räcker det att ställa dörren på glänt när man gjort nr 2 och så dras det ut i duschen? Eller skall man sätta en paxfläkt i väggen mellan duschen och wc:t?
Se ritning där jag skrivit in paxfläkt i wc:t

Frågan är utifrån om det är overkill att sätta in en paxfläkt.
/Andreas

• Planritning av en tvättstuga med markerade områden för tvätt, dusch, wc, bastu och position för en paxfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Om du istället för separat wc och dusch gjort ett "badrum" så hade du löst problemet

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du istället för separat wc och dusch gjort ett "badrum" så hade du löst problemet
Jo, jag vet. Det är betongrent just nu så det går att ändra på. Men jag har haft olika idéer, och från början hade jag inte tänkt att ha ett wc alls. Men om planlösningen ser ut som den gör, hur är det bästa alternativet för att ventilera det utrymmet utan att dra kanaler dit för det blir meckigt.

Om du har wc i ”eget” utrymme behövs en ventil. Kan du inte sänka taket där och dra in en kanal för frånluft?

B
Om du sätter en öppning mellan dusch o wc, kommer ju frånluften i duschen suga lite från wc utrymmet. Budgetlösning som inte är perfekt. Men kanske tillräckligt bra, om du inte kan dra dit ventrör på ett bra sätt. Finns även rektangulära plaströr som man kan bygga vent i, t.ex. dessa
https://www.luftbutiken.se/plastkan...phxzs-uIh6DIb-WZdGIuMzm7Yb30rvpxoCkroQAvD_BwE

Så det finns alternativ till galvade spirorör som är svåra att gömma ibland.

Vi har en toa i källaren helt utan vent. Det funkar också, men är det någon som gjort nr2, så märks det ju i 30min...

• Gilla
Andytheking
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.