harry73 harry73 skrev:
Jag betvivlar om man får ha utemöbler på bryggan med tanke på strandskyddet
Nej, det borde ju motsvara att ställa utemöbler på stranden, dvs försök till utökning av hemfridszon inom strandskydd. Har för mig att jag läste någonstans ang. bygglov för bryggor, att man skulle undvika alla sociala detaljer som t ex sittplatser på ritningarna.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
På samma sätt som allemansrätten ger TS rätt att vistas på bryggan (ja, tillfälligtvis, men visa gärna en dom där någon åkt dit på överutnyttjande av badplats den som inte släppt det än), så hindrar den både TS och grannen från att sätta upp möbler och dylikt som avskräcker allmänheten från att vara där.

Oavsett vilka avtal TS och grannen har sinsemellan är det normalt inte tillåtet.
 
D danneman10 skrev:
Redan ifrån början så hade vi olika åsikter o när vi köpte huset så var det fortfarande inte uträtt.
Jag gick tillbaka till de första inläggen för att friska upp minnet lite, och fastnade för det här.

För TS del är det kanske för sent, men för andra som läser tråden: Gör att inte såhär mot er själva. Köp inte fastigheter med oklara rättigheter och hoppas att det löser sig. I alla fall inte utan att veta att ni köper på spekulation eller att det är en fråga som inte är av avgörande betydelse.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S
K kindvall skrev:
Nej, det borde ju motsvara att ställa utemöbler på stranden, dvs försök till utökning av hemfridszon inom strandskydd. Har för mig att jag läste någonstans ang. bygglov för bryggor, att man skulle undvika alla sociala detaljer som t ex sittplatser på ritningarna.
Det behövs inget bygglov för brygga, så det har du läst någon annanstans.
 
Det är nog strandskyddsdispens och inte bygglov som avses, men rådet i sak är relevant.
 
Hej o tack för alla svar o ert engagemang i frågan. Jag tror jag har fått de svaren som behövs för att komma vidare. Än en gång, tack för ert engagemang!
 
  • Gilla
jhansson och 1 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Det behövs inget bygglov för brygga, så det har du läst någon annanstans.
Det beror på storleken på bryggan. Alla bryggor är inte bygglovsbefriade.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D danneman10 skrev:
jo, det stämmer, men med bakgrunden att de som skrev interna avtalet var syskon o hade en god relation så tycker jag att man kan tolka så att bryggan underhålls o ägs av bägge parter.
Tycka är subjektivt.
Tack vare otydligt avtal kostar det en domstolsprocess att få reda på vad avtalet betyder.
 
S
M MetteKson skrev:
Det beror på storleken på bryggan. Alla bryggor är inte bygglovsbefriade.
Nä, men då är det en hamnanläggning.
För båtklubbar eller liknande. Då får man säkert ställa ut några stolar och en grill också.
Det var väl så ni menade.
 
D danneman10 skrev:
Hej o tack för alla svar o ert engagemang i frågan. Jag tror jag har fått de svaren som behövs för att komma vidare. Än en gång, tack för ert engagemang!
Du fick in nära 160 synpunkter. Klarnade ärendet? Fick du överhuvudtaget in något användbart - dvs svar på din fråga? det verkade vara gott om gissningar, som för din del inte har något större värde, antar jag.
 
P Puide skrev:
Du fick in nära 160 synpunkter. Klarnade ärendet? Fick du överhuvudtaget in något användbart - dvs svar på din fråga? det verkade vara gott om gissningar, som för din del inte har något större värde, antar jag.
Det löste sig. Grannen kontaktade en tredje part som löste vårt dilemma. Det visade sig att grannen hade rätt till bryggan. Bara att gilla läget o hoppas att de kommer njuta av bryggan. I detta fall känns det som att mäklaren lovade lite för mycket.
 
Kom tredje part över med ett erbjudande ni inte kunde tacka nej till? :cool:
 
K Kane skrev:
Kom tredje part över med ett erbjudande ni inte kunde tacka nej till? :cool:
Nej, då vi bägge hade olika åsikter om bryggan så togs en tredje part in o löste problemet. skönt för bägge parter så vi kan komma vidare.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
D danneman10 skrev:
Det löste sig. Grannen kontaktade en tredje part som löste vårt dilemma. Det visade sig att grannen hade rätt till bryggan. Bara att gilla läget o hoppas att de kommer njuta av bryggan. I detta fall känns det som att mäklaren lovade lite för mycket.

Alltid bra att få ordning på frågor som denna, tråkigt att beslutet gick er emot.

Tänker ni på något vis gå vidare med mäklaren som lovat lite för mycket?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.