5 056 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Ventilation i isolerad bastustuga
Måste först tacka för att du tar dig tid!D drsakke skrev:
Känns som att isover blir lite kaka på kaka.
Du nämnde fibergips...
Måste först tacka för att du tar dig tid!D drsakke skrev:
Isover blir lite kaka på kaka då det är isolering mellan reglarna.
Däremot nämnde du fibergips, fermacells fibergips tål inte mer än upp till 50 grader, däremot
fermacells Powerpanel H2O , det kanske var den du menade?
Den tål upp till 100 grader och är desutom gjord för att sitta i våtrum.
Då tänker jag.
Ytterpanel, luftspalt, fermacell Powerpanel H2O , stenullsisolering, fermacell Powerpanel H2O, luftspalt, bastupanel.
Då det blir skiva på utsidan så behövs inte bastufolie.
Du får komma med synpunkter...
Varför ska du ha fermacell på utsidan? Det påverkar för övrigt inte behovet för ångspärr. En kontinuerlig uppvärmd byggnad ska ha ångspärr på INSIDAN av isolation så att varm luft inte kommer ut i isolation och kondenserar.
Tanken med isoverskivorna var ju at använda de på innsidan som ångspärr/bastufolie i tillägg till att den ger lite extraisolering i bastudelen.
Det är ju en "sauna-satu skiva" men bara med bättre brandklass. Den är dessutom bara 25mm tjock.
Iom at den har samma brandklass som gips så borde man kunna ersätta gipsen med den. Ev med osb under som avstyvning.
Mvh
Sakke
Tanken med isoverskivorna var ju at använda de på innsidan som ångspärr/bastufolie i tillägg till att den ger lite extraisolering i bastudelen.
Det är ju en "sauna-satu skiva" men bara med bättre brandklass. Den är dessutom bara 25mm tjock.
Iom at den har samma brandklass som gips så borde man kunna ersätta gipsen med den. Ev med osb under som avstyvning.
Mvh
Sakke
Är det tänkt ångspärr i väggen? Det bör ju vara på varm sida av isolation i ett uppvärmd bygge. I bastu blir behovet förstärkt pga större värmegradient periodvis.
Altså om man vill göra det enkelt så bygger man väggen :
Ytterpanel-luftspalt/läkt- vindduk-bärande struktur med isolation- ångspärr- skiva- luftspalt - bastupanel (i bastun då fermacell h2o, ev där det är våtrum/dusch. Annars vanlig gips/fibergips på ångspärr)
Problemet är väl att vanlig ångspärr inte är gjord för att tåla så höga temperaturer, men då det är panel+spalt+ fermacell mellan så vet jag inte om det blir så varmt dår ångspärren är.
Men kan inte garantera att detta blir ok på sikt mtp att ångspärren kanske forvittras av höga temperaturvariationer. Då kan man byta vanlig ångspärr mot temperaturbeständig plast.
Om jag hadde byggd själv så hadde jag droppat plast och gips/skiva i vägg och tak över bastun och ersatt detta med isover bastuskiva(ev vanlig bastufolie) Denna överlappas då så att ångspärren i relax gått under isover skivan och kläms på en ständare. Därefter byggs skiljevägg til relax som då på bastusidan också kläs med isover/folie. Därefter spikläkt och bastupanel....
Iom att bygget är uppvärmd hela tiden så kan man väl bygga väggarna invänndigt färdiga och så bygga bastudelen som ett rum i rummet också- men det är väl inte direkt enklare....
Mvh
Sakke
Ytterpanel-luftspalt/läkt- vindduk-bärande struktur med isolation- ångspärr- skiva- luftspalt - bastupanel (i bastun då fermacell h2o, ev där det är våtrum/dusch. Annars vanlig gips/fibergips på ångspärr)
Problemet är väl att vanlig ångspärr inte är gjord för att tåla så höga temperaturer, men då det är panel+spalt+ fermacell mellan så vet jag inte om det blir så varmt dår ångspärren är.
Men kan inte garantera att detta blir ok på sikt mtp att ångspärren kanske forvittras av höga temperaturvariationer. Då kan man byta vanlig ångspärr mot temperaturbeständig plast.
Om jag hadde byggd själv så hadde jag droppat plast och gips/skiva i vägg och tak över bastun och ersatt detta med isover bastuskiva(ev vanlig bastufolie) Denna överlappas då så att ångspärren i relax gått under isover skivan och kläms på en ständare. Därefter byggs skiljevägg til relax som då på bastusidan också kläs med isover/folie. Därefter spikläkt och bastupanel....
Iom att bygget är uppvärmd hela tiden så kan man väl bygga väggarna invänndigt färdiga och så bygga bastudelen som ett rum i rummet också- men det är väl inte direkt enklare....
Mvh
Sakke
Hej.D drsakke skrev:Är det tänkt ångspärr i väggen? Det bör ju vara på varm sida av isolation i ett uppvärmd bygge. I bastu blir behovet förstärkt pga större värmegradient periodvis.
Mvh
Sakke
Jag har funderar lite.
Men efter lite forskning så kommer det troligen bli...
Panel, läkt, klimatskiva 35TT, bärande konstruktion med stenullsisolering,
Fermacell h2o, sauna satu, läkt, bastupanel.
För visst ersätter sauna satu ångspärr?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden