P
En firma vars tjänster jag regelbundet använder har meddelat att den inte längre kommer att skicka ut fakturor via pappersbrev. Istället ska man logga in på deras webtjänst och hämta sin senaste faktura. Nya fakturor blir tillgängliga "runt den 10:e varje månad". En del månader använder jag inte tjänsten, men tjänsten är av sådan art att det inte är möjligt att hålla reda på om jag har använt den en viss månad utan att föra loggbok (eller logga in på webtjänsten och titta efter).

Har firman uprättat ett juridiskt gällande avtal genom detta brev till mig?

I konsumenttjänstlagen hittar jag ingenting om hur en kund ska meddelas att den har en räkning att betala.
Detta kanske regleras av någon annan lag, eller inte alls? I det senare fallet går det förstås bra för firman att göra som den har gjort och helt enkelt avsluta sitt affärsförhållande med mig om jag inte accepterar den nya rutinen.

Det är tråkigt att pappersfakturor fortfarande är den mest bekväma metoden för att betala räkningar.

Man har som kund/köpare alltid ansvar att betala, oavsett om man fått faktura eller ej. Betalningsskyldigheten uppstår genom köpet/avtalet, inte genom att man får fakturan. Däremot är möjligheter till indrivning och liknande kopplade till fakturan, men det är en annan sak.

Du är alltså själv ansvarig för att hålla koll på och betala dina köp, oavsett hur de faktureras.

Konstigt dock att det inte erbjuds en smidigare ordning än att kolla en sajt regelbundet. Ingen möjlighet till e-faktura eller ens utmejlade fakturor? Jag utgår från att det är en liten verksamhet med små marginaler som hittat ett sätt att spara lite på administrationen, men ändå.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Faktura via mail känns onekligen enkelt och kostnadseffektivt?

• Gilla
K@tten och 3 till
  • Laddar…
Erbjuder de inte en notifierande via Mail eller sms när du har fått en faktura och behöver logga in på deras portal? att behöva titta där då och då för att se är ju helt värdelöst. Hur blir det inte om man har många sådana ställen att gå igenom, förr eller senare missar man en faktura.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konstigt dock att det inte erbjuds en smidigare ordning än att kolla en sajt regelbundet. Ingen möjlighet till e-faktura eller ens utmejlade fakturor? Jag utgår från att det är en liten verksamhet med små marginaler som hittat ett sätt att spara lite på administrationen, men ändå.
Det står inget om e-faktura eller faktura via email i (pappers!)brevet jag fick som upplyste om den nya ordningen, men jag ska förstås kolla om firman kan erbjuda e-fakturor.

E-fakturor är dock sämre än pappersfakturor efterom de är kopplade till min person. En pappersfaktura kan kag be min fru betala om det är bråttom av någon anledning och jag inte räknar med att hinna med (eller om det av annan anledning fungerar bättre att min fru betalar just den fakturan). Det går inte med en e-faktura.

Firman är en bank vars kreditkort jag använder.

P Plutus skrev:
Faktura via mail känns onekligen enkelt och kostnadseffektivt?
Ja, en liten städfirma vi använder oss av gör så (PDF-bilaga). Ganska smidigt, men det fungerar sämre att scanna OCR-nummer, belopp och BG-nummer från en datorskärm än från en pappersfaktura.

Det är den enda firman som jag kan få fakturan från direkt i min brevlåda.
Nästan lika bra som före "digitaliseringen".:thinking:

P Pin skrev:
Erbjuder de inte en notifierande via Mail eller sms när du har fått en faktura och behöver logga in på deras portal? att behöva titta där då och då för att se är ju helt värdelöst. Hur blir det inte om man har många sådana ställen att gå igenom, förr eller senare missar man en faktura.
Det står ingenting om avisering via email eller SMS[1] i brevet jag fick från firman.

Ja, det kommer att bli jobbigt om många firmor gör på samma sätt (oavsett om man blir aviserad eller inte).

Ett försäkringsbolag skickade ett brev om att de kommer att göra likadant, men de skrev att avisering kommer att ske via email när det är dags att hämta en faktura.

[1] SMS tycker jag är en rätt dålig kommunikationsform. En föråldrad teknik som borde avvecklas. Email kan jag läsa både i min telefon och på min dator. SMS kan jag bara läsa i telefonen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Man har som kund/köpare alltid ansvar att betala, oavsett om man fått faktura eller ej. Betalningsskyldigheten uppstår genom köpet/avtalet, inte genom att man får fakturan. Däremot är möjligheter till indrivning och liknande kopplade till fakturan, men det är en annan
Jag funderar lite på vad som kommer att hända om jag struntar i att hämta fakturor via firmans webplats. Hur kan firman gå vidare för att driva in skulden?

Antag att jag inte hade internet? Skulle firman vägra att fortsätta att ha mig som kund?

Karlia
Har du varit inne på portalen och tittat? Det kan finnas möjlighet där att kryssa i "skicka mail vid nya händelser" eller dylikt.

Som flera ovan sagt, du är skyldig att betala, du kan inte bara ignorera. Har du haft någon mailkontakt med firman är det svårt att säga att du inte har dator - men du kan ju försöka meddela dem det.

Karlia
De kan gå vidare med inkasso och kronofogde om du inte betalar - ignorera är ett dåligt val.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Om vi konstaterat att hanteringen är riktig av firman, dvs. att de har rätt att delge sina fakturor på detta sätt och ni inte kommer överens om något annat har du ju det enkla valet att avstå från att vara kund hos företaget. Det är ett enkelt sätt att visa sitt missnöje. Meddela dem anledningen att du lämnar bara.

• Gilla
GoForIt och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Kan ta som exempel - min dotter flyttade nyligen till en liten bostadsrätt. Månadsavgiften ligger på 1511, jag utgick från att hon skulle få någon räkning på den. Efter ca två veckor fick hon ett inkasso brev i lådan där hon skulle betala ca 3000.

Först tänkte jag att det var en bluffaktura, såg efter ett tag ett företagsnamn som jag googlade, såg att de hade en bostadsportal i en helt annan stad - där provade dottern att logga in med bank-id - där fanns hennes månadsavgift och överlåtelseavgift..

Omöjligt att lista ut, jag/vi borde ha kollat upp hur avgiften skulle betalas - stod ingenting i de papper hon fått. Men oväsentligt, hon är skyldig att betala, även skyldig att ta reda på hur hon ska göra det.

P pmd skrev:
En firma vars tjänster jag regelbundet använder har meddelat att den inte längre kommer att skicka ut fakturor via pappersbrev. Istället ska man logga in på deras webtjänst och hämta sin senaste faktura. Nya fakturor blir tillgängliga "runt den 10:e varje månad". En del månader använder jag inte tjänsten, men tjänsten är av sådan art att det inte är möjligt att hålla reda på om jag har använt den en viss månad utan att föra loggbok (eller logga in på webtjänsten och titta efter).

Har firman uprättat ett juridiskt gällande avtal genom detta brev till mig?

I konsumenttjänstlagen hittar jag ingenting om hur en kund ska meddelas att den har en räkning att betala.
Detta kanske regleras av någon annan lag, eller inte alls? I det senare fallet går det förstås bra för firman att göra som den har gjort och helt enkelt avsluta sitt affärsförhållande med mig om jag inte accepterar den nya rutinen.

Det är tråkigt att pappersfakturor fortfarande är den mest bekväma metoden för att betala räkningar.

Detta är bara början. Det har börjat komma en mängd olika betalningssätt. Musikskolan där vi bor har ett liknande upplägg och jag har lovats varje terminstart att få faktura men nästa termin kommer ett mail igen. De skickar ”Betalningspåminnelse” som första notis om att logga in. Tänk när man ska behöva göra detta på alla olika saker man är engagerade i. Elnätsavgiften, Vatten och avlopp, renhållning. Det tar en evighet att administrera allt detta och sparar pengar åt någon annan.

• Gilla
  • Ledsen
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
E-fakturor är dock sämre än pappersfakturor
Så olika man kan tycka. För egen del är jag ogärna kund hos företag som envisas med att avisera saker på papper. Det står ju inte ens en ämnesrad på kuverten, utan adresserad reklam och relevanta brev blandas friskt.

P pmd skrev:
Firman är en bank vars kreditkort jag använder.
Oj, ja då kan man ju vänta sig en smidigare gång. Samtidigt kan just banker vara struliga i att de vill dra pengarna från konto hos dem hellre än skicka faktura.

Så olika man kan tycka. För egen del är jag ogärna kund hos företag som envisas med att avisera saker på papper. Det står ju inte ens en ämnesrad på kuverten, utan adresserad reklam och relevanta brev blandas friskt.

Oj, ja då kan man ju vänta sig en smidigare gång. Samtidigt kan just banker vara struliga i att de vill dra pengarna från konto hos dem hellre än skicka faktura.

Det är ändå en jättestor skillnad. Pappersreklam kostar enormt mycket pengar att skicka ut medan mailreklam och bluffakturor bara är ett klick bort. Jag fick något konstigt mail och fattade beslutet att ”unsubscribe” från maillistan från den som skickat. Resultatet har blivit att min mailkorg översvämmas varje dag av mail med olika påståenden. Jag har vunnit pengar och allt möjligt. Hela tiden olika avsändare. Serlösa mail drunknar i detta och mailkorgen blir aldrig full

S Skyflakes skrev:
Tänk när man ska behöva göra detta på alla olika saker man är engagerade i. Elnätsavgiften, Vatten och avlopp, renhållning. Det tar en evighet att administrera allt detta och sparar pengar åt någon annan.
I slutändan sparar man pengar åt sig själv......
Tänk bara en framtida aviavgift på tusentals kronor för att få nån att skriva ut och posta din pappersfaktura eller på annat sätt skicka den som du önskar.......
Det är trist men nog blivande verklighet

Avtalsfrihet råder.
Du har accepterat att använda dig av denna firmans tjänster och då också (konkludent) slutit ett avtal med dem.
EXAKT vad avtalet innefattar och dess gränser är oklart som det mesta inom juridik och handelsrätt.
Hur mycket denna firma senare kan ensidigt ändra i detta avtal kan diskuteras.
Att de har rätt att justera priset för tjänsten, ja men inte oskäligt.
Att ändra betalningssätt?
Ja, högst sannolikt. Du har ju kvar möjlighet att frånträda det nya avtalet (avtalsförslag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.