Har mekanisk frånluft med en Kanalfläkt. För några veckor sen hade jag en ventilationsfirma som rensade kanalerna och justerade in donen till korrekt flöde.
Ända sedan dess så har donet i köket haft ett slags metalliskt vinande ljud som innan bara hördes i badrum och toalett. Har tagit ner donet och mätte upp inställningen. Sen provade jag lite olika justeringar men ljudet består.
Kan justering av övriga don gjort detta? Eller var det så mycket damm tidigare att det dämpade ljudet bara? Är ett väldigt störigt ljud. Visst att det låter i köket men med öppen planlösning så hör man det nästan överallt.
Ända sedan dess så har donet i köket haft ett slags metalliskt vinande ljud som innan bara hördes i badrum och toalett. Har tagit ner donet och mätte upp inställningen. Sen provade jag lite olika justeringar men ljudet består.
Kan justering av övriga don gjort detta? Eller var det så mycket damm tidigare att det dämpade ljudet bara? Är ett väldigt störigt ljud. Visst att det låter i köket men med öppen planlösning så hör man det nästan överallt.
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Vanliga. Denna är i badrummet och ganska så öppen.Demmpa skrev:
Jag vet inte om det kanske hade hjälp att flytta fläkten och sätta en ljuddämparslang? Kan en sådan slang försämra luftflödet? Vilka ljud kan man förvänta sig att en ljuddämpare kan dämpa? Ljudet jag störs av är ett lite mer högfrekvent rasslande typ.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mjo, men jag har haft en fläkt tidigare med lagerfel och det lät rejält. Detta är ytterst lite och jag tror inte det är något fel. Har försökt spela in men får inte med ljudet där. Det hörs inte något ljud där fläkten är installerad, dvs från själva fläkten. Vet inte om ljudet kan uppstå i kanalen?S Simon91 skrev:
Det var det jag menade, dvs att luftflödet har ändrats. Stryper du på ett ställe så ökar det någon annanstans. Och vice versa.B blork skrev:
Vill du få bort ljudet så är det svårt, men en annan ventil kan hjälpa. Att böja plåtbleck som ligger i flödet en aning hjälper också. Vad är det för plåt jag ser i din ventil på bilden?
Aha. Ja, jag vet ju inte vad dom var på innan justeringen. Men i badrum och klädkammare har dom skruvats ut rejält så borde vara mindre flöde i köket (som jag stör mig på)?pacman42 skrev:
Det var det jag menade, dvs att luftflödet har ändrats. Stryper du på ett ställe så ökar det någon annanstans. Och vice versa.
Vill du få bort ljudet så är det svårt, men en annan ventil kan hjälpa. Att böja plåtbleck som ligger i flödet en aning hjälper också. Vad är det för plåt jag ser i din ventil på bilden?
Jag vet inte riktigt vilket bleck du menar? Blecken i donet är ju bara hållare. Dels kan man låsa injusteringen med muttern och sen tror jag blecken är det som "skruvar" fast donet i röret.
Redigerat:
B blork skrev:Aha. Ja, jag vet ju inte vad dom var på innan justeringen. Men i badrum och klädkammare har dom skruvats ut rejält så borde vara mindre flöde i köket (som jag stör mig på)?
Jag vet inte riktigt vilket bleck du menar? Blecken i donet är ju bara hållare. Dels kan man låsa injusteringen med muttern och sen tror jag blecken är det som "skruvar" fast donet i röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta ser ut att kunna skjuta luften så att ljud uppstår. Vad är det?