95 344 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
För dig kanske. Som jag skrev tidigare så har man jagat efter med vattenslangen men man hinner inte ens ifatt katten. Och nej, inga andra djur som lägger så stora korvar på gräsmattan som blir ganska otrevlig att trampa i som kattens. Helt sinnessjukt att kattägare kommer undan ansvar när andra det är helt andra regler för tex hundar.I Ironside skrev:Det räcker gott och väl med en blummspruta kan jag lova. Men kom igen, detta kan ju inte vara världens undergång. Massor med andra djur som paserar ens trädgård som i vissa fall kan ställa till det. Ibland känns det som att människan blivit lite väl bekväm av sig. Kanske kan man slippa katterna om man flyttar riktigt långt ut på landet, då slipper man dessutom grannen som väsnas i tid och otid.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Lagen om att katter få springa lösa är ju helt sjuk.
Har man inte tillräckligt stor inhängnad så kattens naturliga beteende kan tillgodoses så bör man inte skaffa katt.
Det ska inte vara mitt problem att hålla katten borta från mina barns sandlåda
Annars får man hålla den inne!
jag har min hund i koppel
Mina grisar i en hage med elstängsel
Mina getter i hage med elstängsel
Våra hästar i hage med elstängsel
och kaninerna sitter i bur
Några hönor springer lösa men dem springer aldrig så långt som till grannen.
Däremot så springer det ibland katter i vår trädgård och bajsar i sandlådan.
Kan man inte se till att ens djur inte skapar olägenhet på grannens fastighet så ska man inte ha djur. PUNKT!
Har man inte tillräckligt stor inhängnad så kattens naturliga beteende kan tillgodoses så bör man inte skaffa katt.
Det ska inte vara mitt problem att hålla katten borta från mina barns sandlåda
Annars får man hålla den inne!
jag har min hund i koppel
Mina grisar i en hage med elstängsel
Mina getter i hage med elstängsel
Våra hästar i hage med elstängsel
och kaninerna sitter i bur
Några hönor springer lösa men dem springer aldrig så långt som till grannen.
Däremot så springer det ibland katter i vår trädgård och bajsar i sandlådan.
Kan man inte se till att ens djur inte skapar olägenhet på grannens fastighet så ska man inte ha djur. PUNKT!
Har själv katter men de får ej vara ute utan koppel. Springer mycket utekatter här som orsakat en hel del problem hos grannar genom att göra sina behov på altaner, sandlådor, lekplatsen mm. Var gång en katt kommer in på vår tomt så får den springa för hundarna skyddar sitt revir. En höst när jag var ute och hundarna var inne så fick en katt en rejäl dusch av vattenslangen. Det är kattägarens ansvar att se efter sitt djur så att det ej orsakar oanlägenheter för andra.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
underbart med en kattägare som tar ansvar.Kempa_swe skrev:
Har själv katter men de får ej vara ute utan koppel. Springer mycket utekatter här som orsakat en hel del problem hos grannar genom att göra sina behov på altaner, sandlådor, lekplatsen mm. Var gång en katt kommer in på vår tomt så får den springa för hundarna skyddar sitt revir. En höst när jag var ute och hundarna var inne så fick en katt en rejäl dusch av vattenslangen. Det är kattägarens ansvar att se efter sitt djur så att det ej orsakar oanlägenheter för andra.
Snyggt!
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 619 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 619 inlägg
Saknas ett alternativ i omröstningen
- Ingens ansvar.
Att koppla sin katt när den ska vara ute är absolut inte OK, då har den ett bättre liv som "fri" innekatt istället.
- Ingens ansvar.
Det här är ett evigt diskussionsämne, det finns ingen skyldighet att "koppla" sin katt, den väljer sina egna domäner ;-)Kempa_swe skrev:
Att koppla sin katt när den ska vara ute är absolut inte OK, då har den ett bättre liv som "fri" innekatt istället.
Nej, jag skrev inte 16 miljoner fåglar. Även om katter inte hotar någon fågelpopulation i Sverige så är det inte rimligt att husdjur ska döda miljontals fåglar.Jetkokos skrev:
Det vi pratar om är husdjur som dödar vilda djur.Det är väl självklart synd, ur en rent mänsklig synvinkel, att en liten pippi dör… Såg för länge sen ett videoklipp på en komodovaran som åt en dräktig hjort och slet ut kalven ur den fortfarande levande hinden (googla inte på det). Tyckte synd om hjorten också… Men det är djur vi pratar om och djur dödar djur.
Strålande argumentationsteknik!
Det spelar stor roll. Största anledningen att ha utekatter är att dem ska döda andra djur. Visst äts det upp en talgoxe ibland men dom finns det kopiösa mängder av här ändå av någon anledning.S Spoz skrev:
Tyvärr rår dem inte på dem jobbigaste fåglarna, och hade dem släpat hem vildsvin och rådjur hade det ju varit fantastiskt, så slapp man det aptråkiga jobbet att ligga ute med bössan för att döda dem själv.
Intressant det där ändå, jag blev ordentligt biten i benet av en kopplad hund, polisanmälde och exmaken skällde ut hussen men fick beskedet att hundägaren har noll ansvar vilket kändes jättekonstigt. Mitt försäkringsbolag meddelade att jag kunde försöka be hundägaren kontakta sitt försäkringsbolag för att få ersättning för skada plus förstörda byxor från dem. Eftersom hundägaren inte tyckte att det var deras problem så blidde det ingeb ersättning.Nissens skrev:
Allt jag skriver om oansvariga kattägare och vad deras katter ställer till med är sant, jag har länkat till det. Att du stoppar huvudet i sanden och dessutom försvarar eländet är ditt problem…Staffans2000 skrev:
Även det om Danska regler är sant. Jag tror att det var på liknande sätt i Sverige förr, så det KAN vara så att Danskarna hållit fast vid ursprunglig lagstiftning. Men just det är en gissning.
- men det ändrar ju inget i sak.
Det vore inte fel att Sverige ensar lagen med den Danska. Eller de kanske har helt andra sorters katter i Danmark?
Vad du hakar upp dig på att det är husdjur. Vad spelar det för roll. Får inte en jakthund vara med och bidra till dödande av vilda fåglar heller då?S Spoz skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hundägaren har 100% ansvar så det är bara att polisanmäla beträffande katter då är det ägarens ansvar att se till att dom inte ställer till med någon skada kommer dom till min tomt så avhyser jag dom bara. Dom är inte dumma i huvet så dom lär sej fort var man inte ska vaT Tela80 skrev:Intressant det där ändå, jag blev ordentligt biten i benet av en kopplad hund, polisanmälde och exmaken skällde ut hussen men fick beskedet att hundägaren har noll ansvar vilket kändes jättekonstigt. Mitt försäkringsbolag meddelade att jag kunde försöka be hundägaren kontakta sitt försäkringsbolag för att få ersättning för skada plus förstörda byxor från dem. Eftersom hundägaren inte tyckte att det var deras problem så blidde det ingeb ersättning.