Jag håller på att bygga om en bastu på övervåningen på vår 1,5 plansvilla från 1979. Den har länge varit ur bruk och måste byggas om helt. Jag har läst massor nu på detta forum, men känner att jag måste ställa några till frågor:)

Jag undrar om någon har tips på hur man kan lösa ventilationen på bästa sätt.
Tidigare fanns där ett luftintag under aggregatet (som fanns på ungefär samma ställe som jag tänker placera det nu), men på andra sidan väggen har jag nu dusch och badkar så det är nog ingen bra ide att ta in luften samma väg.
Kan man ta in den ovanför aggregatet genom taket in till badrummet, eller ska man tro att det räcker med att ta in luft under dörren? Kan man ventilera ut frånluften via den befintliga luftkanalen ut på taket (som jag tror det har gjorts tidigare). Man kan i så fall dra ventilationsrör antingen i taket eller under lavarna. Andra lösningar?

Sedan undrar jag hur jag ska lösa isoleringen vid snedtaket. (randigt i den bifogade bilden)Detta är den enda delen som kan anses vara en yttervägg, ska man ha luftspalt här då? Tidigare har det varit bastuplast och bastupanel spikat direkt på innertaket. Jag har ingen aning hur det fungerat tidigare, men jag kan inte hitta några spår av något skumt. Den delen som inte är snedtak sänks en bit så där är inga problem.

Kan jag sätta bastufolie och panel direkt på de andra innerväggarna?

• normark_bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilluften kan du ta in under dörren eller om du har tröskel borra stora hål i den då aggregatet sitter precis bredvid. Sedan skulle jag försöka få till en frånluftsventil diagonalt från dörren sett och kanske en trumma inbyggd vid taket vid snedtaksdelen som sedan mynnar ut i vid väggen badkar/dusch.
Är det isolerad yttervägg så behöver du ingen extra luftspalt just där. När du rivit bort tidigare panel+plast och det då är öppen isolering skulle jag gjort följande. Satt masonit som väggskiva, 25-30mm läkt och sedan panel på samtliga väggar.
Detta med bastufolie överlämnar jag till andra då det varit ett kärt ämne huruvida det behövs elelr ej. Jag kör inte med det i utan konstruktionen ovan.

Håller just på och bygger bastu i ett liknande utrymme i vår 1½plansvilla från 1978.
Som nykomling och med bastun fortfarande otestad så får du väl ta konstruktionen med en nypa salt.

Vi sätter bastufolie eftersom jag gillar våtbastu och är lite nojig vad det gäller fuktproblem. Vi har dock luftspalt både vid yttervägg/snedtak och mot duschrumsväggen som har tätskikt. Dessa ventileras upp över bastutaket (som är sänkt till 210 cm) och ut i duschrummet.

Bastun har en inventil under aggregatet som sitter bredvid dörren och en utventil i taket tvärs över bastun med en trumma som leder över taket till en ventil över dörren.

Vi har mekanisk frånluftsventilation med en ventil i duschrummet.

Gu nåde den som säger att detta är helt fel!

Tackar för svaren! Arbetet sätts nog igång under julledigheten så jag har lite tid på mig att fundera på konstruktionen. Någon som vet nånting om bastuaggregaten med stort stenmagasin, typ Harvia Kivi? Skönare bastu utan att syret tar slut?

Jag gjorde en avancerad sökning på sten och bastu och hittade den här tråden. Där finns en hel del tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.