A Autodidak1 skrev:
Nu har du inte förstått någonting ;) Det är så en bastu ska fungera.

PS. Tyvärr är nuvarande bastun mindre än 4 kvm och golvbrunnen behövs verkligen.
Jojomen, i en bastu som är mindre än 4m2 och behöver golvbrunn för att det rinner vatten så golvbrunn behövs kan ju vattnet inte förångas utan rinner rakt igenom. Är det mindre än 4m2 och med 30-40kg sten finns inte en chans att kunna sitta kvar om du kastar på med vatten så större mängder rinner rakt igenom.
För tvätt så är det löstagbara lavar som man ställer i duschen för rengöring och även bastuhanddukar att sitta på vid bad.
Sedan fall på golvet mot dörren så skulle man vilja tvätta bastun med mängder av vatten rinner det ut under dörren med fall till golvbrunnen utanför.:D
 
G Göran Ericsson skrev:
Blir det inte kallt om fötterna när man har dom på golvet?
Jo, som andra skrivit är den tilltänkta modellen rätt dålig.

En bastu bör planeras uppifrån med en dryg meter från översta laven till taket och sen en halvmeter mellan övre och nedre lav. Blir det då mer än en halvmeter kvar får man bygga ett fotstöd för nedre laven också. På så vis utnyttjar man dels den varma luften högst upp, dels får man fötterna så högt att det blir varmt även vid dem.

Kan man av utrymmesskäl inte bygga så får man börja kompromissa, men det är bra tumregler att börja med.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Helt oduglig som bastu.
Kalla fötter och all värme uppe vid taket där ingen är.

/M
Ett basturum med öppen dörr som visar bänkar och vedspis, byggd i ljust trä med rundat hörn. Priset visas som 19 898 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för synpunkten om att mitt första bastuförslag var "helt oduglig". Så är det säkert. Vad tror du om denna? Mindre oduglig?
M mgranbom skrev:
Helt oduglig som bastu.
Kalla fötter och all värme uppe vid taket där ingen är.

/M
 
En för liten bastu ger enligt mig inte lika skön värme. Snåla inte med storleken.
 
G Göran Ericsson skrev:
[bild] Tack för synpunkten om att mitt första bastuförslag var "helt oduglig". Så är det säkert. Vad tror du om denna? Mindre oduglig?
Designen ser bättre ut men jag är ändå lite skeptisk.
- Jag trodde inte man använde furu i bastulavar då den dels känns "het" när man sätter sig och dels svettas kåda. Inte roligt att få kåda i håret (vare sig på huvudet eller andra ställen..)
- Jag har ingen erfarenhet av bastu med så stora glaspartier.
- Ser inget om nån frånluftventil så det får du sätta in
- Den borde väl stå på nåt? Vad hindrar annars golv och väggar från att suga upp vattnet från golvet och ruttna?
- Efter vad jag läst om saker köpta på Outl1 skulle jag inte ha särskilt stora förhoppningar på denna.

/M
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
En för liten bastu ger enligt mig inte lika skön värme. Snåla inte med storleken.
Träbastu för tre personer med glasdörr och inre belysning, visar rabattstämpel på -26%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättebra att få synpunkter. Men då är det kanske ingen ide att fråga vad du tycker om denna som är på 1,4 m3 mindre. Men 6000kr billigare.
 
G Göran Ericsson skrev:
[bild] Jättebra att få synpunkter. Men då är det kanske ingen ide att fråga vad du tycker om denna som är på 1,4 m3 mindre. Men 6000kr billigare.
Det jag tycker är viktigast är takhöjden för det är med hjälp av den du kan reglera värmen genom att kliva upp eller ner på lavarna. När jag var liten satt jag på golvet för det var svalt :)

Gärna 2.3m takhöjd.
 
M mgranbom skrev:
Designen ser bättre ut men jag är ändå lite skeptisk.
- Jag trodde inte man använde furu i bastulavar då den dels känns "het" när man sätter sig och dels svettas kåda. Inte roligt att få kåda i håret (vare sig på huvudet eller andra ställen..)
- Jag har ingen erfarenhet av bastu med så stora glaspartier.
- Ser inget om nån frånluftventil så det får du sätta in
- Den borde väl stå på nåt? Vad hindrar annars golv och väggar från att suga upp vattnet från golvet och ruttna?
- Efter vad jag läst om saker köpta på Outl1 skulle jag inte ha särskilt stora förhoppningar på denna.

/M
Hmm, hur är det egentligen med furu och kåda? Gäller det inte bara gran?Kanske är träet behandlat? Vore ju konstigt om träet skulle släppa kåda. Eller?
M mgranbom skrev:
Designen ser bättre ut men jag är ändå lite skeptisk.
- Jag trodde inte man använde furu i bastulavar då den dels känns "het" när man sätter sig och dels svettas kåda. Inte roligt att få kåda i håret (vare sig på huvudet eller andra ställen..)
- Jag har ingen erfarenhet av bastu med så stora glaspartier.
- Ser inget om nån frånluftventil så det får du sätta in
- Den borde väl stå på nåt? Vad hindrar annars golv och väggar från att suga upp vattnet från golvet och ruttna?
- Efter vad jag läst om saker köpta på Outl1 skulle jag inte ha särskilt stora förhoppningar på denna.

/M
Just det. Vad har man under bastun? Jag har gammal i linoleummatta i källaren och vill ju inte ha fuktskador.
 
Man har undvikit furu och gran i bastulavar. Tidigare var det mestadels abachi, men idag förekommer andra lövträd som t.ex. asp och al.
 
Vilken bastu blev det och är du nöjd?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.