B
Har mekanisk frånluft med en Kanalfläkt. För några veckor sen hade jag en ventilationsfirma som rensade kanalerna och justerade in donen till korrekt flöde.

Ända sedan dess så har donet i köket haft ett slags metalliskt vinande ljud som innan bara hördes i badrum och toalett. Har tagit ner donet och mätte upp inställningen. Sen provade jag lite olika justeringar men ljudet består.

Kan justering av övriga don gjort detta? Eller var det så mycket damm tidigare att det dämpade ljudet bara? Är ett väldigt störigt ljud. Visst att det låter i köket men med öppen planlösning så hör man det nästan överallt.

Vad är det för frånluftsdon? Bild?

I våra frånluftsdon sitter det en skumgummibit, troligen för att ta bort vissa ljud.

B
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för frånluftsdon? Bild?

I våra frånluftsdon sitter det en skumgummibit, troligen för att ta bort vissa ljud.
Vanliga. Denna är i badrummet och ganska så öppen.

• Rund ventilationsventil på en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i en gammal infälld lampa med synlig skruv och keramisk sockel, mot en bakgrund av beige kakelvägg.
    Skapa konto
B
Jag vet inte om det kanske hade hjälp att flytta fläkten och sätta en ljuddämparslang? Kan en sådan slang försämra luftflödet? Vilka ljud kan man förvänta sig att en ljuddämpare kan dämpa? Ljudet jag störs av är ett lite mer högfrekvent rasslande typ.

Tycker det låter som att det kanske behövs byta fläkt. Ett metalliskt ljud tyder ju på dåliga lager.
Testa stänga av fläkten, brukar låta illa när den saktar ner när lagrerna är slut

B
S Simon91 skrev:
Tycker det låter som att det kanske behövs byta fläkt. Ett metalliskt ljud tyder ju på dåliga lager.
Testa stänga av fläkten, brukar låta illa när den saktar ner när lagrerna är slut
Mjo, men jag har haft en fläkt tidigare med lagerfel och det lät rejält. Detta är ytterst lite och jag tror inte det är något fel. Har försökt spela in men får inte med ljudet där. Det hörs inte något ljud där fläkten är installerad, dvs från själva fläkten. Vet inte om ljudet kan uppstå i kanalen?

Vid justering så har man höjt flödet och då blir det ofta mer ljud i vissa ventiler.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
Vid justering så har man höjt flödet och då blir det ofta mer ljud i vissa ventiler.
Nej, det är samma inställning som innan. Men vissa ventiler har justerats en del. Såklart att det kan ge annorlunda klang dock. Men frågan kvarstår om det går att dämpa?

Redigerat:
B blork skrev:
Nej, det är samma inställning som innan. Men vissa ventiler har justerats en del. Såklart att det kan ge annorlunda klang dock. Men frågan kvarstår om det går att dämpa?
Det var det jag menade, dvs att luftflödet har ändrats. Stryper du på ett ställe så ökar det någon annanstans. Och vice versa.

Vill du få bort ljudet så är det svårt, men en annan ventil kan hjälpa. Att böja plåtbleck som ligger i flödet en aning hjälper också. Vad är det för plåt jag ser i din ventil på bilden?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
Det var det jag menade, dvs att luftflödet har ändrats. Stryper du på ett ställe så ökar det någon annanstans. Och vice versa.

Vill du få bort ljudet så är det svårt, men en annan ventil kan hjälpa. Att böja plåtbleck som ligger i flödet en aning hjälper också. Vad är det för plåt jag ser i din ventil på bilden?
Aha. Ja, jag vet ju inte vad dom var på innan justeringen. Men i badrum och klädkammare har dom skruvats ut rejält så borde vara mindre flöde i köket (som jag stör mig på)?

Jag vet inte riktigt vilket bleck du menar? Blecken i donet är ju bara hållare. Dels kan man låsa injusteringen med muttern och sen tror jag blecken är det som "skruvar" fast donet i röret.

Redigerat:
B blork skrev:
Aha. Ja, jag vet ju inte vad dom var på innan justeringen. Men i badrum och klädkammare har dom skruvats ut rejält så borde vara mindre flöde i köket (som jag stör mig på)?

Jag vet inte riktigt vilket bleck du menar? Blecken i donet är ju bara hållare. Dels kan man låsa injusteringen med muttern och sen tror jag blecken är det som "skruvar" fast donet i röret.
En rund vit föremål med metallskruvar och ventilerande element, handhållen mot kakelvägg.
Skapa konto

Detta ser ut att kunna skjuta luften så att ljud uppstår. Vad är det?

B
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

Ja det är väl clipsen som skruvar fast donet?

Närbild av en ventilationsöppning med clips, där donet har tagits bort. Målningen runt öppningen är ojämn.
Skapa konto

Men ljudet är kvar även om jag tar bort hela donet.

B blork skrev:
Ja det är väl clipsen som skruvar fast donet?

[bild]

Men ljudet är kvar även om jag tar bort hela donet.
Då är det nog att flödet ökar i röret pga att det rensats.

• Gilla
blork
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

Inom det röda ringen så ser man dels kaklet å dels TS finger. Det är alltså öppningen i ventilen.

• Haha
blork
  • Laddar…
B
Men det är lönlöst med ljuddämparslang istället för icke ljuddämpad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.