8 834 läst ·
72 svar
9k läst
72 svar
Vems är ansvaret för att en räkning når kunden?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Nu vet jag ju inte vad du klickade på, men jag upplever att exempelvis googles spamfilter funkar bra. Något sätt att slippa adresserad fysisk skräppost från exempelvis postkodlotteriet (kanske ett dåligt exempel, de annonserar ju trots allt att det är skräp på kuvertet) känner jag dock inte till.S Skyflakes skrev:Det är ändå en jättestor skillnad. Pappersreklam kostar enormt mycket pengar att skicka ut medan mailreklam och bluffakturor bara är ett klick bort. Jag fick något konstigt mail och fattade beslutet att ”unsubscribe” från maillistan från den som skickat. Resultatet har blivit att min mailkorg översvämmas varje dag av mail med olika påståenden. Jag har vunnit pengar och allt möjligt. Hela tiden olika avsändare. Serlösa mail drunknar i detta och mailkorgen blir aldrig full
Men min poäng var inte att det ena sättet är bättre än det andra, utan tvärtom att visa att man kan tycka olika i frågan, där jag exempelvis skiljer mig från TS i vad jag anser smidigt.
T Taxture skrev:
Det jag tycker är dumt är att de går förbi girosystemen och e-faktura vilket är ett sätt att organisera fakturorna via en bank. Lättare överblicka e-fakturor än mailkorgen.
S Skyflakes skrev:
Antar att dom får betala banken för att skicka e-fakturor och har svårt att lägga över den kostnaden på kunderna......
Så gjorde vi i en liten bostadsrättsförening där jag var medlem för många år sen. Det fanns bara sju lägenheter och det var ingen av oss som tyckte att det var någon större poäng att skicka ut räknigar.Karlia skrev:
Kan ta som exempel - min dotter flyttade nyligen till en liten bostadsrätt. Månadsavgiften ligger på 1511, jag utgick från att hon skulle få någon räkning på den. Efter ca två veckor fick hon ett inkasso brev i lådan där hon skulle betala ca 3000.
Först tänkte jag att det var en bluffaktura, såg efter ett tag ett företagsnamn som jag googlade, såg att de hade en bostadsportal i en helt annan stad - där provade dottern att logga in med bank-id - där fanns hennes månadsavgift och överlåtelseavgift..
Omöjligt att lista ut, jag/vi borde ha kollat upp hur avgiften skulle betalas - stod ingenting i de papper hon fått. Men oväsentligt, hon är skyldig att betala, även skyldig att ta reda på hur hon ska göra det.
För en stor BRF tycker jag nog att det kan ligga i föreningens intresse att skicka ut räkningar. Att skicka ut inkassokrav kostar ju också pengar.
Vi hade önskat att informationen hade stått någonstans. Det är annars svårt att lista ut att det finns en boendeportal. Själv tycker jag att det vore bättre att kunna få räkningen på e-giro, jag gillar att ha allt samlat på samma ställe. Då det är dotterns första lägenhet behöver hon lite stöttning i början, det retar mig att jag inte kunde hjälpa henne med detta.
Jag är lite osäker men jag tror att postutdelarna är skyldiga att lägga adresserad post i brevlådan. Det fungerar bra att slippa reklamblad från stadens alla matvaruaffärer genom att sätta en skylt med "Ej oadresserad reklam" på brevlådan. Jag har för mig att det inte blev någon skillnad med "Ej reklam".Nötegårdsgubben skrev:
Jag kanske ska prova med "Ej postkodlotteriet" också?
Jag sparar alla betalda pappersräkningar i en samlingspärm, sorterade på betaldatum. Lättare och snabbare att hitta i än att logga in på en bank och klicka sig fram.S Skyflakes skrev:
Eftersom vi får E-faktura från ett par firmor så behöver jag dock titta i banken för dessa, och i banken har man ju också betalningshistorik, så om man inte har betalat kontant så har man full överblick över alla betalningar man har gjort. Man kan ju gå via girosystemen trots att man inte har fått en räkning.
Du fick väl stötta henne med att stå för dröjsmålsränta och aviavgift istället, så hon inte tappade förtroende för pappsen?Karlia skrev:
Vi hade önskat att informationen hade stått någonstans. Det är annars svårt att lista ut att det finns en boendeportal. Själv tycker jag att det vore bättre att kunna få räkningen på e-giro, jag gillar att ha allt samlat på samma ställe. Då det är dotterns första lägenhet behöver hon lite stöttning i början, det retar mig att jag inte kunde hjälpa henne med detta.
Redigerat:
Det är väldigt praktiskt att ha en seriös mailadress som man bara använder i seriösa kontakter sen har man en skräpmail som använder när man måste uppge mailadress (t ex handlar på nätet ) och misstänker att den kan missbrukas (säljas) och användas för reklam . Har noll reklam och skräp i min seriösa mail.S Skyflakes skrev:Det är ändå en jättestor skillnad. Pappersreklam kostar enormt mycket pengar att skicka ut medan mailreklam och bluffakturor bara är ett klick bort. Jag fick något konstigt mail och fattade beslutet att ”unsubscribe” från maillistan från den som skickat. Resultatet har blivit att min mailkorg översvämmas varje dag av mail med olika påståenden. Jag har vunnit pengar och allt möjligt. Hela tiden olika avsändare. Serlösa mail drunknar i detta och mailkorgen blir aldrig full
Jag kanske ska prova med "Ej postkodlotteriet" också?
