Hej,

Vi renoverar en gästwc och ska installera en frånluftskanal och en badrumsfläkt för bättre luftkvalitet.

Gästwcn ligger på bottenplan, ej i anslutning till yttervägg, så kanalen planeras dras upp genom det isolerade bjälklaget och upp på kallvind. (Om ca 1-2 år kommer vinden isoleras och kanalen dras vidare ut på tak.)

Jag planerar på att dra 100mm spirorör genom bjälklag och sätta en 90 grader böj som kommer ut genom skivmaterial där fläkt ansluts. Är detta korrekt? Hur bör jag göra anslutningen? Ska spiroröret kopplas till någon stos eller klammer som håller det på plats eller kan det bara peta upp tills vidare?

Sen under vinterhalvåret, hur kan man undvika kondens? Frigolitbox, isolering i rör eller är det bara att stänga av fläkt och sluta röret tills vi isolerat färdigt?

• Tak med hål för ventilationsrör i ett isolerat bjälklag, med en röd pil som pekar mot hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund ventilationsöppning i trägolv med isoleringsmaterial synligt, rödmarkerad. Frigolitlock placerat ovanpå ett grått rör bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är tanken att du ska släppa ut luften på kallvinden under 1-2 år eller missförstår jag något?

Centano Centano skrev:
Är tanken att du ska släppa ut luften på kallvinden under 1-2 år eller missförstår jag något?
Ja om det är möjligt!? Det är en stor välventilerad vind. Men om det avger för mycket kondens får vi dra ut det på taket tidigare än så.

Du vill inte tillföra fuktig inomhusluft till vinden. Den skall ut direkt. Det kan vara svårt nog att hålla vinden fri från fukt ändå.

Eftersom det är en kallvind är det att be om problem om du släpper ut varm fuktig luft där. Har du ändå planerat att dra ut ventilationen genom taket så gör det redan nu och vänta inte flera år.

Tack, jag hör vad ni säger. Jag ska inte vänta med att dra ut det på taket.. Har ni några råd om mina andra frågeställningar?

Exakt rätt koppling kan jag inte svara för men jag hade satt den direkt i taket. Nu har du jo redan gjort hål men förstår inte versfötter du skall gå igenom väggen.

Jag har både badrum och toalett oisolerade hittills för jag har inte hunnit/ prioriterat. Jag har sett någon enstaka droppe in i röret hittills men inget mer. Dock bor jag i Skåne med mild vinter. Så det beror lite på var du bor. Men jag skulle säga att du hellre har fläkten igång för ett bra klimat inomhus. Den skall gå alltid. Sen får du hålla koll om du börjar se kondens. Men skulle rek att klä in den när du ändå drar rören.

U
Bäst att sätta en kanalfläkt på vinden.
Vanliga badrumsfläktar är inte byggda för långa kanaler/mottryck

• Gilla
Josterman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.