95 341 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Kan bara hålla med. Inom planlagt område bör det vara koppel som gäller. Förstår att det inte är i kattens natur att gå i koppel men då får man ju flytta eller skita i att skaffa katt.D dkhansson skrev:
På samma sätt som man inte skaffar höns om man bor i en lägenhet.
Jo. Det kan man. Men då är vi från början av diskutionen igen. Inlåsning eller inte. För djur som hålls av människor skall kunna leva ut sitt naturliga beteende. Det går nog lika dåligt för katter som det går för minkar, rävar, svin eller vilka inlåsta djur som helst. Prova att låsa in sina barn i en bur i trädgården, så får du se hur kul de tycker att det blir.Misse skrev:
Staffans
Egentligen tror jag det är svårt att jämföra katt med något annat djur i detta avseende, det är inte precis som att du låter dina kor, hästar och grisar gå fritt genom grannens trädgård?Fairlane skrev:
Alla jämförelser med vildsvin, rådjur, rävar etc tycker jag är lite konstigt. Att de kommer in i trädgården händer, men hur ofta går de in i huset?
En annan skillnad tycker jag är att katten faktiskt är någon som aktiv skaffat till platsen, på samma sätt som en hund, en häst eller en ko. Är det mitt fel om en häst kliver in till mig också?
Jag har inget emot att grannens katter knatar runt på tomten men in i mitt hus har de inget att göra och då anser jag att det är ägarens ansvar, liksom jag anser att det är ägarens ansvar att inte hens kor, hästar eller grisar kliver in i folks hus. Vilda djur har ingen ägare så jämförelsen är märklig, anser åtminstone jag.
Tycker man att de blir närgångna så fungerar blomspruta utmärkt, det behöver inte vara mer avancerat än så. Visst kan man börja hålla på med gift, ormar, klubbor m,m men då har man inte i ett civiliserat samhälle att göra.
Vi har haft par katter som smitit in i vårt garage och hus, ser inget problem med det, bara till att jaga ut dem. Jag har aldrig haft en tanke på att gå o klaga till ägaren, vad skulle det ge? Jag menar vad förväntar man att ägaren ska göra? Katter går inte träna och inte häller styra. Vi lever i ett land där man får ha katter fritt, då får man också acceptera vad det kan innebära.
Låter vettigt att ha halsband och kanske även pingla på dem så länge som det inte gör dem till ett större byte och ägaren faktiskt sköter om katten.
Ansvarsfrågan är tämligen enkel. Om en räv, ett rådjur, en fågel eller ännu värre ett vildsvin skiter i din sandlåda är det sandlådans ägare som skall säkra att det inte sker om han så önskar. Om det sen är en katt, utekatt med ägare, katt utan ägare (finns tyvärr många i vårt land), lodjur eller en ren så är ansvarsfrågan likadan. Givetvis är det sandlådans ägare som har det fulla ansvaret att skydda sin sandlåda. Vilken skitfråga på ren svenska!!!
Inte läst igenom hela tråden men.. Ur ett juridiskt perspektiv: Kattägare med utekatter har generellt ett litet ansvar. Det är upp till ägaren av egendom (förråd, källare, hönshus etc) som har ansvar att vidta åtgärder för att skydda egendomen mot eventuella katter i grannskapet. Åtgärder syftar givetvis inte att eliminera ( läs döda eller skada ) katten/katterna som anses (för)störande utan åtgärderna ska vara för att förhindra att katten ska kunna göra skada på egendomen.
Har själv utekatter och har så haft under hela livet. Självklart har det hänt att grannkatter har kommit in på tomten och klöst sönder, pissat ner, grävt, jagat etc. etc sådant den, enligt mig, inte får/bör/ska göra. Att få utekatter att bli innekatter på heltid eller deltid är både naivt och elakt gentemot katterna.
Har själv utekatter och har så haft under hela livet. Självklart har det hänt att grannkatter har kommit in på tomten och klöst sönder, pissat ner, grävt, jagat etc. etc sådant den, enligt mig, inte får/bör/ska göra. Att få utekatter att bli innekatter på heltid eller deltid är både naivt och elakt gentemot katterna.
