8 833 läst ·
72 svar
9k läst
72 svar
Vems är ansvaret för att en räkning når kunden?
Trappuppgången läste vi allt som stod. Jag utgick från att hon hade fått räkningar, hon som har sin första lägenhet trodde att avgiften betalades i efterhand eller så. Det har ordnat sig, nu vet hon var hon ska betala. Alla är vi barn i början, men i mitt första inlägg i tråden skrev jag att vi är skyldiga att betala även om vi inte får en faktura.
P pmd skrev:Jag sparar alla betalda pappersräkningar i en samlingspärm, sorterade på betaldatum. Lättare och snabbare att hitta i än att logga in på en bank och klicka sig fram.
Eftersom vi får E-faktura från ett par firmor så behöver jag dock titta i banken för dessa, och i banken har man ju också betalningshistorik, så om man inte har betalat kontant så har man full överblick över alla betalningar man har gjort. Man kan ju gå via girosystemen trots att man inte har fått en räkning.
Jag är likadan på den punkten, sätter in betalda fakturor i en pärm, speciellt om det är något som är viktigt och enstaka, skriver betald x.x.x.x
När mina månadsavgifter endast kunde betalas i pappersform så kunde jag fylla den på ett år.
Nu har jag endast en hyra som kommer i pappersform då dom inte stödjer e-faktura, ingen fakturaavgift tas ut.
Visade sig att mitt försäkringsbolag tar ut en faktureringsavgift om jag inte väljer kommunikation i elektronisk form genom deras portal.
E-faktura kunde dom inte erbjuda lite märkligt.
Det finns egentligen ingen anledning till att spara gamla pappersfakturor, att söka upp 12 månaders betalning görs på några sekunder.
Även om man har pappersfaktura och skrivit betald på den så måste man ändå logga in och verifiera att den är betald om man vill vara säker då man kan ha skrivit fel oavsett så måste man verifiera betalningen i banken.
Jag tror inte det kommer bli vanligt eller standard att varje företag ska ha sin egna portalen, den dagen det sker så har vi nog gått ur tiden.P pmd skrev:
P pmd skrev:Det står inget om e-faktura eller faktura via email i (pappers!)brevet jag fick som upplyste om den nya ordningen, men jag ska förstås kolla om firman kan erbjuda e-fakturor.
E-fakturor är dock sämre än pappersfakturor efterom de är kopplade till min person. En pappersfaktura kan kag be min fru betala om det är bråttom av någon anledning och jag inte räknar med att hinna med (eller om det av annan anledning fungerar bättre att min fru betalar just den fakturan). Det går inte med en e-faktura.
Firman är en bank vars kreditkort jag använder.
Ja, en liten städfirma vi använder oss av gör så (PDF-bilaga). Ganska smidigt, men det fungerar sämre att scanna OCR-nummer, belopp och BG-nummer från en datorskärm än från en pappersfaktura.
Det är den enda firman som jag kan få fakturan från direkt i min brevlåda.
Nästan lika bra som före "digitaliseringen".
Det står ingenting om avisering via email eller SMS[1] i brevet jag fick från firman.
Ja, det kommer att bli jobbigt om många firmor gör på samma sätt (oavsett om man blir aviserad eller inte).
Ett försäkringsbolag skickade ett brev om att de kommer att göra likadant, men de skrev att avisering kommer att ske via email när det är dags att hämta en faktura.
[1] SMS tycker jag är en rätt dålig kommunikationsform. En föråldrad teknik som borde avvecklas. Email kan jag läsa både i min telefon och på min dator. SMS kan jag bara läsa i telefonen.
Är det en dålig kommunikationsform att kunna få korta direktmedelanden, sms när ett larm går, när parkeringstiden går ut eller när det finns paket att hämta?
Om du nu läser mail i telefonen så antar jag att du gör det i din smartphone då ser jag inte riktigt problemet med att ha en notis i telefonen / datorn om att logga in på portalen.
