7 600 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Ventilation i liten bastu
Jojomen, i en bastu som är mindre än 4m2 och behöver golvbrunn för att det rinner vatten så golvbrunn behövs kan ju vattnet inte förångas utan rinner rakt igenom. Är det mindre än 4m2 och med 30-40kg sten finns inte en chans att kunna sitta kvar om du kastar på med vatten så större mängder rinner rakt igenom.A Autodidak1 skrev:
För tvätt så är det löstagbara lavar som man ställer i duschen för rengöring och även bastuhanddukar att sitta på vid bad.
Sedan fall på golvet mot dörren så skulle man vilja tvätta bastun med mängder av vatten rinner det ut under dörren med fall till golvbrunnen utanför.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Jo, som andra skrivit är den tilltänkta modellen rätt dålig.G Göran Ericsson skrev:
En bastu bör planeras uppifrån med en dryg meter från översta laven till taket och sen en halvmeter mellan övre och nedre lav. Blir det då mer än en halvmeter kvar får man bygga ett fotstöd för nedre laven också. På så vis utnyttjar man dels den varma luften högst upp, dels får man fötterna så högt att det blir varmt även vid dem.
Kan man av utrymmesskäl inte bygga så får man börja kompromissa, men det är bra tumregler att börja med.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
En för liten bastu ger enligt mig inte lika skön värme. Snåla inte med storleken.
Designen ser bättre ut men jag är ändå lite skeptisk.G Göran Ericsson skrev:
- Jag trodde inte man använde furu i bastulavar då den dels känns "het" när man sätter sig och dels svettas kåda. Inte roligt att få kåda i håret (vare sig på huvudet eller andra ställen..)
- Jag har ingen erfarenhet av bastu med så stora glaspartier.
- Ser inget om nån frånluftventil så det får du sätta in
- Den borde väl stå på nåt? Vad hindrar annars golv och väggar från att suga upp vattnet från golvet och ruttna?
- Efter vad jag läst om saker köpta på Outl1 skulle jag inte ha särskilt stora förhoppningar på denna.
/M
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det jag tycker är viktigast är takhöjden för det är med hjälp av den du kan reglera värmen genom att kliva upp eller ner på lavarna. När jag var liten satt jag på golvet för det var svaltG Göran Ericsson skrev:
Gärna 2.3m takhöjd.
Hmm, hur är det egentligen med furu och kåda? Gäller det inte bara gran?Kanske är träet behandlat? Vore ju konstigt om träet skulle släppa kåda. Eller?M mgranbom skrev:Designen ser bättre ut men jag är ändå lite skeptisk.
- Jag trodde inte man använde furu i bastulavar då den dels känns "het" när man sätter sig och dels svettas kåda. Inte roligt att få kåda i håret (vare sig på huvudet eller andra ställen..)
- Jag har ingen erfarenhet av bastu med så stora glaspartier.
- Ser inget om nån frånluftventil så det får du sätta in
- Den borde väl stå på nåt? Vad hindrar annars golv och väggar från att suga upp vattnet från golvet och ruttna?
- Efter vad jag läst om saker köpta på Outl1 skulle jag inte ha särskilt stora förhoppningar på denna.
/M
Just det. Vad har man under bastun? Jag har gammal i linoleummatta i källaren och vill ju inte ha fuktskador.M mgranbom skrev:Designen ser bättre ut men jag är ändå lite skeptisk.
- Jag trodde inte man använde furu i bastulavar då den dels känns "het" när man sätter sig och dels svettas kåda. Inte roligt att få kåda i håret (vare sig på huvudet eller andra ställen..)
- Jag har ingen erfarenhet av bastu med så stora glaspartier.
- Ser inget om nån frånluftventil så det får du sätta in
- Den borde väl stå på nåt? Vad hindrar annars golv och väggar från att suga upp vattnet från golvet och ruttna?
- Efter vad jag läst om saker köpta på Outl1 skulle jag inte ha särskilt stora förhoppningar på denna.
/M
Vilken bastu blev det och är du nöjd?
Klicka här för att svara