Man kan argumentera att man kan ha utekatt om den inte går in hos grannar. Alla utekatter gör inte det. Min personliga uppfattning är att en normal utekatt får man bara sjasa iväg. I ditt läge hade kag dock varit mer orolig för min katt. Jag hade inte velat att katten ska gå in hos någon som har den där inställningen utan då oroat mig för att de skadar katten.J Jonobe skrev:
Det räcker gott och väl med en blummspruta kan jag lova. Men kom igen, detta kan ju inte vara världens undergång. Massor med andra djur som paserar ens trädgård som i vissa fall kan ställa till det. Ibland känns det som att människan blivit lite väl bekväm av sig. Kanske kan man slippa katterna om man flyttar riktigt långt ut på landet, då slipper man dessutom grannen som väsnas i tid och otid.L Liljewall skrev:Jag har själv haft problem med grannkatter som vart inne på min tomt och använt den som sin personliga kattlåda. Oerhört irriterande. Jag har försökt smyga mig på den med vattenslangen för att skrämma den men den hinner alltid undan och den kom alltid tillbaka. Jag personligen tycker att det är vansinne att det inte är lagstadgat att man som husdjursägare bär ansvaret för vad djuren gör. Just katter verkar ju vara ett svart hål vad gäller regler, dom är laglösa. Har du en hund då kan du inte låta den gå som den vill. Jag skulle föreslå ett långt koppel till utekatterna som bor i tätområden. precis som för hundar. Och duger inte det kanske man inte ska på områden där grannarna bor tomt i tomt.
Nja, kan grannen styrka att en viss katt har skadat något så kan kattägaren ha skadeståndsansvar. MEN det är en civilrättslig process som är rätt svår att vinna, det kan sluta med att den som startat processen kan få kostnader.Lindgrenski skrev:
Ja, jag tror folk har mer problem med grannarna än med grannarnas katter. Antalet "grannen är dum"-trådar här på forumet är åtminstone fler än kattrådarnaI Ironside skrev:Det räcker gott och väl med en blummspruta kan jag lova. Men kom igen, detta kan ju inte vara världens undergång. Massor med andra djur som paserar ens trädgård som i vissa fall kan ställa till det. Ibland känns det som att människan blivit lite väl bekväm av sig. Kanske kan man slippa katterna om man flyttar riktigt långt ut på landet, då slipper man dessutom grannen som väsnas i tid och otid.
Det är väl självklart relevant att hänvisa till rätt sorts underlag. 16 miljoner fåglar skrev du, vilket kan få en att tro att det är ett jätteproblem för hela fågelbeståndet, vilket det ju inte är iom att katter bara står för 3 %.S Spoz skrev:
Det är väl självklart synd, ur en rent mänsklig synvinkel, att en liten pippi dör… Såg för länge sen ett videoklipp på en komodovaran som åt en dräktig hjort och slet ut kalven ur den fortfarande levande hinden (googla inte på det). Tyckte synd om hjorten också… Men det är djur vi pratar om och djur dödar djur.
Snart säger du väl att vi ska göra husdjuren till veganer också.
Hahah vilket skitsnack, har du varit runt i trådarna här ?Jonatan79 skrev:
----------------------------------------
Bara jag som blir super glad ifall jag träffar på en katt som bara vill kela lite det kan vara på stan, semestern, ny katt i området osv.. super mysigt med en liten fluffig vän som vill umgås lite
Katter är för övrigt mycket bättre än hundar som bajsar ner parker och gatorna.. hundar borde förbjudas helt.. dom biter och dödar människor vilket en katt aldrig gör.. på sin höjd river någon.....
Jetkokos skrev:
Det är väl självklart relevant att hänvisa till rätt sorts underlag. 16 miljoner fåglar skrev du, vilket kan få en att tro att det är ett jätteproblem för hela fågelbeståndet, vilket det ju inte är iom att katter bara står för 3 %.
Det är väl självklart synd, ur en rent mänsklig synvinkel, att en liten pippi dör… Såg för länge sen ett videoklipp på en komodovaran som åt en dräktig hjort och slet ut kalven ur den fortfarande levande hinden (googla inte på det). Tyckte synd om hjorten också… Men det är djur vi pratar om och djur dödar djur.
Snart säger du väl att vi ska göra husdjuren till veganer också.
Auuf jag googlade det första jag gjorde och är nu helt övertygad att vi måste förbjuda komodovaraner..