Skatteverket kan ompröva en deklaration i upp till sex år, så jag vill gärna ha alla papper i ordning så länge åtminstone.A Andy78 skrev:
Pappersfakturor kan jag behålla hur länge som helst eller kasta omedelbart, beroende på om jag vill att skatteverket ska kunna titta på dem eller inte. :–)
Jag behövde aldrig kontakta banken för att verifiera sånt på den tiden jag skickade inbetalningskort och checkar till banken för att betala räkningar, och inte efter införandet av datorbank heller.
Nej, det är inte dåligt. Det är bra att kunna skicka och få sådana meddelanden, men jag tar mycket hellre emot dem via email än SMS. Det är lika lätt att läsa email i telefonen som SMS, och email har många fördelar jämfört med SMS.A Andy78 skrev:
Jag tror inte att jag har beskrivit det som ett problem. Vad jag inte gillar är att behöva logga in på en firmas webplats för att hämta en faktura.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Betalning av e-fakturor går att ordna med fullmakt, har det själv så med SHB.P pmd skrev:Det står inget om e-faktura eller faktura via email i (pappers!)brevet jag fick som upplyste om den nya ordningen, men jag ska förstås kolla om firman kan erbjuda e-fakturor.
E-fakturor är dock sämre än pappersfakturor efterom de är kopplade till min person. En pappersfaktura kan kag be min fru betala om det är bråttom av någon anledning och jag inte räknar med att hinna med (eller om det av annan anledning fungerar bättre att min fru betalar just den fakturan). Det går inte med en e-faktura.
Firman är en bank vars kreditkort jag använder.
Ja, en liten städfirma vi använder oss av gör så (PDF-bilaga). Ganska smidigt, men det fungerar sämre att scanna OCR-nummer, belopp och BG-nummer från en datorskärm än från en pappersfaktura.
Det är den enda firman som jag kan få fakturan från direkt i min brevlåda.
Nästan lika bra som före "digitaliseringen".
Det står ingenting om avisering via email eller SMS[1] i brevet jag fick från firman.
Ja, det kommer att bli jobbigt om många firmor gör på samma sätt (oavsett om man blir aviserad eller inte).
Ett försäkringsbolag skickade ett brev om att de kommer att göra likadant, men de skrev att avisering kommer att ske via email när det är dags att hämta en faktura.
[1] SMS tycker jag är en rätt dålig kommunikationsform. En föråldrad teknik som borde avvecklas. Email kan jag läsa både i min telefon och på min dator. SMS kan jag bara läsa i telefonen.
Jag läser och skickar runt 75% av alla SMS från datorn (flera olika t o m) med Google Messages. Funkar perfekt och mycket snabbare än via telefon.
Jag tycker det är bra kunna betala alla räkningar en gång per månad. I slutet av månaden har aviseringarna hamnat långt ner i mailhögen. Går fakturorna via ett girosystem typ efaktura får man dem samlade och går att betala med en inloggning med bank-id. Jag har inte tid och tycker inte det är mysigt som andra verkar tycka att behöva logga i på en massa olika hemsidor eller andra betalsystem olika för varje faktura. Det blir många inloggningar och rörigt till slut. Har faktiskt annat att göra än ödsla tid på sånt. Gäller det bara någon enstaka går det ju bra men man måste försöka tänka längre än så och förstå att det kommer bli värre och värre ju fler olika alternativ som accepteras.A Andy78 skrev:Är det en dålig kommunikationsform att kunna få korta direktmedelanden, sms när ett larm går, när parkeringstiden går ut eller när det finns paket att hämta?
Om du nu läser mail i telefonen så antar jag att du gör det i din smartphone då ser jag inte riktigt problemet med att ha en notis i telefonen / datorn om att logga in på portalen.
Om jag blir sjuk kan min fru eller någon annan genom läkare skaffa fullmakt att registrera hos en bank så jag kan få hjälp med överblick och att betala räkningar. Det blir ohanterbart med en massa andra olika system att bevaka.
