Vi bor på landet utmed en liten smal grusväg. Fastigheten går nästan ända ner till vägen. Tomtpinnarna sitter ca 1 meter från vägen. Mellan vägen och tomtpinnarna finns träd av varierande storlek och skick. Vissa står på trekvart och några stora granar växer vid luftningsrören till infiltrationsbädden. Granarna står utanför tomtpinnarna och infiltrationen ligger på tomten. Jag är rädd för att rötterna förstör infiltrationen och jag tycker det är olustigt med träden som står på trekvart och kan rasa på eventuellt lekande barn.

På denna del av tomten längs vägen är det som en dunge. På övriga tomten är det gräsmatta och diken mot vägen och den delen sköter vi ju som vår tomt. Men vem äger egentligen träden mellan vägen och tomtpinnarna? Det finns ingen vägförening utan vägen sköts lite på måfå av den som känner sig manad. Plogas gör den sporadiskt och den sandas aldrig.
 
harry73
På er tomt får ni kapa rötter och grenar som växer över fastighetsgränsen (eller under).
På servitutsvägen får härskande fastigheten ta bort träd eller grenar som hindrar framkomlighet.

Att ta bort träd kan vara lite känsligare. Bäst att prata med markägaren och säga att du tar bort träden i tomtgränsen om han inte motsätter sig.

Du behöver inte vara rätt för att träd ramlar på lekande barn. Träd brukar ramla när det stormar och regnar och barn är inomhus.
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
Modifiering av Harrys svar: du får INTE ta grenar, rötter mm så att du skadar växter (träd, buskar) på andras mark.

Med det sagt, så är detta enligt min bedömning en vägren som ska hållas fri från sådan växtlighet.
Prata för säkerhets skull med några av de andra och ta sedan helt enkelt bort träden, med hänvisning till snöröjning, trafiksäkerhet, framkomlighet med stora fordon etc.

Har googlat lite och det jag hittar är antingen två meter fritt från vägkant, eller rent av två meter fritt från dikesbotten. Hade det funnits en vägförening så hade du alltså kunnat be dem att ta bort dem, det får inte vara träd där.

Lycka till!
 
harry73 harry73 skrev:
På er tomt får ni kapa rötter och grenar som växer över fastighetsgränsen (eller under).
På servitutsvägen får härskande fastigheten ta bort träd eller grenar som hindrar framkomlighet.

Att ta bort träd kan vara lite känsligare. Bäst att prata med markägaren och säga att du tar bort träden i tomtgränsen om han inte motsätter sig.

Du behöver inte vara rätt för att träd ramlar på lekande barn. Träd brukar ramla när det stormar och regnar och barn är inomhus.
Du skriver servitutsvägen. Det finns inget servitut och jag vet inte vems vägen är. Det är lite svårt att få reda på eftersom det inte finns någon vägförening och inget samarbete kring vägen. Jag vet att det är känsligt att ta bort träd. Det är därför jag frågar. Jag vill inte åka på något. Det finns alltså ingen vägförening att fråga och vem som äger marken mellan vägen och mina pinnar vet jag ju inte.
 

Bästa svaret

Kolla med lantmäteriet de kan tala om vem som äger fastigheten vägen är dragen på.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Någon äger den, och denna någon är skyldig att hålla vägrenen fri från träd, troligen två meter från vägen, så bort ska de ju i vilket fall som helst.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Kolla med lantmäteriet de kan tala om vem som äger fastigheten vägen är dragen på.
Tack det ska jag göra!
Jag är van vid vägföreningar och ordning och reda så fick en liten chock när vi flyttade ut och det inte fanns något samarbete alls kring vägen.
 
Kanske är det en gammal samfällighet?

Ett tips är att kolla här, https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Observera att kartan på ingalunda sätt är juridisk bindande eller exakt. Men det kan ge en fingervisning åt vilket håll du ska leta för att hitta vem som eventuellt äger vägen. Är det på landsbygden är det inte omöjligt att det finns en oregistrerad vägförening som somnat in. Men rätten till vägen/vem som ska sköta den framgår då av denna insomnade förening. Att hitta dessa är lite klurigare om man inte vet var man ska söka. Kortfattat kan sägas att man söker via den s.k. "alfabeten", ett gammalt register där man förde in för hand olika åtgärder inom socknar. Fylldes i fram till slutet av 70-talet om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
harry73
Såklart finns det servitut eller samfällighet om vägen används som tillfartsväg och inga andra möjligheter (t ex vägservitut) finns. Skulle det trots allt inte finnas något registrerat, skulle jag bjuda in grannarna till ett möte om vägen, där ni diskuterar hur det alltid har fungerat och om ni ska ansöka om en gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet. Egentligen räcker det med att en fastighet ansöker om det, men eftersom kostnader som ligger mellan 30tkr - 100 tkr delas mellan alla inblandade fastigheter, kan det vara bra att diskutera det först med grannarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73
Kolla fastighetsgränser på hitta eller eniro eller hos lantmäteriet
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Och kolla vilket hus hör ihop med fastigheten under vägen. Där har du troligtvis din fastighetsägare
edit: @HerrOso han före
 
Redigerat:
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Någon äger den, och denna någon är skyldig att hålla vägrenen fri från träd, troligen två meter från vägen, så bort ska de ju i vilket fall som helst.
Hur kan du påstå det?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur kan du påstå det?
Hittar inga regler som säger något annat än två meter. Men vet du bättre, så varsågod.
 
Om det inte finns något servitut så går det sannolikt lätt att tvinga till sig ett officialservitut om den vägen är enda sättet att ta sig till din fastighet. Och om du har officialservitut så har du rätt att underhålla vägen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hittar inga regler som säger något annat än två meter. Men vet du bättre, så varsågod.
Vilka regler syftar du på nu?

Är det en privat väg utan servitut så kan ägaren låta det växa träd mitt på vägen.
Nu finns det sannolikt något bortglömt servitut eller vägförening. Då är det upp till de som nyttjar vägen att lägga underhållsnivå där man vill. Det får absolut växa träd nära vägen.
 
harry73 harry73 skrev:
Du behöver inte vara rätt för att träd ramlar på lekande barn. Träd brukar ramla när det stormar och regnar och barn är inomhus.
Trekvartsträd är roliga att klättra i. Tänkte mer så. De är liksom ruttna inuti och skulle säkert rasa om man puttade på dem bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.