Hej
Förra året anlitade jag ett ventilationsföretag som installerade ett ventilationssystem i mitt hus. De lade även ner kanalerna och täckte dem med isolering och aluminiumtejp.
Nu, efter bara 11 månader, har aluminiumtejpen och isoleringen redan börjat lossna och gå sönder på flera ställen . Jag har kontaktat installatören via e-post och skickat bilder, men har ännu inte fått något svar.

Mina frågor är:
  • Är detta normalt efter mindre än ett år, eller är det ett tydligt tecken på bristfälligt arbete/material?
  • Hur länge bör korrekt installerad isolering/tejp normalt hålla?
  • Vilka steg bör jag ta om installatören fortsätter att ignorera mig?
Jag tar gärna emot tips och råd från er som har erfarenhet av ventilationsinstallationer eller liknande situationer.

Tack på förhand,
NM

Kan du bifoga bilderna?

N NordicNomad skrev:
Hej
Förra året anlitade jag ett ventilationsföretag som installerade ett ventilationssystem i mitt hus. De lade även ner kanalerna och täckte dem med isolering och aluminiumtejp.
Nu, efter bara 11 månader, har aluminiumtejpen och isoleringen redan börjat lossna och gå sönder på flera ställen . Jag har kontaktat installatören via e-post och skickat bilder, men har ännu inte fått något svar.

Mina frågor är:
  • Är detta normalt efter mindre än ett år, eller är det ett tydligt tecken på bristfälligt arbete/material?
  • Hur länge bör korrekt installerad isolering/tejp normalt hålla?
  • Vilka steg bör jag ta om installatören fortsätter att ignorera mig?
Jag tar gärna emot tips och råd från er som har erfarenhet av ventilationsinstallationer eller liknande situationer.

Tack
Beprövad lösning som används av proffs är nätmatta som fixeras med galvaniserad ståltråd. Tejp har inte den beständighet över tid som behövs, både för temperatur och mekaniskt. Krasst att de inte fattar bättre

O Odi et Amo skrev:
Kan du bifoga bilderna?

• Isolerade ventilationsrör i taket på en vind, omgivna av träbjälkar och takpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad ventilationskanal på vind med synlig skada i folien.
    Skapa konto
  • Isolerad ventilationskanal i vindsutrymme med trätak och kartonger.
    Skapa konto
  • Isolerade rör lindade med aluminiumfolie i en byggnad, monterade nära betongvägg och träkonstruktion.
    Skapa konto
Magnus E K
Sätt ståltråd runt. Enkelt gjort och kommer inte att lossna av sig självt.

Redigering: Hoppsan, såg inte att ståltråd redan nämnts...

Magnus E K Magnus E K skrev:
Sätt ståltråd runt. Enkelt gjort och kommer inte att lossna av sig självt.

Redigering: Hoppsan, såg inte att ståltråd redan nämnts...
Det är inte bara några enstaka ställen – jag har redan fixat två själv, men det finns fortfarande 6–8 kvar. Installatören sa dessutom att det är två års garanti, så jag tycker att han borde ta ansvar för detta.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Provat att ringa?
Ge dig inte om ingen svarar så åk till firman och ta med bilderna. Det är just för sånt här du har garanti. Det är uppenbarligen ett fel i utförandet vilket dom är skyldiga att åtgärda.

• Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
isolerar man med Lamellmatta så ska skarvar tejpas sen ska man vira ståltråd runt kanal för att säkerställa att tejp inte släpper och kanal exponeras.
Risk för kondens framförallt om det är tilluftkanaler

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.