Ni måste ha väldigt otur med alla dessa system ni måste logga in i, kanske dags att byta leverantör vad det nu är?S Skyflakes skrev:Jag tycker det är bra kunna betala alla räkningar en gång per månad. I slutet av månaden har aviseringarna hamnat långt ner i mailhögen. Går fakturorna via ett girosystem typ efaktura får man dem samlade och går att betala med en inloggning med bank-id. Jag har inte tid och tycker inte det är mysigt som andra verkar tycka att behöva logga i på en massa olika hemsidor eller andra betalsystem olika för varje faktura. Det blir många inloggningar och rörigt till slut. Har faktiskt annat att göra än ödsla tid på sånt. Gäller det bara någon enstaka går det ju bra men man måste försöka tänka längre än så och förstå att det kommer bli värre och värre ju fler olika alternativ som accepteras.
Om jag blir sjuk kan min fru eller någon annan genom läkare skaffa fullmakt att registrera hos en bank så jag kan få hjälp med överblick och att betala räkningar. Det blir ohanterbart med en massa andra olika system att bevaka.
Själv kör jag bara efaktura så långt det går.
Att mail hamnar långt ned löses genom att ha sortering med regler, vilket gör att mailen med fakturor eller vad det nu är hamnar i samma mapp.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Säljaren är ansvarig i att du får fakturan via post. Det är inte posten som ansvarar för att fakturan/brevet kommer fram, helt horribelt enl. mig. Ska faktura per post är riskabelt, kommer, kommer inte. Posten är långt ifrån säker! Olika företag har olika system, e-faktura, pdf faktura på mailen osv. Blir du upplyst av företaget vilka fakturarutiner de har och att du inte accepterar det så är det ju upp till dig om du vill handla eller inte. Ditt val. Har företaget fakturan bara på sin webbsida, du vet ju att du har handlat och då vet du att du skall betala. Det bra är ju att företaget aviserar i ett mail att fakturan finns att hämta på deras hemsida. Idag får jag själv väldigt sällan en pappersfaktura, de flesta kommer som en pdf fil. För att underlätta så skapa en mailadress som heter faktura@.... som du uppger vid köp, då får du alla fakturor samlade på ett ställe.P pmd skrev:En firma vars tjänster jag regelbundet använder har meddelat att den inte längre kommer att skicka ut fakturor via pappersbrev. Istället ska man logga in på deras webtjänst och hämta sin senaste faktura. Nya fakturor blir tillgängliga "runt den 10:e varje månad". En del månader använder jag inte tjänsten, men tjänsten är av sådan art att det inte är möjligt att hålla reda på om jag har använt den en viss månad utan att föra loggbok (eller logga in på webtjänsten och titta efter).
Har firman uprättat ett juridiskt gällande avtal genom detta brev till mig?
I konsumenttjänstlagen hittar jag ingenting om hur en kund ska meddelas att den har en räkning att betala.
Detta kanske regleras av någon annan lag, eller inte alls? I det senare fallet går det förstås bra för firman att göra som den har gjort och helt enkelt avsluta sitt affärsförhållande med mig om jag inte accepterar den nya rutinen.
Det är tråkigt att pappersfakturor fortfarande är den mest bekväma metoden för att betala räkningar.
Musikskolan har ett nytt system som heter ”Study along” man ska logga in där och betala. Förra terminen skulle man logga in på kommunens hemsida och det blev en inloggning med bankid för varje kurs och barn så totalt 4 inloggningar med bankid för barnens betalningar. Efaktura går inte att få.A Andy78 skrev:Ni måste ha väldigt otur med alla dessa system ni måste logga in i, kanske dags att byta leverantör vad det nu är?
Själv kör jag bara efaktura så långt det går.
Att mail hamnar långt ned löses genom att ha sortering med regler, vilket gör att mailen med fakturor eller vad det nu är hamnar i samma mapp.