95 344 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Menar du verkligen att jag ska lösa problem med grannens katt på samma sätt jag löser problem med myror eller möss?C crazytok skrev:
Så du tror att katterna är ute och busar och leker? Suck…C crazytok skrev:Alltså hur tusan skulle en kattägare kunna styra vart katten går eller inte, såvida man inte stänger inne den? Vilket jag tycker är helt fel... en katt när bäst av att få vara ute o busa o leka!
Jag tycker det är upp till var husägare att lösa det problemet själv, det är ett djur precis som alla andra djur du kan få påhälsning av. Rådjur som äter upp dina blommor, älgar som äter dina äpplen, skator som förstör, myror som letar mat, möss som letar efter någonstans att bo osv osv...
Jag har inte själv katt kan jag meddela, och vi får påhälsning med jämna mellanrum av katter som oftast bara stryker förbi, men ibland så smiter dom in, ibland bajsar dom i vår sandlåda osv. Skulle aldrig få för mig att lägga det ansvaret på kattägaren att lösa!
Hur skulle det gå till?![]()
De plågar ihjäl mängder med djur…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljoner-smafaglar-dodas-av-katter-varje-ar
Så du tror att tamkatter är vilda djur som hör hemma i Sveriges vilda djurliv?C crazytok skrev:
I så fall betyder det att de inte har någon ansvarig ägare, och man borde behandla dem som annat rovvilt som tex räv. Då är ju nästa steg att få med dem i jakttabellen..
Nissens skrev:
Nu vet jag inte hur du lever ditt liv med i naturen dödar djur .. djur .. en katt "plågar" inte ihjäl andra djur mer än en geting dödar vi.. du kan inte lägga mänsklig moral på en katt...
Katter är i grunden rovdjur och det räcker ju att titta på en dokumentär om djur för att inse att djurriket många gånger är grymt. Visst kan djurarter dö ut på grund av andra djur men människan är oftast den största boven. I klippet du länkade till lät det som att OM en art redan är stressat på annat håll(från människan) så kan tamkatten utrota arten lokalt, frågan är vems fel det är och vad kan vi göra åt det?Nissens skrev:
-Lära katterna att de inte ska följa sin instinkt?
-Begränsa antal tamkatter inom givet område?
-Se till att människan allmänt respekterar djurlivet bättre så att inte arter blir stressade?
Naturen är grym, absolut.I Ironside skrev:Katter är i grunden rovdjur och det räcker ju att titta på en dokumentär om djur för att inse att djurriket många gånger är grymt. Visst kan djurarter dö ut på grund av andra djur men människan är oftast den största boven. I klippet du länkade till lät det som att OM en art redan är stressat på annat håll(från människan) så kan tamkatten utrota arten lokalt, frågan är vems fel det är och vad kan vi göra åt det?
-Lära katterna att de inte ska följa sin instinkt?
-Begränsa antal tamkatter inom givet område?
-Se till att människan allmänt respekterar djurlivet bättre så att inte arter blir stressade?
Men nu pratar vi om tamdjur som har en ägare. Det har ingenting med det vilda att göra.
Skulle de varit vilda djur så hade de definitvt varit med i jakttabellen.
Det må vara men det är fortfarande otydligt vad du anser lösningen är? För du kan väl inte på tro att man kan lära en katt att inte agera på instinkt? Visst försökte Mythbusters träna katt?Nissens skrev:
Lösningen är att kattägaren får se till att katten inte stör andra. Hur de gör det är deras problem.I Ironside skrev:
Något varenda kattägare kan göra är att sätta pingla och/eller färgglada halsband/kragar på sina djur. Det minskar djurplågeriet till stor del. Inte ens det ser man att kattägare bemödar sig med.
Det finns självklart undantag, som alltid.
Experttips för att minska plågeriet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expertens-tips-for-att-hindra-kattens-jakt
https://www.tyrantfarms.com/5-ways-to-stop-your-cat-from-killing-birds-and-other-wildlife/
Har svårt att tro att du missat att man inte kan träna katter så då får man anta att din lösning på problemet är att man inte ska få äga utekatter, lycka till med det.Nissens skrev:
Lösningen är att kattägaren får se till att katten inte stör andra. Hur de gör det är deras problem.
Något varenda kattägare kan göra är att sätta pingla och/eller färgglada halsband/kragar på sina djur. Det minskar djurplågeriet till stor del. Inte ens det ser man att kattägare bemödar sig med.
Det finns självklart undantag, som alltid.
Experttips för att minska plågeriet:
[länk]
[länk]
Vet inte hur krage skulle fungera för dem i naturen, en stor del av deras liv är att smyga runt i buskar men halsband är en bra kanske. När jag växte upp sköt man alla katter som inte hade halsband. Ska det dock ge effekt för fågellivet så måste det troligen till pinglor, kan vi sätta det på dömda pedofiler med kanske?
Bara för att vara tydlig, jag äger inga utekatter.