Skall renovera mitt kök och har ställts inför ett litet problem då frånluftsdonen hamnar lite fel i förhållande till köksfläkten. Bor i lägenhet och det är mekanisk frånluftsventilation i huset. Det blir därför en kolfilterfläkt som inte kopplas in i systemet. Jag skulle dock helst ändå vilja att man kunde gömma frånluftsdonen under fläktkåpan, vilket jag förstått är ok om man inte kopplar röret. Har ni några tips på hur man skulle lösa detta bäst eftersom som ni ser på bilden hamnar inte fläktkåpan exakt vid frånlufsdonen, det fattas ett par centimeter. Ett alternativ är att öka bredden på täckbiten längst till vänster, men det kanske skulle se konstigt ut, men en 20cm bred täckskiva? Tips mottages tacksamt.
För tillfället är det gömt ovanför nuvarande överskåp och ser inte jättekul ut. Så det får man i så fall lösa med något nytt frånlutfsdon. Men eftersom jag inte skall ha några överskåp i nya köket tänker att det skulle vara betydligt snyggare att gömma det under fläktkåpan. Fläktkåpan har ventilationshål på sidorna så antar att luftflödet ändå skulle fungera.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Observera att frånluftsdonet är inställt för ett visst luftflöde så för att slippa få anmärkning vid nästa OVK är det viktigt att det nya blir inställt på samma luftflöde, t.ex. av en ventilationskonsult som kan mäta upp och justera in. Frånluftsdonet måste också vara åtkomligt för OVK-kontrollanten så att hen kan mäta luftflödet genom att placera en huv över donet.J Jake. skrev:
Klicka här för att svara