2 816 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
ventilation vid taklyft
Hej
Vi ska bygga till huset med ett så kallat taklyft. Huset är byggt 45 och entréplan är på 69m2 och övervåningen kommer att bli 60m2.
Hur ska man göra med ventilation? Är det värt att investera i ett ftx system eller ska man köra ett f system? Jag är inte jättesugen på att sätta friskluftventiler i en ny konstruktion. Huset har idag självdragsventilation och vi har en l/v värmepump.
Vi ska bygga till huset med ett så kallat taklyft. Huset är byggt 45 och entréplan är på 69m2 och övervåningen kommer att bli 60m2.
Hur ska man göra med ventilation? Är det värt att investera i ett ftx system eller ska man köra ett f system? Jag är inte jättesugen på att sätta friskluftventiler i en ny konstruktion. Huset har idag självdragsventilation och vi har en l/v värmepump.
Tack för svar
Glömde att skriva att vi har ca80m2 källare med där vi idag har två Pax fläktar, en i badrum och en i tvättstugan, sitter även två friskluftventiler i två sovrum.
När vi bygger övervåning så är det lätt att installera rör till entréplan men till källaren blir det lurigt utan för stor påverkan. Kan man ha kvar det i källaren som det är och installera ftx på entréplan samt övervåning?
Glömde att skriva att vi har ca80m2 källare med där vi idag har två Pax fläktar, en i badrum och en i tvättstugan, sitter även två friskluftventiler i två sovrum.
När vi bygger övervåning så är det lätt att installera rör till entréplan men till källaren blir det lurigt utan för stor påverkan. Kan man ha kvar det i källaren som det är och installera ftx på entréplan samt övervåning?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mera frågor,
Kan man förlägga kanalerna i lösullsisoleringen? även vid snedtaket där det bara bli ca 300 isolertjocklek?
Är det värt att investera i ett vattenbatteri för eftervärmning av luften? eller är det bortkastade pengar?
Kan man förlägga kanalerna i lösullsisoleringen? även vid snedtaket där det bara bli ca 300 isolertjocklek?
Är det värt att investera i ett vattenbatteri för eftervärmning av luften? eller är det bortkastade pengar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