[/QUOTE]
Spärra din adress för reklam - Postkodlotteriet
man kan spärra sig från reklam från postkodslotterietP pmd skrev:Jag är lite osäker men jag tror att postutdelarna är skyldiga att lägga adresserad post i brevlådan. Det fungerar bra att slippa reklamblad från stadens alla matvaruaffärer genom att sätta en skylt med "Ej oadresserad reklam" på brevlådan. Jag har för mig att det inte blev någon skillnad med "Ej reklam".
Jag kanske ska prova med "Ej postkodlotteriet" också?![]()
Spärra din adress för reklam - Postkodlotteriet
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Men snälla raraP pmd skrev:En firma vars tjänster jag regelbundet använder har meddelat att den inte längre kommer att skicka ut fakturor via pappersbrev. Istället ska man logga in på deras webtjänst och hämta sin senaste faktura. Nya fakturor blir tillgängliga "runt den 10:e varje månad". En del månader använder jag inte tjänsten, men tjänsten är av sådan art att det inte är möjligt att hålla reda på om jag har använt den en viss månad utan att föra loggbok (eller logga in på webtjänsten och titta efter).
Har firman uprättat ett juridiskt gällande avtal genom detta brev till mig?
I konsumenttjänstlagen hittar jag ingenting om hur en kund ska meddelas att den har en räkning att betala.
Detta kanske regleras av någon annan lag, eller inte alls? I det senare fallet går det förstås bra för firman att göra som den har gjort och helt enkelt avsluta sitt affärsförhållande med mig om jag inte accepterar den nya rutinen.
Det är tråkigt att pappersfakturor fortfarande är den mest bekväma metoden för att betala räkningar.
Vad är problemet. Om du nyttjar deras tjänster. Vad är problemet att logga in tex 15e varje månad o se efter.
Sluta anlita dem då om de är jobbigt att betala
mailinator.com är en tjänst som tillhandahåller gratis email-adresser. Dessa existerar i några timmar så de går faktiskt att använda när man behöver ett svar. Efter några timmar går inte den adressen att använda längre.D Dr Jumping Jack skrev:Det är väldigt praktiskt att ha en seriös mailadress som man bara använder i seriösa kontakter sen har man en skräpmail som använder när man måste uppge mailadress (t ex handlar på nätet ) och misstänker att den kan missbrukas (säljas) och användas för reklam . Har noll reklam och skräp i min seriösa mail.
Om den här typen av rälnings-"utskick" blir vanligt så kanske du inser att det kan bli ett problem?R Rörmokaren84 skrev:
Jag brukar betala uppåt 15 räkningar varje månad.
Om du läser tråden så får du kanske en mer nyanserad bild?
Jag tackar för alla synpunkter.
Jag vill helst inte säga upp tjänsten jag använder eftersom den är riktigt bra. En av de bättre av den typen på marknaden. Kanske till och med den bästa.
Jag ska naturligtvis logga in på firmans webplats och se om det finns ett val att bli notifierd via email, och jag ska också ta reda på om firman kan erbjuda e-faktura.
E-faktura är lite bättre än den metod de har anvisat, men det är inte lika bra som pappersfaktura.
En e-faktura är kopplad till en person och en bank. Någon annan kan inte betala den räkningen och ingen kan betala den på en annan bank än dit den kom.
Pappersfakturor kan vem som helst betala och på vilken bank som helst.
Med den telefonapp som jag använder för att betala räkningar går det mycket snabbt att betala pappersräkningar. Jag bara skannar in OCR-nummer, belopp och BG så är det klart.
Jag vill helst inte säga upp tjänsten jag använder eftersom den är riktigt bra. En av de bättre av den typen på marknaden. Kanske till och med den bästa.
Jag ska naturligtvis logga in på firmans webplats och se om det finns ett val att bli notifierd via email, och jag ska också ta reda på om firman kan erbjuda e-faktura.
E-faktura är lite bättre än den metod de har anvisat, men det är inte lika bra som pappersfaktura.
En e-faktura är kopplad till en person och en bank. Någon annan kan inte betala den räkningen och ingen kan betala den på en annan bank än dit den kom.
Pappersfakturor kan vem som helst betala och på vilken bank som helst.
Med den telefonapp som jag använder för att betala räkningar går det mycket snabbt att betala pappersräkningar. Jag bara skannar in OCR-nummer, belopp och BG så är det klart.
Första delen delvis rätt såtillvida att den är personlig, men visst kan du betala på annat sätt. Bara att printa ut eller läsa den i bankappen och betala till pg/Bg i vilken bank som helst. OCR-nummer brukar ju finnas med på e-fakturan.P pmd skrev: