A
Hej,

vi har en sommarstuga där det sitter lite ventiler.
Mellan ute - och inne ventil är det bara ett hål där de har rivit ut isoleringen. Här ligger massa musskit. Vågar alltså inte öppna ventilationen.

problemet är att utedelen är rätt stor (ventilgaller), de har alltså kapat bort mycket virke.

funderar på om man kan köpa någon inneventil med ett rör som jag sen mjukfogar fast mot utedelen. En inneventil (den runda) kan man koppla på ett rör, inte på de andra.

Lägger upp några bilder.

• Mätning av en vit rund inneventil med persienner och synlig isolering bakom, med ett måttband över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil i sommarstuga med öppning till isolering och musspillning, mätinstrument visar dimensioner.
    Skapa konto
  • Ventil i vägg utan isolering, måttband visar ventilstorleken, synliga träbjälkar och musspillning inuti.
    Skapa konto
Jag förstod inte varför du inte vågar öppna ventilationen (tillfälligt alltså) ?
Det är väl bara dammsuga upp musskiten ?

Men det låter annars som en bra ide att montera fast ett rör, så skall det ju vara.
Och du kan ju köpa 125mm ventilationssatser inte alltför dyrt så får du både innerdel, ytterdel och rör som passar ihop..
.
https://www.bauhaus.se/friskluftsventil-flexit-aero-125-vit-o125-mm

Om du ändå försöker passa in ett rör, så se till att det sitter fast ordentligt. Mjukfogen är ju bara för att försegla den, troligen håller det inte på sikt om det får röra sig...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag förstod inte varför du inte vågar öppna ventilationen (tillfälligt alltså) ?
Det är väl bara dammsuga upp musskiten ?

Men det låter annars som en bra ide att montera fast ett rör, så skall det ju vara.
Och du kan ju köpa 125mm ventilationssatser inte alltför dyrt så får du både innerdel, ytterdel och rör som passar ihop..
.
[länk]

Om du ändå försöker passa in ett rör, så se till att det sitter fast ordentligt. Mjukfogen är ju bara för att försegla den, troligen håller det inte på sikt om det får röra sig...
jo, det vågar jag väl. Men musskiteb kan väll ligga där.
Problemet är att utedelen är ca 25x25cm. Det är alltså ett stort hål i väggen.
Har klurar lite och tror jag får be en plåtslagare göra en plåt med ett hål i, som jag sätter på utsidan, och därefter en komplett sats som du skrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.