Då får du väl putta ner dom. Går det att putta ner dom med handkraft, då är det absolut ingen som kommer att lyckas med ett skadeståndskrav inför domstolen.S starmanin skrev:
Sedan skulle det bli storm ikväll, så jag misstänker att problemet löser sig själv inatt. Antingen ligger trädet i trädgården eller så var den starkare än du trodde och klarar den sig i alla fall tills nästa storm. Under tiden är det inga problem för dina barn att klättra lite.
Värst vad ni går på om infart och servitut? Har TS sagt att det är hans eller någon annas infartsväg? Kan lika gärna vara så att vägen går vidare till en vändplan eller hus och helt inom gränsande fastighet,
Man får inte ta ner träd på annans mark utan lov, inte ens om det står "inom 2 meter från en väg".
Det finns inga generella lagar för hur nära träd får stå en väg.
Så svar på frågan: Träden tilhör fastighetsägaren, dvs din granne. Ta gärna reda på vem din granne är, det kan vara bra för framtiden.
Och nästa gång, lägg inte infiltrationen så nära tomtgränsen om du är rädd för inträngande rötter...
Man får inte ta ner träd på annans mark utan lov, inte ens om det står "inom 2 meter från en väg".
Så svar på frågan: Träden tilhör fastighetsägaren, dvs din granne. Ta gärna reda på vem din granne är, det kan vara bra för framtiden.
Och nästa gång, lägg inte infiltrationen så nära tomtgränsen om du är rädd för inträngande rötter...
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
När det gäller träd och väg så finns det bara rekommendationer. Trafikverket har bara laglig rätt att röja inom vägområdets bredd, allt annat är blir olaga intrång och egenmäktigt förfarande, och till andra väghållare rekommenderas 2 meter men det är fortfarande markägaren som har sista ordet. Är sen vägen äldre än 1972 så gäller röjningen bara släntkrön/släntfot, vilket kan innebära några centimeter mellan väg och skog.
Angående att trädet ska falla ska det mycket till innan det händer, även med ett dött träd. Jag har ett flertal gånger i skogen gett mig på döda träd bara för att se om det går att knuffa omkull dem. Det går inte. Även med kraftiga gungningar och med hjälp av fler personer så kan eventuell bark och grenar släppa på sin höjd. Träden står dock kvar förankrat i marken.
(Ja, jag gör så bara för att det är kul ibland
)
Angående att trädet ska falla ska det mycket till innan det händer, även med ett dött träd. Jag har ett flertal gånger i skogen gett mig på döda träd bara för att se om det går att knuffa omkull dem. Det går inte. Även med kraftiga gungningar och med hjälp av fler personer så kan eventuell bark och grenar släppa på sin höjd. Träden står dock kvar förankrat i marken.
(Ja, jag gör så bara för att det är kul ibland
prata med granne/grannar, kan vara en kommunal väg åsså eller fråga den som plogar
Ring till din Lantmäterimyndighet och kolla vems marken är.S starmanin skrev:Du skriver servitutsvägen. Det finns inget servitut och jag vet inte vems vägen är. Det är lite svårt att få reda på eftersom det inte finns någon vägförening och inget samarbete kring vägen. Jag vet att det är känsligt att ta bort träd. Det är därför jag frågar. Jag vill inte åka på något. Det finns alltså ingen vägförening att fråga och vem som äger marken mellan vägen och mina pinnar vet jag ju inte.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Givetvis ska man använda huvudet men i det här fallet uppfattar jag det som att träden står öppet invid en väg. Om dessa är så ruttna att starka medelsvenssons kan gunga sönder dem så borde de ha rasat redan vid första bästa storm om de står öppet.M -MH- skrev:
(Jag skulle dock sett till att bli av med dem ändå då det inte är särskilt snyggt med vildvuxna alster som pekar åt alla håll och kanter och dessutom börjat dö)
Jag har sågat ned "träd" vägkanten där jag bor. För att förbättra sikten genom en kurva, vi har barn som cyklar på vägen mm.
Juridiskt...säkert inte 100% ok. Men vadå...risken att nån anmäler är liten, risken att jag skulle bli dömd för det ännu mindre, sedan till slut... risken att OM jag blir dömd OM jag förlorar, att det blir något att betala i böter är ännu mindre. Lite sunt förnuft måste man väl kunna ha? Eller?
Juridiskt...säkert inte 100% ok. Men vadå...risken att nån anmäler är liten, risken att jag skulle bli dömd för det ännu mindre, sedan till slut... risken att OM jag blir dömd OM jag förlorar, att det blir något att betala i böter är ännu mindre. Lite sunt förnuft måste man väl kunna ha? Eller?
Klicka här för att svara