Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
Fairlane
Alla jämförelser med vildsvin, rådjur, rävar etc tycker jag är lite konstigt. Att de kommer in i trädgården händer, men hur ofta går de in i huset?
En annan skillnad tycker jag är att katten faktiskt är någon som aktiv skaffat till platsen, på samma sätt som en hund, en häst eller en ko. Är det mitt fel om en häst kliver in till mig också?

Jag har inget emot att grannens katter knatar runt på tomten men in i mitt hus har de inget att göra och då anser jag att det är ägarens ansvar, liksom jag anser att det är ägarens ansvar att inte hens kor, hästar eller grisar kliver in i folks hus. Vilda djur har ingen ägare så jämförelsen är märklig, anser åtminstone jag.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
N
Nissens Nissens skrev:
Det finns en annan tråd för ämnet, men det värsta är ju de 13 miljoner småfåglar som katter plågar ihjäl i Sverige. Varje år…
Och alla de möss de fångar innan dessa kommit in i hus och hem......

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
N
S Spoz skrev:
Tycker du att det är rimligt att tamkatter i Sverige dödar miljontals fåglar helt i onödan? När en stor del av dessa dödsfall skulle kunna undvikas med bjällra/färgglatt halsband?
Hur ser du på att katter dödar möss "i onödan" då?

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Förbjud katter! Dom är seriemördare!

• Haha
  • Gilla
  • Wow
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
N
Har haft katter i alla år och fast vi bor på landet har vi innekatter. De lever ett gott liv och slipper utsättas för fästingar och annan ohyra samt illvilliga katthatare som det tyvärr kan finnas där man minst anar.
Dessutom riskerar vi inte att våra katter stör någon ev. känslig granne eller att någon oskyldig fågel vid det välfyllda fågelbordet stryker med (och heller inga möss).
Katterna nöjer sig med att sitta i nätfönstren och nosa på sommaren och har faktiskt aldrig visat något intresse av att gå/smita ut.

• Gilla
Hackspettan och 2 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Låter som grannen rent generellt är missnöjd med livet, hur gör vi med rådjur fåglar och insekter som kommer in på tomten, vems ansvar är det? Kanske dags för lägenhet för hennes del. Man kan inte äga en katt.
Alla som jämför katter med myggor och insekter och allt vad det var... Jag brukar slå ihjäl dem med flugsmällan. Gäller detta för andra "jämförbara" djur med? :crysmile:

Vi kan väl vända på frågan lite med. Om jag har en lite större bur strax bredvid min ytterdörr och har en lucka öppen. I buren har jag en lite större orm. Jag "råkar" även lägga in en burk kattmat i buren. Vems är ansvaret om en katt råkar bli uppäten av ormen?

*Popcorn popcorn*

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Hur ser du på att katter dödar möss "i onödan" då?
Bra om antalet skadedjur minskar.
Nu kan du svara på om du tycker att det är rimligt att landets tamkatter dödar miljontals fåglar, 23 procent av den årliga ungpredationen av hare osv (https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/katter-dodar-16-miljoner-smafaglar-varje-ar/), när mycket av det här kunde undvikits om katterna fick bjällror eller synliga halsband.

N
S Spoz skrev:
Nu kan du svara på om du tycker att det är rimligt att landets tamkatter dödar miljontals fåglar, 23 procent av den årliga ungpredationen av hare osv ([länk]), när mycket av det här kunde undvikits om katterna fick bjällror eller synliga halsband.
Läs gärna mitt inlägg om hur vi har valt att VÅRA katter som är de enda jag kan ta ansvar för lever.
Är det enligt din mening så att katter hotar någon att av fåglar i vårt land? Hur många procent av landets harar dödar landets jägare?
Jag har inget emot att katter förses med bjällror/halsband så länge dessa är säkra så att inte katten riskerar att fastna någonstans.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
P
Nä,inga bjällror på djur! hur kul kan det vara att tvingas höra plingandet så fort man rör sig:thinking:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Spoz skrev:
Nu kan du svara på om du tycker att det är rimligt att landets tamkatter dödar miljontals fåglar, 23 procent av den årliga ungpredationen av hare osv ([länk]), när mycket av det här kunde undvikits om katterna fick bjällror eller synliga halsband.
Fast du klipper ju bara ut delar som du tycker om ur denna. ”Antalet kattdödade fåglar utgör dock bara ungefär tre procent av alla fåglar som dör i landet under ett år… En forskare som analyserat kattpredationen på ringmärkta fåglar betonar att fåglar i närhet av mänsklig bebyggelse levt tillsammans med katter under så lång tid att de arter som inte klarat predationen helt enkelt inte finns kvar.”

De där 23 % är från en studie gjord 1981, så här vet man inte ens om siffran stämmer idag.

• Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast du klipper ju bara ut delar som du tycker om ur denna. ”Antalet kattdödade fåglar utgör dock bara ungefär tre procent av alla fåglar som dör i landet under ett år… En forskare som analyserat kattpredationen på ringmärkta fåglar betonar att fåglar i närhet av mänsklig bebyggelse levt tillsammans med katter under så lång tid att de arter som inte klarat predationen helt enkelt inte finns kvar.”

De där 23 % är från en studie gjord 1981, så här vet man inte ens om siffran stämmer idag.
Självklart är det svårt att uppskatta exakt hur många som dödas. Exakta siffror är inte relevant här men jag ville ha något sorts underlag att hänvisa till.

Vad vill du ha sagt med att bara 3% av fåglars dödsfall orsakas av katter, är det irrelevant då?

J Jonobe skrev:
Funderat på det men tveksam till om det skulle resultera i annat än att katten står och skriker utomhus istället för inne. Då blir det nog väldigt missnöjda grannar :)
Sen lär det väl bara vara en annan katt som går till grannen, men då är det i alla fall inte vårt fel såklart :)
Jag tänkte mest att det är ett bra sätt att ge katten en möjlighet till en säker utevistelse.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Läs gärna mitt inlägg om hur vi har valt att VÅRA katter som är de enda jag kan ta ansvar för lever.
Är det enligt din mening så att katter hotar någon att av fåglar i vårt land? Hur många procent av landets harar dödar landets jägare?
Jag tänker inte försöka utröna om katter gör att någon fågelpopulation i Sverige hotas.
Jakt kan diskuteras i en annan tråd.

Jag har inget emot att katter förses med bjällror/halsband så länge dessa är säkra så att inte katten riskerar att fastna någonstans.
Utmärkt.

J
Misse Misse skrev:
Jag tänkte mest att det är ett bra sätt att ge katten en möjlighet till en säker utevistelse.
Absolut! Har därför starkt övervägt det, och även att hålla katten inne fortsatt.

N
S Spoz skrev:
Jag tänker inte försöka utröna om katter gör att någon fågelpopulation i Sverige hotas.
Jakt kan diskuteras i en annan tråd.

Utmärkt.

Jag skulle alltså svara på frågor men inte du?!
Tack då vet jag att diskussionen härmed är avslutad!

Nissens Nissens skrev:
Det finns en annan tråd för ämnet, men det värsta är ju de 13 miljoner småfåglar som katter plågar ihjäl i Sverige. Varje år…
Håller med. Helt sjukt att katter får gå lösa.

• Gilla
  • Haha
Maxizor och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.