S
"Bryggan", är det den faktiska bryggan eller marken?
Har svårt att tro att samma fysiska brygga finns idag som fanns 1982. Är avtalet giltigt om det inte finns samma brygga nu som då?
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
C
Marcus_L Marcus_L skrev:
Fastighet A och B skrivet ett avtal om att A får använda B's brygga 1980.
Här har du felet i ditt exempel. Det är inte "B's brygga" utan "den gemensamma bryggan".
 
Stopp och belägg
Bjud på Statt och snåla inte alla blir mätta och gldare och kanske kan ni få till början på ett nytt avtal/servitut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Här har du felet i ditt exempel. Det är inte "B's brygga" utan "den gemensamma bryggan".
I så fall är frågan, är den nuvarande bryggan samma brygga som fanns 1982. arrendet tillhör inte TS
C civilingenjören skrev:
Här har du felet i ditt exempel. Det är inte "B's brygga" utan "den gemensamma bryggan".
Sant, skulle kanske stå "den gemensamma bryggan på B's arrenderade mark"
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bada från bryggan får ni och alla andra göra efter hjärtats lust. Allemansrätten gäller så länge som bryggan inte är en del av grannens hemfridszon (tomt), vilket den med all rimlighet inte är.
Nä, man får inte utnyttja grannens resurser (här brygga) enligt Allemansrätten. Denna är till för besökare, ej för boende i området. Den som äger resursen till bryggan får alltså köra iväg sina grannar.
 
Hur nära bryggan får man bo menar du? Du har fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Nä, man får inte utnyttja grannens resurser (här brygga) enligt Allemansrätten. Denna är till för besökare, ej för boende i området. Den som äger resursen till bryggan får alltså köra iväg sina grannar.
Hur långt från en skog/plats/brygga/etc. måste jag bo för att få använda den enligt allemansrätten då?
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Nä, man får inte utnyttja grannens resurser (här brygga) enligt Allemansrätten. Denna är till för besökare, ej för boende i området. Den som äger resursen till bryggan får alltså köra iväg sina grannar.
Har du hittat på det där själv?

https://lawline.se/answers/allemansratt-utnyttja-brygga
 
S
D Daniel 109 skrev:
Hur nära bryggan får man bo menar du? Du har fel.
Vi kan ta ett parallellfall. En granne har egen väg till sin fastighet men finner att han tjänar 50m genom att snedda över granfastigheten. Om han gör detta regelbundet så utnyttjar han grannens resurs och då ska det skrivas servitut. Om ägaren till tomten inte reagerar kan ägaren senare få svårt att påvisa att han inte medgett grannen att ta väg över sin fastighet. Samma sak gäller för tältning. Det går alltså inte att utnyttja den resursen en längre tid. Detta gäller även besökare. Vill man få till ett stadigvarande resurs ska det skrivas ett servitut.
Det har ju inte så mycket med hur långt grannen bor från nyttjandet utan hur stadigvarande nyttjandet är.
 
Det är sant att allemansrätten tillåter tillfälligt nyttjande av någons brygga. I ditt tidigare inlägg kunde man dra slutsatsen att det var förbjudet bara för att man bodde i närheten av den...

Så även om man bor i området får man använda bryggan tillfälligt vid enstaka tillfällen enligt allemansrätten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
G gaidin skrev:
Har du hittat på det där själv?

[länk]
Om du läser din länk lawline noggrannare plus mitt inlägg så ser du att vi båda har rätt. Ingen hittar på. Jag svarade på ett inlägg där man fritt fick använda bryggan som stadigvarande för bad.
 
harry73
Nu kan man inte jämföra en väg där allemansrätt gäller med en strandremsa där det finns strandskydd och allemansrätt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Det är sant att allemansrätten tillåter tillfälligt nyttjande av någons brygga. I ditt tidigare inlägg kunde man dra slutsatsen att det var förbjudet bara för att man bodde i närheten av den...

Så även om man bor i området får man använda bryggan tillfälligt vid enstaka tillfällen enligt allemansrätten.
Tyvärr är det så att du måste konfrontera grannen vid utnyttjandet. Är du för snäll har du passivt medgett att det går bra att bada från bryggan. Att du ska råka ut för samma problem för vanliga besökare är inte troligt.
 
S
harry73 harry73 skrev:
Nu kan man inte jämföra en väg där allemansrätt gäller med en strandremsa där det finns strandskydd och allemansrätt
Har inget med strandskydd att göra.
 
S Sprängkilen skrev:
Har inget med strandskydd att göra.
Jo, en del i strandskyddet är att värna allmänhetens tillgång till strandlinjen för rekreation.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.