1 594 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Hål efter oljepanna
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har ett hål efter oljepannan i murstocken i pannrummet. När jag eldar så har det en tendens att ryka ut i pannrummet. Kan man sätta en fläkt i det hålet och ventilera skorstenen och den kanalen både för fukten samt röken?
Jag har ett hål efter oljepannan i murstocken i pannrummet. När jag eldar så har det en tendens att ryka ut i pannrummet. Kan man sätta en fläkt i det hålet och ventilera skorstenen och den kanalen både för fukten samt röken?
Nej, det där måste först undersökas av sotaren samt därefter muras igen och besiktigas.
Tror du behöver utveckla det hela lite. Vad eldar du i? Är den enheter verkligen ansluten till samma kanal som oljepannan en gång var?
Du kan ju alltid sätta igen hålet tänker jag. Eller så ber du din sotare komma ut och kolla.
Du kan ju alltid sätta igen hålet tänker jag. Eller så ber du din sotare komma ut och kolla.
Samma för mig, blev kraftigt kallras i gamla pipan vilket gjorde att rök sögs ned och in i pannrummet innan skorstenen blev varm. La en bly platta på toppen och tätade den otäta förseglingen i pannrummet och har inte längre något problem med att röken går fel väg.
Sätt in en ventil i hålet så kan du välja om de ska va öppet eller inte. Kanske en kamin där me?? Kolla så dina kaminer får den luft dom behöver . Annars tar dom den genom pannpipa.J Johnniea skrev:
Nej pannan sitter i vägen. Tanken är väl att sätta en fläkt som går på lågvarv istället för att täppa igen med tanke på fuktenB Belastar skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag hade ventil men som tyvärr inte va tät, även hos mig stod bvp framför så det slutade med att jag tejpade fast byggplast så får jag åtgärda det när jag byter bvp.J Johnniea skrev:
Hade just samma situation och där va ett tydligt kallras i pipan (vilket det också är i kamin pipan) så det är en möjlighet att det även är så för TS. Varför är risken för kallras mindre ifall hålet är i källaren?R rastlos skrev:
Bevisligen är murstocken för kall för att kunna ventilera källaren åt rätt håll efter att BVP installerades.
Värma upp källaren skulle säkert hjälpa. Nu är antagligen källaren för kall. Men en fläkt kanske inte är så dumt...
Helt igenbommade pipor är inte bra med tanke på fukt i skorstenen och risken för skador på den.
Värma upp källaren skulle säkert hjälpa. Nu är antagligen källaren för kall. Men en fläkt kanske inte är så dumt...
Helt igenbommade pipor är inte bra med tanke på fukt i skorstenen och risken för skador på den.