Vi har ett nybyggt Myresjö Smart-151 hus.
NIBE S-735, Uponor system med Smatrix T-165 termostat.
Pannan visar ca 22 grader.
I den del vi har skruvat ner termostaten lite ligger temperaturen på runt 22 grader. (slinga 1)
I den andra delen där alla termostat står på fullt är temperaturen 1-1.5 grader lägre. (slinga 2)
Golven där känns alltid kalla.
Varför blir slinga 2 kallare, kör systemet först ett varv i slinga 1 innan den pumpar vidare till slinga 2?
Ska jag behöva skruva upp pannan ännu mer och sänka ytterliggare på slinga 1?
Vi har haft detta problem sen vi flyttade in.
Hoppas bilden är tydlig nog.
NIBE S-735, Uponor system med Smatrix T-165 termostat.
Pannan visar ca 22 grader.
I den del vi har skruvat ner termostaten lite ligger temperaturen på runt 22 grader. (slinga 1)
I den andra delen där alla termostat står på fullt är temperaturen 1-1.5 grader lägre. (slinga 2)
Golven där känns alltid kalla.
Varför blir slinga 2 kallare, kör systemet först ett varv i slinga 1 innan den pumpar vidare till slinga 2?
Ska jag behöva skruva upp pannan ännu mer och sänka ytterliggare på slinga 1?
Vi har haft detta problem sen vi flyttade in.
Hoppas bilden är tydlig nog.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Vad menas med slinga 1 och 2 ?
Är det vattenradiatorer eller golvvärme .
Mitt eget hus med betongplatta (ingjuten vattenburen golvvärme) har 6 slingor på nedre plan .
Plattan / grunden är 100 kvm .
Med minus 5.6 gr utanför håller värmevattnet +40 gr , har då 22 gr inomhus (mäts med analog tempmätare)
Huset byggt 2008 med 250 mm isolering under plattan , 240 mm i väggar , 500 mm på vinden .
Typ välisolerat 😊
Mitt eget hus med betongplatta (ingjuten vattenburen golvvärme) har 6 slingor på nedre plan .
Med minus 5.6 gr utanför håller värmevattnet +40 gr , har då 22 gr inomhus (mäts med analog tempmätare)
Huset byggt 2008 med 250 mm isolering under plattan , 240 mm i väggar , 500 mm på vinden .
Typ välisolerat 😊
Vattenburen golvärme.Tomture61 skrev:
Vad menas med slinga 1 och 2 ?
Typ välisolerat 😊
Slinga är kanske fel namn, jag menar zon 1 och zon 2. Varje rum har sin egen slinga såklart.
Alla slingor i zon 1 (röd) går från fördelarskåpet i tvättstugan där värmepump står.
Alla slingor i zon 2 (blå) går till ett annat fördelarskåp, som matas från första skåpet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Så golvvärme , finns lite olika vägar att gå .
Önskar man ha samma temp i alla rum så styr man temp från värmepumpen , alla termostater på max .
Önskar man ha olika temp i delar / rum i huset så sköts detta med termostat som sitter på väggen för resp. rum .
Varför du får olika temperaturer från de två golvvärmefördelarna är knepigt .
För att kolla vilken framledningstemp det är så mät med en beröringsfri temp.mätare .
Finns även anliggnings tempmätare https://www.byggmax.se/anliggningst...LUtUt3Mb77p__2BVJ5O4C0aAoTgEALw_wcB#913=80864
Hur många CP finns i värmesystemet , är det samma inställningar på de ?
Önskar man ha samma temp i alla rum så styr man temp från värmepumpen , alla termostater på max .
Önskar man ha olika temp i delar / rum i huset så sköts detta med termostat som sitter på väggen för resp. rum .
Varför du får olika temperaturer från de två golvvärmefördelarna är knepigt .
För att kolla vilken framledningstemp det är så mät med en beröringsfri temp.mätare .
Finns även anliggnings tempmätare https://www.byggmax.se/anliggningst...LUtUt3Mb77p__2BVJ5O4C0aAoTgEALw_wcB#913=80864
Hur många CP finns i värmesystemet , är det samma inställningar på de ?
Klicka här för att svara