Hej!

Jag har ett hus från 1700-talet, som renoverades 2008 och då installerades den nu troligtvis kaputta frånluftsfläkten i taket (som också byttes på den delen av huset i samma veva). Jag vet ingenting om fläkten, mer än att det på regulatorn till den står Östberg VRTE 1. Jag började höra ett missljud från fläkten för en tid sedan, och nu har säkringen till den brunnit. Jag antar att jag behöver byta fläkten, och åtminstone öppna upp och se hur den ser ut. Mitt problem är att lådan som innesluter fläkten ser väldigt väl försluten ut, och att jag är rädd att jag måste upp på taket för att lösa problemet. Taket är typ 14 meter upp och det finns inga förmildrande omständigheter - och jag är höjdrädd. Ni som har grejat med ventilationsfläktar - hur tycker ni att det ser ut baserat på bilderna? Är detta ett solklart takjobb eller kommer jag åt att lösa detta inifrån?

Även intresserad av eventuella reflektioner kring möjliga orsaker - ventilationsrören har inte rensats/rengjorts på ett par år, vilket jag tänkte passa på att ordna nu, kan fläkten ha satts igen av yttre skräp eller damm inifrån? Några andra tips/råd i min situation?

• Metallåda i ett gammalt trähus, inneslutande en frånluftsfläkt kopplad till ett ventilationsrör; bilden visar hörnet av lådan och röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationslåda med plåtskal vid tak i äldre hus; skadad träpanel intill, del av ventilationsrör synligt nedanför.
    Skapa konto
  • Ventilationsbox med rund kanalanslutning och träram i vad som verkar vara ett takutrymme. Boxen ser sluten ut och har en synlig kabel bredvid.
    Skapa konto
  • Takfläktens ventilationskåpa märkt Östberg VRTE 1, monterad mot en stenvägg, omgiven av dammiga ytor och elkablar.
    Skapa konto
Takfläktar brukar vara åtkomliga via utsidan på taket.

Hur lådan är byggd tyder på att det bara är via utsidan fläkten är åtkomlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.