Jag håller på att tilläggsisolera vinden på mitt gamla 1 1/2-plans vedeldade betonghus från 1953. Jag har satt träspånsskivor (Hunton 2x45mm) på kattvindarnas väggar in mot den bebodda delen av huset, och planerar att lägga 30-35 cm cellulosalösull (isocell) på kattvindarnas golv. Där är det också väldigt väl ventilerat, så där är jag inte orolig för att det ska bli för tätt.

Då är det krångligare med kallvinden.

Taket är plåt, med tjärpapp och råspont, så ingenting är fullständigt diffusionstätt, men vitt jag kan bedöma så finns det ingen ventilation alls på vinden (annat än en liten läcka vid röret från expansionskärlet som jag ska täta så snart som möjligt). Vedeldningen håller nog skorstenen och vinden hjälpligt varm och torr som läget är nu, men om jag lägger en fot lösull ovanpå de 15-20 cm sågspån som finns där nu så misstänker jag att jag nog borde förbättra ventilationen också och ta upp en ventil i vardera gaveln. Eller tänker jag fel nu?

Eftersom det inte är några fuktproblem nu — spånen är kruttorr — så vore det ju dumt att ställa till något …

Isoleringen innebär att tempen sjunker något då spillvärme från underliggande rum minskar vilket innebör att fuktigheten skulle öka om du släpper i kall ute fuktig luft på vinter. Men murstocken kanske håller tempen på bra nivå i alla fall. Men någon ventilation bör nog finnas. Skulle nog själv sätta 100mm don reglerbar i vardera gaveln med måttlig öppning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.