Hej!
Då vi duschar i källaren och där finns ingen frånluft utan endast de gammla ventilerna så skulle jag gärna installera en badrumsfläkt som kan dra ut den fuktiga luften ut från huset men jag vet inte hur man kan göra det. Har ni några idéer?

Jag bifogar några bilder. Jag tänker spontant på att sätta en paxfläkt i det befintliga hålet där den gamla ventilen sitter.

Mvh
Robin

• Hörn av källartak med gammal ventil och fuktfläckar; diskussion om att installera badrumsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ventil i källartak där en badrumsfläkt kan installeras för att förbättra ventilationen.
    Skapa konto
Då motverkar du väl självdraget. Har du inte någon rökkanal/imkanal du kan ansluta till?

Bättre att sätta frånluft på motsatt sida av ventilen egentligen.

Jo på andra sidan rummet är där en murstock, tror du att det hade varit bättre att montera den där?

Eldar ni inte regelbundet så är det kanske inte så bra drag ändå. Men finns det någon kanal synlig så ha den luckan öppen och testa om det finns drag.

I vår källare/tvättstuga finns draglucka för frånluft via skorstenen. Vi har bra drag och behöver ingen fläkt i tvättstugan.

Förutsatt att ni har undertryck i huset/källare alltså så sugs ju luften in genom ventilerna i ytterväggen. Motverkar ni det så får ni sämre omsättning av friskluft i källaren.

Förstärkt självdrag krävs i princip alltid i badrum. Sätt en pax 31 där och se till att det finns öppning i dörrkarmen för att få in luft från tilluftsventiler i intilliggande rum så kommer det blir bra.

Det gör också att ventilationen blir bättre i övriga rum.

Paxdläkten ställer ni lämpligen in så den går på lågvarv hela tiden och ökar ventilationen när fukthalten ökar.

mexitegel mexitegel skrev:
Förstärkt självdrag krävs i princip alltid i badrum. Sätt en pax 31 där och se till att det finns öppning i dörrkarmen för att få in luft från tilluftsventiler i intilliggande rum så kommer det blir bra.

Det gör också att ventilationen blir bättre i övriga rum.

Paxdläkten ställer ni lämpligen in så den går på lågvarv hela tiden och ökar ventilationen när fukthalten ökar.
Tycker du att man kan montera den i befintlig ventilationskanal (finns bara en i tvättstugan) eller bör man borra upp ett nytt hål för pax:en?

Det beror som sagt lite på var befintlig vent.kanal mynnar ut och om den är sammankopplad med andra ventiler?

mexitegel mexitegel skrev:
Det beror som sagt lite på var befintlig vent.kanal mynnar ut och om den är sammankopplad med andra ventiler?
Här kommer lite bilder på aktuellt rum. Ventilen mynnar rakt ut genom väggen och befinner sig i ett hörn där två ytterväggar möts.

Det andra hålet man ser i bilden (höger om den gröna dörren) går till murstocken.
Tanken är att installera ett element till våren i aktuellt rum.

• Tvättstuga med tvättmaskiner, vask och dusch, rör längs taket och en spegelhylla. Ventil och annat hål i väggen på vänster sida.
  • Rum med duschhörna, toalett, grön dörr, ventilationshål, klädhängare och vikta kläder. Ventil i hörn där två ytterväggar möts. Murstockshål synligt.
  • Hörn i rum med ventil i taket, rörledning synlig. Hylla med schampoflaskor på väggen, bubblig yta i duschutrymme.
    Skapa konto
Då hade jag murat igen hålet i murstocken och monterat paxfläkten i det andra hålet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.