Hej
Förra året anlitade jag ett ventilationsföretag som installerade ett ventilationssystem i mitt hus. De lade även ner kanalerna och täckte dem med isolering och aluminiumtejp.
Nu, efter bara 11 månader, har aluminiumtejpen och isoleringen redan börjat lossna och gå sönder på flera ställen . Jag har kontaktat installatören via e-post och skickat bilder, men har ännu inte fått något svar.
Mina frågor är:
Tack på förhand,
NM
Förra året anlitade jag ett ventilationsföretag som installerade ett ventilationssystem i mitt hus. De lade även ner kanalerna och täckte dem med isolering och aluminiumtejp.
Nu, efter bara 11 månader, har aluminiumtejpen och isoleringen redan börjat lossna och gå sönder på flera ställen . Jag har kontaktat installatören via e-post och skickat bilder, men har ännu inte fått något svar.
Mina frågor är:
- Är detta normalt efter mindre än ett år, eller är det ett tydligt tecken på bristfälligt arbete/material?
- Hur länge bör korrekt installerad isolering/tejp normalt hålla?
- Vilka steg bör jag ta om installatören fortsätter att ignorera mig?
Tack på förhand,
NM
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Kan du bifoga bilderna?
Beprövad lösning som används av proffs är nätmatta som fixeras med galvaniserad ståltråd. Tejp har inte den beständighet över tid som behövs, både för temperatur och mekaniskt. Krasst att de inte fattar bättreN NordicNomad skrev:Hej
Mina frågor är:
Jag tar gärna emot tips och råd från er som har erfarenhet av ventilationsinstallationer eller liknande situationer.
- Är detta normalt efter mindre än ett år, eller är det ett tydligt tecken på bristfälligt arbete/material?
- Hur länge bör korrekt installerad isolering/tejp normalt hålla?
- Vilka steg bör jag ta om installatören fortsätter att ignorera mig?
Tack
Det är inte bara några enstaka ställen – jag har redan fixat två själv, men det finns fortfarande 6–8 kvar. Installatören sa dessutom att det är två års garanti, så jag tycker att han borde ta ansvar för detta.Magnus E K skrev:
Provat att ringa?
Ge dig inte om ingen svarar så åk till firman och ta med bilderna. Det är just för sånt här du har garanti. Det är uppenbarligen ett fel i utförandet vilket dom är skyldiga att åtgärda.
Ge dig inte om ingen svarar så åk till firman och ta med bilderna. Det är just för sånt här du har garanti. Det är uppenbarligen ett fel i utförandet vilket dom är skyldiga att åtgärda.
isolerar man med Lamellmatta så ska skarvar tejpas sen ska man vira ståltråd runt kanal för att säkerställa att tejp inte släpper och kanal exponeras.
Risk för kondens framförallt om det är tilluftkanaler
Risk för kondens framförallt om det är tilluftkanaler
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden