Karlia
P pmd skrev:
Du fick väl stötta henne med att stå för dröjsmålsränta och aviavgift istället, så hon inte tappade förtroende för pappsen? ;)
Nja, mamma dikterade ett mail till ansvariga, så dottern slapp påminnelseavgift och en felaktig andrahandsuthyrningsavgift. Det är inte lätt numer att stå på egna ben, det var enklare när jag var ung. Och vi är olika personer.
Att ta betalt via en portal behöver inte vara fel, men rutinerna för nya bostadsrättsinnehavare behöver ses över.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
En firma vars tjänster jag regelbundet använder har meddelat att den inte längre kommer att skicka ut fakturor via pappersbrev.
Om det är en momsfaktura tror jag faktiskt att de är skyldiga att utfärda en pappersfaktura om du inte godkänt att de skickar fakturan elektroniskt.

T tergo skrev:
man kan spärra sig från reklam från postkodslotteriet
Spärra din adress för reklam - Postkodlotteriet
TACK! Den där länken var efterlängtad.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
E-fakturor är dock sämre än pappersfakturor efterom de är kopplade till min person. En pappersfaktura kan kag be min fru betala om det är bråttom av någon anledning och jag inte räknar med att hinna med (eller om det av annan anledning fungerar bättre att min fru betalar just den fakturan). Det går inte med en e-faktura.
I iaf Handelsbanken så går det att aktivera automatisk betalning av e-faktura, då behöver man inte logga in på banken och manuellt godkänna e-fakturan så att den blir betald.

hsd
Postkodlotteriet är riktigt fula, fortsätter dra från kontot trots uppsägning så jsg var tvungen att be banken spärra deras dragningar

S Skyflakes skrev:
Detta är bara början. Det har börjat komma en mängd olika betalningssätt. Musikskolan där vi bor har ett liknande upplägg och jag har lovats varje terminstart att få faktura men nästa termin kommer ett mail igen. De skickar ”Betalningspåminnelse” som första notis om att logga in. Tänk när man ska behöva göra detta på alla olika saker man är engagerade i. Elnätsavgiften, Vatten och avlopp, renhållning. Det tar en evighet att administrera allt detta och sparar pengar åt någon annan.
De tjänster du nämner (utom musikskola) och övriga löpande kostnader har jag lagt som autogiro. Jättesmidigt. Har haft två engångsfakturor att manuellt behandla senaste halvåret.

hsd
Det har alltid varit brukligt att ändring av betalsätt meddelats i god tid före ändring träder i kraft

P
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Första delen delvis rätt såtillvida att den är personlig, men visst kan du betala på annat sätt. Bara att printa ut eller läsa den i bankappen och betala till pg/Bg i vilken bank som helst. OCR-nummer brukar ju finnas med på e-fakturan.
OK, det stämmer nog, men med en pappersfaktura behövs inte det första steget i ditt förslag.

Ett annat problem med e-faktura är att om en sådan kommer till min fru, och hon är utslagen av någon anledning (numera tycks det vara lite vanligare än förr att hamna på intensivvårdsavdelning) så vet jag inte ens om att det har kommit en faktura och jag kan förstås inte betala den då. En pappersfaktura kommer i ett vanligt kuvert som jag kan öppna och sen betala räkningen åt henne.

2-0 till pappersfakturan.

Överhuvudtaget är det rätt dåligt att ekonomin i ett hushåll partitioneras alltmer när vi är vana vid att den som har tid kan ta hand om räkningarna.

Jag måste nog tjata lite mer på bankerna om att funktionaliteten hos e-fakturor är för dålig och bör förbättras på flera sätt.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
I iaf Handelsbanken så går det att aktivera automatisk betalning av e-faktura, då behöver man inte logga in på banken och manuellt godkänna e-fakturan så att den blir betald.
Jag ser inte det som en fördel direkt ...

P pmd skrev:
OK, det stämmer nog, men med en pappersfaktura behövs inte det första steget i ditt förslag.

Ett annat problem med e-faktura är att om en sådan kommer till min fru, och hon är utslagen av någon anledning (numera tycks det vara lite vanligare än förr att hamna på intensivvårdsavdelning) så vet jag inte ens om att det har kommit en faktura och jag kan förstås inte betala den då. En pappersfaktura kommer i ett vanligt kuvert som jag kan öppna och sen betala räkningen åt henne.

2-0 till pappersfakturan.

Överhuvudtaget är det rätt dåligt att ekonomin i ett hushåll partitioneras alltmer när vi är vana vid att den som har tid kan ta hand om räkningarna.

Jag måste nog tjata lite mer på bankerna om att funktionaliteten hos e-fakturor är för dålig och bör förbättras på flera sätt.
Jag har fullmakt från mina föräldrar att hantera delar av deras bankaffärer. Detta för att de bl a inte ska missa just e-fakturor. Vi ordnade det efter en akut sjukhusvistelse, då det krångel som du påpekar uppstod. Mor & far har kollat på sina pengar, men grejar inte hanteringen av datorn och internetbank. Det fungerar smidigt.

Utan fullmakt kan ni ”fuska” er in på respektive internetbank genom att dela er kod till Bank-ID eller bankdosa med varandra. Så gjorde vi innan fullmakt var ordnad med föräldrarna. Detta förutsätter att ni vill dela med er av informationen på era privata konton. Det går ju inte längre att halvmörka priset på det nya ”nödvändiga” verktyget eller ”coola klänningen” ;)

M MetteKson skrev:
Jag har fullmakt från mina föräldrar att hantera delar av deras bankaffärer. Detta för att de bl a inte ska missa just e-fakturor. Vi ordnade det efter en akut sjukhusvistelse, då det krångel som du påpekar uppstod. Mor & far har kollat på sina pengar, men grejar inte hanteringen av datorn och internetbank. Det fungerar smidigt.

Utan fullmakt kan ni ”fuska” er in på respektive internetbank genom att dela er kod till Bank-ID eller bankdosa med varandra. Så gjorde vi innan fullmakt var ordnad med föräldrarna. Detta förutsätter att ni vill dela med er av informationen på era privata konton. Det går ju inte längre att halvmörka priset på det nya ”nödvändiga” verktyget eller ”coola klänningen” ;)
Nu ska man logga in med QR-kod

P
M MetteKson skrev:

Vilken bank anlitar du? Jag fick svaret av "min" bank att trots att min fru och jag har fullmakter för varandras konton och digitala fullmakter för att hantera kontona genom webtjänsten så finns det inget sätt för oss att se varandras e-fakturor.

Det låter som att jag ska dumpa banken jag använder och skaffa en ny. :-)

Att "låna" varandras bankid (eller liknande) tycker vi är en dålig idé, så det vill vi helst inte göra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Finns på Swedbank också e-faktura med autobetalning.

P pmd skrev:
Vilken bank anlitar du? Jag fick svaret av "min" bank att trots att min fru och jag har fullmakter för varandras konton och digitala fullmakter för att hantera kontona genom webtjänsten så finns det inget sätt för oss att se varandras e-fakturor.

Det låter som att jag ska dumpa banken jag använder och skaffa en ny. :)

Att "låna" varandras bankid (eller liknande) tycker vi är en dålig idé, så det vill vi helst inte göra.
Nej, att ”låna” varandras BankID är inte en hållbar idé, det gjorde vi innan vi fick till en annan fungerande lösning via banken.

Jag använder en lokal sparbank på orten jag bor. Jag skriver inte namnet på banken (orten ingår) då jag vill fortsätta vara anonym på forumet.

Redigerat:
Karlia Karlia skrev:
Vi hade önskat att informationen hade stått någonstans. Det är annars svårt att lista ut att det finns en boendeportal. Själv tycker jag att det vore bättre att kunna få räkningen på e-giro, jag gillar att ha allt samlat på samma ställe. Då det är dotterns första lägenhet behöver hon lite stöttning i början, det retar mig att jag inte kunde hjälpa henne med detta.
Ibland står det i trappuppgången vem som är förvlater, ekonomiskt förvaltare etc.
Grannar och styrelsen kan också besvara dessa frågor.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.