Hej! I dagsläget har vi problem med stark isoleringslukt på övervåningen. Misstänker att det är den gamla isoleringen som ligger i mellanbjälklaget som luktar inifrån kattvinden. Den ligger nämligen helt öppet därinne och det är en s.k. varm kattvind. Lukten läcker ut i en otät platsbyggd byrå. Nu vill vi ha tips på bäst väg för att minimera denna luft ut till boytan.
Två förslag:
1. Ta bort byråer och sätta upp ett tätare skilt med osb/gips och inspektionslucka. Oron här är att luften blir ogynnsam i kattvinden.
2. Flytta ut boytan till isolerade snedtaket. Alltså flytta ut gips och laminatgolv till yttre benfintöig isolering.
Lägger med lite bilder.
Två förslag:
1. Ta bort byråer och sätta upp ett tätare skilt med osb/gips och inspektionslucka. Oron här är att luften blir ogynnsam i kattvinden.
2. Flytta ut boytan till isolerade snedtaket. Alltså flytta ut gips och laminatgolv till yttre benfintöig isolering.
Lägger med lite bilder.
Hade samma fenomen, friskt hus i övrigt men gammal isolering luktar inget vidare. Lukten tog sig in via glipor i gips bakom lister, vid eluttag, otäta luckor osv.
La golvspån, glesade och gipsade. Overkill att dessutom måla och lägga parkett kanske 😂 men nu är all unken lukt är borta, fräscht och musfri förvaring av flyttkartonger, vinterkläder osv.
La golvspån, glesade och gipsade. Overkill att dessutom måla och lägga parkett kanske 😂 men nu är all unken lukt är borta, fräscht och musfri förvaring av flyttkartonger, vinterkläder osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härligt att höra att det går att lösa! Hur är väggen mellan kattvinden och boytan? Är den isolerad? Hur blev luften inne i kattvinden efter att du täppte till?A ati skrev:Hade samma fenomen, friskt hus i övrigt men gammal isolering luktar inget vidare. Lukten tog sig in via glipor i gips bakom lister, vid eluttag, otäta luckor osv.
[bild]
[bild]
[bild]
Jag lät mellanväggen fortsatt vara oisolerad då det går vattenledningar där, lite värmeläckage skadar liksom inte. Det var fem år sedan, luktar fortfarande nymålat och nylagt golv. Sen är det ju tekniskt sett innanför klimatskalet redan, tänker att både gips och träspån hanterar fluktationen av luftfuktigheten mellan årstiderna tillräckligt bra, inga tecken på problem trots att det är helt oventilerat.C Cuppo91 skrev:
Jag tror det som gav mest effekt var att tejpa skarvarna i byggplasten bättre, samt spångolvet. Isoleringen i mellanbjälklaget har väl sjunkit ihop över tid, med dom två åtgärderna blev luftrörelserna in i huset mindre, plus att den ofrivilliga ventilationen av mellanbjälklaget upphörde. Klimatet på hela övervåningen förbättrades märkbart, golven med golvvärme var helt plötsligt varma och gardinerna rörde inte på sig i vindbyarna längre 😅
Har faktiskt funderat på samma lösning. Den känns spontant enklast. Min största oro var då att fuktig luft skulle komma från boyta och stå helt still pga avsaknaden av luftutbyte. Men då kanske det inte är någon motiverad oro? Jag tänker att jag börjar lyfta upp den gamla isoleringen som ligger öppet i golvet i kattvinden. Den luktar nog värst av det som finns därinne. Osäker på varför det ligger högar med nyare isolering dock. Inga vattenrör eller liknande i kattvinden.A ati skrev:Jag lät mellanväggen fortsatt vara oisolerad då det går vattenledningar där, lite värmeläckage skadar liksom inte. Det var fem år sedan, luktar fortfarande nymålat och nylagt golv. Sen är det ju tekniskt sett innanför klimatskalet redan, tänker att både gips och träspån hanterar fluktationen av luftfuktigheten mellan årstiderna tillräckligt bra, inga tecken på problem trots att det är helt oventilerat.
Jag tror det som gav mest effekt var att tejpa skarvarna i byggplasten bättre, samt spångolvet. Isoleringen i mellanbjälklaget har väl sjunkit ihop över tid, med dom två åtgärderna blev luftrörelserna in i huset mindre, plus att den ofrivilliga ventilationen av mellanbjälklaget upphörde. Klimatet på hela övervåningen förbättrades märkbart, golven med golvvärme var helt plötsligt varma och gardinerna rörde inte på sig i vindbyarna längre 😅
Klicka här för att svara