Hej! Vi har ett gammalt värmesystem med sk takvärme som inte används,det är alltså ett aggregat i badrummet man vrider på också blåser det då ut värme i dessa. Min fråga är om dessa ventiler/don hänger ihop med resten av ventilationen eller är denna liksom fristående?
Övrigt ventilation sitter i förrådet, en bacho med värmeåtervinning.
Se bilder på takdon och ventilation, de längre som hör ihop med värmesystemet och de andra sitter i kök, badrum, toalett och hall och de är väl luft som sugt ut !?
Övrigt ventilation sitter i förrådet, en bacho med värmeåtervinning.
Se bilder på takdon och ventilation, de längre som hör ihop med värmesystemet och de andra sitter i kök, badrum, toalett och hall och de är väl luft som sugt ut !?
Vad menar du med takvärme inte använder? Har ni elvärmt tak?
Bild 1 uppifrån visar troligen ett frånluftdon och bild 2 ett tilluftdon. Nedersta bilden visar en plattvärmeväxlare för värmeåtervinning. Det är lått att kolla om det suger eller blåser genom donen genom att hålla ett papper mot donet.
Bild 1 uppifrån visar troligen ett frånluftdon och bild 2 ett tilluftdon. Nedersta bilden visar en plattvärmeväxlare för värmeåtervinning. Det är lått att kolla om det suger eller blåser genom donen genom att hålla ett papper mot donet.
Denna sitter i badrummet men har aldrig använts. Sk luftvärme.J Jochi skrev:
Det du visar tyder på att du har ett luftburet värmesystem som du säger att du inte använder. Hur värmer du ditt hus nu?C camsod skrev:
En tid fanns det några tillverkare av luftburna värmesystem. Det var en sorts till- och frånluft system typ Ft X, men med betydligt större luftflöden än dagens FTX-system. Tilluft flödet till varje rum fick anpassas efter rummens värmebehov så att till exempel max 30 gradig tilluft klarade av att värma hela rummet vid årets lägsta utetemperatur.
Jag antar att donen du ser och som jag kommenterar tidigare är en del av det systemet och inget separat.
Många förstod inte att dimensionera tillflödet tillräckligt efter rummens värme. Systemet kräver också goda överluftdon eller spalter vid dörrar så att den inlåsta luften kan vandra vidare till ett centralt ställe där den sugs tillbaka som frånluft till aggregatet.
Bilden med texten Bahco Ventilation har en inställning för önskad rumstemperatur. Den temperaturen gäller för alla rummen i hela huset som ffår samma temperatur på den inblåsta luften, anpassad efter rådande utetemperatur.
Vi värmer med direktverkande el samt att vi stödeldar med braskamin, men tilluften kommer alltså i dessa don trots att värmaren inte går om jag tolkar det rätt? Vi har inga problem med dålig luft, fukt eller imma på fönster så antar att allt fungerar som det ska luftfuktighet just nu 22%J Jochi skrev:Det du visar tyder på att du har ett luftburet värmesystem som du säger att du inte använder. Hur värmer du ditt hus nu?
En tid fanns det några tillverkare av luftburna värmesystem. Det var en sorts till- och frånluft system typ Ft X, men med betydligt större luftflöden än dagens FTX-system. Tilluft flödet till varje rum fick anpassas efter rummens värmebehov så att till exempel max 30 gradig tilluft klarade av att värma hela rummet vid årets lägsta utetemperatur.
Jag antar att donen du ser och som jag kommenterar tidigare är en del av det systemet och inget separat.
Många förstod inte att dimensionera tillflödet tillräckligt efter rummens värme. Systemet kräver också goda överluftdon eller spalter vid dörrar så att den inlåsta luften kan vandra vidare till ett centralt ställe där den sugs tillbaka som frånluft till aggregatet.
Bilden med texten Bahco Ventilation har en inställning för önskad rumstemperatur. Den temperaturen gäller för alla rummen i hela huset som ffår samma temperatur på den inblåsta luften, anpassad efter rådande utetemperatur.
-en med tilluft för ventilation och värmning av rummen, samt ett flöde för återluft via stort don, galler , kanske i hallen där all tilluft för rummen sugs tillbaka till Bahco-aggregatet.C camsod skrev:Vi värmer med direktverkande el samt att vi stödeldar med braskamin, men tilluften kommer alltså i dessa don trots att värmaren inte går om jag tolkar det rätt? Vi har inga problem med dålig luft, fukt eller imma på fönster så antar att allt fungerar som det ska luftfuktighet just nu 2
Nar ni stängt av Bacho aggregatet har ni nog ingen annan ventilation. Tror att Bahco har två luftkrtetsarC camsod skrev:
- ett mindre flöde för uteluft och ett annat för motsvarande mängd frånluft (del av återsugen rumslift). Dessa båda luftflöden går genom plattvärmeväxlare som återvinner värme till uteluften innan den tillförs som del till tilluften för rummen.
Det är tänkbart att ni kör fläktarna ,en inte elvärmaren som värmer tilliften över rumstemp 20 C, utan att det sker med elradiatorer.
Ni bör göra klart för er om ni har flöden i donen i rummen och bekanta er med Bacho-aggregatet och vad som är igång.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden