Kjpil
Hej! Har precis fått klart det mesta på sovloft i en gäststuga jag bygger. Det visade sig att jag gjorde ett error när jag gissade placering av ventilation. Borde lagt 2min på att mäta istället för 2s på att gissa när jag placerade. Lätt å va efterklok.

Hur som helst.
Ska jag låta den sitta snett?
Eller såga bort typ 5x10cm av takpanelen och ha ett h0l med svart papp istället för panel där - så jag kan sätta den rakt. Vaf är snyggast/fulast?

En annan bieffekt av hur den sitter nu är att det är svårt att komma åt reglaget för luftflöde - men tror inte det är nåt problem då den troligen ska va öppen hela tiden. Så frågan rör det estetiska

• Sovloft under konstruktion i gäststuga med träpanel. Ventilation placerad snett, diskussion om estetiskt bäst lösning för korrekt placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Är det självdrag eller mekanisk ventilation (undertryck i huset)

Kan du inte sätta ett runt don, alternativt kapa av ena hörnet på donet så det sitter rakt?

Tänk på att om donet släpper ut kall luft precis mot taket är det risk för att det blir fuktigt.

/M

Kjpil
M mgranbom skrev:
Kan du inte sätta ett runt don, alternativt kapa av ena hörnet på donet så det sitter rakt?

Tänk på att om donet släpper ut kall luft precis mot taket är det risk för att det blir fuktigt.

/M
Tack för nya uppslag! Får kolla kring det donet, om funktionen påverkas om jag byter ut insida, men det kanske det aldrig gör på ett sånt?

Jo varm luft släpps mot råspont, men då stugan inte kommer användas i så stor utsträckning antar jag det inte blir så mkt fukt. Har liknande utsläpp i sommarstugan där vi brukar va 3 pers varje helg, och där betydligt större takutskjut. Den är ett år gammal och jag har inte sett fuktproblem på råsponten - som också håller högre kvalitet och motståndskraftigare än bygghandelns virke då jag bara bygger av egensågat träd som är åtminstone >60år. Orkar ändå inte dra ventilationen genom taket.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det självdrag eller mekanisk ventilation (undertryck i huset)
Självdrag!

• Gilla
Elmandingolo
  • Laddar…
Tomture61
Är det självdrag behöver du ej använda ventilen du har nu .
Luften kommer att strömma utåt vid taket .
Räcker med en rund tallriksventil .

• Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.