Hej! Vi har en liten gäst-WC utan ventilation i mitten av vårt hus (ingen yttervägg i anslutning). Huset är från sekelskiftet och har självdrag + frånluft via köksfläkt och öppen spis i vardagsrum.

Vi använder inte gäst-WCn för tillfället eftersom det luktar mycket otrevligt från det rummet. Vi har försökt felsöka/minimera problemet tillfälligt genom att ta bort anslutning till handfat samt hålla dörren stängd. Vi vill såklart ha en långsiktig lösning som säkerställer att vi har en ren och trevligt lukt inomhus (iallafall majoriteten av tiden 😇). När vi eldar på höst/vinter dras den dåliga luften från wc till vrum vilket vi verkligen vill undvika detta år.

Förutsatt att den dåliga lukten beror på avsaknaden av cirkulation, borde en fläkt inne på wc och ventilationshål i dörr hjälpa. Men vi är noviser och är osäkra på hur vi går vidare när vi inte har en yttervägg att jobba med. Kan man exempelvis ansluta en fläkt till den gamla murstocken bredvid wc?

Bifogar liten skiss över planritning. Rött är murstockar och stjärna år köksfläkt. Tacksam för alla typer av tips!

• IMG_3478.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Om den inte används så kan det vara torrt i vattenlåsen och då luktar det.
Alternativt är det tätningen runt toastolen som är dålig eller hamnat på sniskan och avloppslukt kommer upp.

1. Se till att det vatten i vattenlåsen.
2. Kolla röranlutningen till toastolen.

B breakman skrev:
Om den inte används så kan det vara torrt i vattenlåsen och då luktar det.
Alternativt är det tätningen runt toastolen som är dålig eller hamnat på sniskan och avloppslukt kommer upp.

1. Se till att det vatten i vattenlåsen.
2. Kolla röranlutningen till toastolen.
Tack för svar! Röranslutningen mot handfatet har vi kopplat ur och täppt igen med plastlock enligt tips från byggare. Toalettstolen har vi dock inte granskat. Jag tolkar dig som att vår WC inte bör lukta nämnvärt även om toaletten inte ventileras?

B
Nä, ska normalt inte lukta utan du har nog otätt vid toalettanslutningen. Har själv en liten gäst-toa mitt i huset utan egen ventilation, använd flitigt och ingen oförväntad lukt därifrån 🙂

Hade samma problem när jag flyttade in i förra huset.
Då var det muffen till toa-stolen som torkat + att stolen inte satt 100 fast och kunde röra sig lite.
Bytte muffen och sen luktade det inget...för det mesta i alla fall :D

B breakman skrev:
Nä, ska normalt inte lukta utan du har nog otätt vid toalettanslutningen. Har själv en liten gäst-toa mitt i huset utan egen ventilation, använd flitigt och ingen oförväntad lukt därifrån 🙂
Wow! Jag ska undersöka detta pronto

Dede77 Dede77 skrev:
Hade samma problem när jag flyttade in i förra huset.
Då var det muffen till toa-stolen som torkat + att stolen inte satt 100 fast och kunde röra sig lite.
Bytte muffen och sen luktade det inget...för det mesta i alla fall :D
Ska genast undersöka detta! Ni ger mig hopp om räddad plånbok här på byggahus.se 🤩

Men svaret på din andra fråga är ja. Extrapipor i skorstenar användes för ventilation och om toaletten helt saknar nuvarande ventilation är det väl en utmärkt (om än mer omfattande) åtgärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.