Jag har tänkt köpa ett basturum (=byggsats). Det finns bara frånluft. Hur fungerar det? Måste man inte ha luft in också? Rummet är är 2 m2. Hur blir det med värmefördelningen på 3 m3? Finns bara en sitthöjd. Skall jag skippa mitt köp?
 
Luft tas oftast in under dörren(springa) eller en lågt sittande ventil. Lägg gärna ut en länk till bastun.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luft tas oftast in under dörren(springa) eller en lågt sittande ventil. Lägg gärna ut en länk till bastun.
Nja, ofta gör man väl en tilluftventil under/bakom bastuaggregatet.
Så får man bra fart på luftväxlingen, och tilluften värms direkt upp av aggregatet:
infografik_se.jpg
Se https://www.tylohelo.com/sv/sauna-room-ventilation
 
Träbastu med glasdörr i ett rum med gråa kakelväggar och ett brunt golvmatta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är basturummet jag tänkt mig. Blir det inte kallt om fötterna när man har dom på golvet?
 
G Göran Ericsson skrev:
[bild] Detta är basturummet jag tänkt mig. Blir det inte kallt om fötterna när man har dom på golvet?
Bilden var tydligen inte hel. Priset är 15100kr
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
G Göran Ericsson skrev:
[bild] Detta är basturummet jag tänkt mig. Blir det inte kallt om fötterna när man har dom på golvet?
I en välbyggd bastu är lavarna högt upp och inte som på bilden (som tyvärr är standard i Sverige)
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Tack för svar. Tänk vad jag lär mig! En annan fråga: Bör bastun vara i ett rum med golvbrunn?
 
Golvbrunn är överkurs , det vatten som stänker på golvet torkar snabbt, eller lägg en handduk under aggregatet.
 
J
G Göran Ericsson skrev:
[bild] Detta är basturummet jag tänkt mig. Blir det inte kallt om fötterna när man har dom på golvet?
Helt oduglig som bastu.
Kalla fötter och all värme uppe vid taket där ingen är.

/M
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvbrunn är överkurs , det vatten som stänker på golvet torkar snabbt, eller lägg en handduk under aggregatet.
Bastu utan golvbrunn har en tendens att snarare bli en ugn. Kombinerar man det med ett bastuaggregat med litet stenmagasin så har man ett stort matlagningsutrymme :D

Bastar man ordentligt så går det åt mycket vatten...

Men fortfarande är en bastu bättre än ingen bastu. Ska man bygga nytt bör man gör det så bra som möjligt. Golvbrunn är inte alltid praktiskt möjligt så det får man hoppa över i värsta fall.
 
A Autodidak1 skrev:
Bastu utan golvbrunn har en tendens att snarare bli en ugn
Va? Hur menar du då?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvbrunn är överkurs , det vatten som stänker på golvet torkar snabbt
Ja, golvbrunnen gör nog större nytta i rummet utanför bastun, där man duschar och tvättar sig innan bastubadet, och kyler av sig efter.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Va? Hur menar du då?


Ja, golvbrunnen gör nog större nytta i rummet utanför bastun, där man duschar och tvättar sig innan bastubadet, och kyler av sig efter.
Om man bastar ordentligt, dvs mycket och varma stenar och använder mycket vatten så blir det en pool på golvet utan golvbrunn. Bastar man "torrt" med ett bastuaggregat med lite stenar och varm och torr luft innan man kastar på lite vatten för syns skull så spelar det ingen roll.

Själv bastar hoppar jag nästan alltid över att basta om jag kliver in i en bastu som är torr och varm. För mig så är det vattenångan som ska ge värmen, inte "ugnen" och då är det praktiskt med golvbrunn.

Första huset vi ägde hade ingen golvbrunn i bastun, ett jävla skurande varje gång efter bastandet. Så finns det möjlighet så är det för mig självklart med golvbrunn i bastun.
 
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
I en så liten bastu kan du inte kasta på så mycket vatten utan att riskera att bli ångkokt, så har du golvbrunn i utrymmet utanför klarar du dig. Så i en liten bastu gör inte ett stort stenmagasin så stor nytta, så skickar du på vatten med mycket sten i en liten bastu lär du försvinna ut ganska snabbt när ångmolnet kommer:D
Har sett grannen försvinna ut ur vår bastu som ca 4m2 och ca 30-40kg sten då all ånga hamnar uppåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I en så liten bastu kan du inte kasta på så mycket vatten utan att riskera att bli ångkokt, så har du golvbrunn i utrymmet utanför klarar du dig. Så i en liten bastu gör inte ett stort stenmagasin så stor nytta, så skickar du på vatten med mycket sten i en liten bastu lär du försvinna ut ganska snabbt när ångmolnet kommer:D
Har sett grannen försvinna ut ur vår bastu som ca 4m2 och ca 30-40kg sten då all ånga hamnar uppåt.
Nu har du inte förstått någonting ;) Det är så en bastu ska fungera.

PS. Tyvärr är nuvarande bastun mindre än 4 kvm och golvbrunnen behövs verkligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.