Jag har tänkt köpa ett basturum (=byggsats). Det finns bara frånluft. Hur fungerar det? Måste man inte ha luft in också? Rummet är är 2 m2. Hur blir det med värmefördelningen på 3 m3? Finns bara en sitthöjd. Skall jag skippa mitt köp?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, ofta gör man väl en tilluftventil under/bakom bastuaggregatet.Jonatan79 skrev:
Så får man bra fart på luftväxlingen, och tilluften värms direkt upp av aggregatet:

Se https://www.tylohelo.com/sv/sauna-room-ventilation
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tack för svar. Tänk vad jag lär mig! En annan fråga: Bör bastun vara i ett rum med golvbrunn?
När det är en färdig byggsats så borde väl ventilationen redan vara löst?
Det är väl den här byggsatsen? https://www.hemfint.se/bastu-peaceful-ii
Det är väl den här byggsatsen? https://www.hemfint.se/bastu-peaceful-ii
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Bastu utan golvbrunn har en tendens att snarare bli en ugn. Kombinerar man det med ett bastuaggregat med litet stenmagasin så har man ett stort matlagningsutrymmeJonatan79 skrev:
Bastar man ordentligt så går det åt mycket vatten...
Men fortfarande är en bastu bättre än ingen bastu. Ska man bygga nytt bör man gör det så bra som möjligt. Golvbrunn är inte alltid praktiskt möjligt så det får man hoppa över i värsta fall.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Va? Hur menar du då?A Autodidak1 skrev:
Ja, golvbrunnen gör nog större nytta i rummet utanför bastun, där man duschar och tvättar sig innan bastubadet, och kyler av sig efter.Jonatan79 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om man bastar ordentligt, dvs mycket och varma stenar och använder mycket vatten så blir det en pool på golvet utan golvbrunn. Bastar man "torrt" med ett bastuaggregat med lite stenar och varm och torr luft innan man kastar på lite vatten för syns skull så spelar det ingen roll.KnockOnWood skrev:
Själv bastar hoppar jag nästan alltid över att basta om jag kliver in i en bastu som är torr och varm. För mig så är det vattenångan som ska ge värmen, inte "ugnen" och då är det praktiskt med golvbrunn.
Första huset vi ägde hade ingen golvbrunn i bastun, ett jävla skurande varje gång efter bastandet. Så finns det möjlighet så är det för mig självklart med golvbrunn i bastun.
I en så liten bastu kan du inte kasta på så mycket vatten utan att riskera att bli ångkokt, så har du golvbrunn i utrymmet utanför klarar du dig. Så i en liten bastu gör inte ett stort stenmagasin så stor nytta, så skickar du på vatten med mycket sten i en liten bastu lär du försvinna ut ganska snabbt när ångmolnet kommer
Har sett grannen försvinna ut ur vår bastu som ca 4m2 och ca 30-40kg sten då all ånga hamnar uppåt.
Har sett grannen försvinna ut ur vår bastu som ca 4m2 och ca 30-40kg sten då all ånga hamnar uppåt.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Nu har du inte förstått någontingA AndersS skrev:I en så liten bastu kan du inte kasta på så mycket vatten utan att riskera att bli ångkokt, så har du golvbrunn i utrymmet utanför klarar du dig. Så i en liten bastu gör inte ett stort stenmagasin så stor nytta, så skickar du på vatten med mycket sten i en liten bastu lär du försvinna ut ganska snabbt när ångmolnet kommer
PS. Tyvärr är nuvarande bastun mindre än 4 kvm och golvbrunnen behövs verkligen.