Experter! Jag behöver er hjälp med hur jag ska tänka kring min ventilation nu när jag ska lyfta taket.
Har idag ett hus från 20-talet (förra århundradet) med en modern tillbyggd del. Två våningar och inredd vind i gamla huset. Den inredda vinden ska nu taklyftas för mer yta invändigt.
Huset har självdragsventilation med en murstock som är placerad i den gamla delen vars tak vi nu ska lyfta. I murstocken går fyra kanaler: en oanvänd som var till en gammal spis, en för ventilation på första våningen i ett separat rum, en avloppsavluftning och en rökkanal som används.
Kök på nedervåning har separat takfläkt som går i den moderna tillbyggda delen, badrum på övervåning har paxfläkt och tvättstuga i källare har paxfläkt.
Tilluft i gamla delen består mest av att huset läcker som ett såll, det är oisolerade väggar och gamla fönster. Moderna delen på tillbyggnaden har tilluftsventiler på övervåning i alla rum som jag misstänker även kan fungera som frånluft i självdrag eftersom det inte finns någon ventil i gamla delen och varm luft borde ju stiga.
I taklyftet som nu ska göras tillkommer ett badrum som får en paxfläkt. Jag tänkte också ansluta en ventil högst upp i nock som går in i den oanvända kanalen i murstocken så självdraget kan gå den vägen.
Byggaren vill placera avluftingskanalen separat så det inte finns risk att tråkig luft sugs in bakvägen. Detta påstående har satt griller i mitt huvud eftersom vi har haft noll problem med detta.
Jag vill helst undvika att taket ser ut som en schweizerost med en massa genomföringar, hur hade ni gjort?