1 461 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ventilation & sanitet ej som på ritning
Vi har bott lite drygt ett år i vårt nybyggda hus, och har stött på ett antal problem under vägen - från felmonterade dörrar till repor i parketten - som alla andra nybyggare, tydligen.
Två lite knepigare problem som vi stött på gäller ventilation och sanitet. På den ritning vi har fått från företaget som ritat själva ventilationen har man spegelvänt inkommande och utgående rör på en viss del av ritningen. Snickarna har dragit rören så som på ritningen och vi märkte av problemet med omkastade rör när det blåste in luft på toaletten istället för att den sögs ut. Man löste problemet genom att korsa rören väldigt snävt i utrymmet mellan FVP:n och innertaket.
Då vi haft problem med missljud från pumpen så har man på IVT kommit fram till att missljuden troligtvis beror på två saker - felaktig kompressor samt de korsade rören ovanför pumpen. IVT står för helt ny pump men säger samtidigt (självklart...) att man tycker att man ska fixa till så att rören inte är korsade direkt över pumpen då det både leder till högre fläkthastighet och oljud i böjarna.
Själva felet kan synas relativt litet, men det är ju en total miss i ritningarna. Kan vi kräva att företaget som gjort de felaktiga ritningarna skall ordna till det eller kompensera?
Det andra, aningens knepiga problemet vi har uppdagades när vi diskuterade om det skulle kallas in en spolbil för att rensa ett stopp i rören. Enligt ritningen så skall det finnas en lucka för rensning som skall vara åtkomlig via en klädkammare. Av luckan syns inte ett spår, och röret - som egentligen skulle löpt utanför väggen - är inbyggt i en vägg.
Är det någon idé att kräva att man tar upp en lucka för rensning? Vad har man för juridiska möjligheter?
Ibland känner man sig ju rejält gnällig som bara påpekar prylar som inte funkar eller stämmer men man har ju trots allt lagt ut en bra slant på att få ihop ett hus som står upp...
Två lite knepigare problem som vi stött på gäller ventilation och sanitet. På den ritning vi har fått från företaget som ritat själva ventilationen har man spegelvänt inkommande och utgående rör på en viss del av ritningen. Snickarna har dragit rören så som på ritningen och vi märkte av problemet med omkastade rör när det blåste in luft på toaletten istället för att den sögs ut. Man löste problemet genom att korsa rören väldigt snävt i utrymmet mellan FVP:n och innertaket.
Då vi haft problem med missljud från pumpen så har man på IVT kommit fram till att missljuden troligtvis beror på två saker - felaktig kompressor samt de korsade rören ovanför pumpen. IVT står för helt ny pump men säger samtidigt (självklart...) att man tycker att man ska fixa till så att rören inte är korsade direkt över pumpen då det både leder till högre fläkthastighet och oljud i böjarna.
Själva felet kan synas relativt litet, men det är ju en total miss i ritningarna. Kan vi kräva att företaget som gjort de felaktiga ritningarna skall ordna till det eller kompensera?
Det andra, aningens knepiga problemet vi har uppdagades när vi diskuterade om det skulle kallas in en spolbil för att rensa ett stopp i rören. Enligt ritningen så skall det finnas en lucka för rensning som skall vara åtkomlig via en klädkammare. Av luckan syns inte ett spår, och röret - som egentligen skulle löpt utanför väggen - är inbyggt i en vägg.
Är det någon idé att kräva att man tar upp en lucka för rensning? Vad har man för juridiska möjligheter?
Ibland känner man sig ju rejält gnällig som bara påpekar prylar som inte funkar eller stämmer men man har ju trots allt lagt ut en bra slant på att få ihop ett hus som står upp...
Det kommer ju en tvåårsbesiktning som är tänkt att fånga upp sådana här problem du beskriver, då det är närmast övermäktigt att kontrollera allt vid en slutbesiktning. Då tycker jag att du skall propsa på de här sakerna. Det handlar ju inte om några större ingrepp av vad jag kan bedöma, så det bör ju en ansvarstagande husleverantör kunna ordna tycker jag.
Vi lägger det till listan över saker att ta upp...
Efter att ha pratat med de som gjort ritningarna så verkar det som om det kan gå att lösa om det kommer in en reklamation från hustillverkaren.
Rensluckan hävdar man, från säljarens sida, inte behövs, medan man från ritningsmakarnas sida visst hävdar att den behövs. Känns skönt att den finns med på ritningarna iaf, eftersom det är lite lättare att hävda sin rätt då
Efter att ha pratat med de som gjort ritningarna så verkar det som om det kan gå att lösa om det kommer in en reklamation från hustillverkaren.
Rensluckan hävdar man, från säljarens sida, inte behövs, medan man från ritningsmakarnas sida visst hävdar att den behövs. Känns skönt att den finns med på ritningarna iaf, eftersom det är lite lättare att hävda sin rätt då
Klicka här för att svara