52 986 läst ·
163 svar
53k läst
163 svar
Vems är bryggan !
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 514 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 514 inlägg
"Bryggan", är det den faktiska bryggan eller marken?
Har svårt att tro att samma fysiska brygga finns idag som fanns 1982. Är avtalet giltigt om det inte finns samma brygga nu som då?
Har svårt att tro att samma fysiska brygga finns idag som fanns 1982. Är avtalet giltigt om det inte finns samma brygga nu som då?
I så fall är frågan, är den nuvarande bryggan samma brygga som fanns 1982. arrendet tillhör inte TSC civilingenjören skrev:
Sant, skulle kanske stå "den gemensamma bryggan på B's arrenderade mark"C civilingenjören skrev:
Nä, man får inte utnyttja grannens resurser (här brygga) enligt Allemansrätten. Denna är till för besökare, ej för boende i området. Den som äger resursen till bryggan får alltså köra iväg sina grannar.Nötegårdsgubben skrev:
Hur nära bryggan får man bo menar du? Du har fel.
Hur långt från en skog/plats/brygga/etc. måste jag bo för att få använda den enligt allemansrätten då?S Sprängkilen skrev:
Har du hittat på det där själv?S Sprängkilen skrev:
https://lawline.se/answers/allemansratt-utnyttja-brygga
Vi kan ta ett parallellfall. En granne har egen väg till sin fastighet men finner att han tjänar 50m genom att snedda över granfastigheten. Om han gör detta regelbundet så utnyttjar han grannens resurs och då ska det skrivas servitut. Om ägaren till tomten inte reagerar kan ägaren senare få svårt att påvisa att han inte medgett grannen att ta väg över sin fastighet. Samma sak gäller för tältning. Det går alltså inte att utnyttja den resursen en längre tid. Detta gäller även besökare. Vill man få till ett stadigvarande resurs ska det skrivas ett servitut.D Daniel 109 skrev:
Det har ju inte så mycket med hur långt grannen bor från nyttjandet utan hur stadigvarande nyttjandet är.
Det är sant att allemansrätten tillåter tillfälligt nyttjande av någons brygga. I ditt tidigare inlägg kunde man dra slutsatsen att det var förbjudet bara för att man bodde i närheten av den...
Så även om man bor i området får man använda bryggan tillfälligt vid enstaka tillfällen enligt allemansrätten.
Så även om man bor i området får man använda bryggan tillfälligt vid enstaka tillfällen enligt allemansrätten.
Tyvärr är det så att du måste konfrontera grannen vid utnyttjandet. Är du för snäll har du passivt medgett att det går bra att bada från bryggan. Att du ska råka ut för samma problem för vanliga besökare är inte troligt.useless skrev:
Det är sant att allemansrätten tillåter tillfälligt nyttjande av någons brygga. I ditt tidigare inlägg kunde man dra slutsatsen att det var förbjudet bara för att man bodde i närheten av den...
Så även om man bor i området får man använda bryggan tillfälligt vid enstaka tillfällen enligt allemansrätten.