Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
Gäller frågan det juridiska eller det "moraliska" ansvaret?

Rent juridiskt har ju inte en granne som blir störd av annans katt särskilt mycket att hämta, oavsett hur många indignerade som tycker att kattägare borde ansvara för allt vad katten hittar på. Sen kan man ju för grannsämjans skull fundera på att vidta några åtgärder, om det känns görbart.

Det är många här som jämför med ansvaret för hund, men juridiskt är det stor skillnad på ansvaret vid hundägande och vid kattägande. Man har strikt ansvar för vad ens hund gör (dvs. ansvar för all skada orsakad av hund, oavsett om man själv varit vårdslös eller t.ex. inte kunnat kontrollera vad hunden gör), medan någon sådan regel inte finns avseende katter. Alltså behöver den som vill ha skadestånd av en kattägare kunna visa - förutom själva skadan - att kattägaren i vart fall varit vårdslös och att det har lett till skadan. Mig veterligen har ingen lyckats med något sådant. Att låta en utekatt... ja, vara en utekatt, som går dit den vill och gör "normala kattgrejer" (även i tätbebyggelse) kommer inte att bedömas som den sortens vårdslöshet.

• Gilla
Nirre och 7 till
  • Laddar…
I
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Man kanske kunde ge fan i att skaffa katt för att sen tycka att andra ska ha mer ont av den än man själv har glädje av den?
Jag tror inte någon vill att andra ska ha något ont av katterna? Vad är egentligen problemet förutom då fågellivet? Vi har en drös olika djur som paserar vår tomt och det är aldrig något problem.

Det som däremot är ett problem är folk som skaffar katt för att sedan överge dem.

• Gilla
  • Älska
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Det är som vanligt låsta positioner här.
Att leva är att kompromissa, ge och ta.
Jag stör mig på grannarnas katter, men accepterar att lagen säger vad den gör.
Andra stör sig säkert på mopederna i området, men de accepterar detta för lagen är tydlig.
Andra stör sig på mig när jag går omkring i mina läderstringkalsonger och blekfet klipper gräsmattan insmord i barnolja. Men lagen är tydlig.

• Gilla
  • Haha
Nirre och 14 till
  • Laddar…
J
S SL85 skrev:
Gäller frågan det juridiska eller det "moraliska" ansvaret?

Rent juridiskt har ju inte en granne som blir störd av annans katt särskilt mycket att hämta, oavsett hur många indignerade som tycker att kattägare borde ansvara för allt vad katten hittar på. Sen kan man ju för grannsämjans skull fundera på att vidta några åtgärder, om det känns görbart.

Det är många här som jämför med ansvaret för hund, men juridiskt är det stor skillnad på ansvaret vid hundägande och vid kattägande. Man har strikt ansvar för vad ens hund gör (dvs. ansvar för all skada orsakad av hund, oavsett om man själv varit vårdslös eller t.ex. inte kunnat kontrollera vad hunden gör), medan någon sådan regel inte finns avseende katter. Alltså behöver den som vill ha skadestånd av en kattägare kunna visa - förutom själva skadan - att kattägaren i vart fall varit vårdslös och att det har lett till skadan. Mig veterligen har ingen lyckats med något sådant. Att låta en utekatt... ja, vara en utekatt, som går dit den vill och gör "normala kattgrejer" (även i tätbebyggelse) kommer inte att bedömas som den sortens vårdslöshet.
Det är den moraliska aspekten jag tänker på.
Ska jag som kattägare se till att katten inte går in genom grannens öppna dörr eller ska grannen själv se till att det inte går om hen ser det som en oangelägenhet.

I slutändan blir väl detta mest en syn på huruvida man anser att utekatter ska vara tillåtet eller inte.

• Gilla
SL85 och 2 till
  • Laddar…
Angående utekatter som dödar fåglar och andra djur: är det någon kattägare här som anser att det inte spelar någon roll, katten ska inte ha en bjällra eller färggrant halsband? Hur argumenterar en sån person?

• Gilla
Norrlandskusten och 2 till
  • Laddar…
Vi har ingen katt. Men vi har båda haft katt tidigare vilket ger viss förståelse för katters natur. Grannkatten brukar ibland strosa över vår tomt, vilket förstås är helt OK. Däremot så är det inte jättekul när katten försöker använda våra rabatter som kattlåda. Då blir det vattenslang. Att katter dödar fåglar och möss kan bero på att de är rovdjur, och det har jag inga problem med.

Om man bor i hus så får man helt enkelt leva med att det finns en del djur i trädgården, skulle jag säga. Rådjur och älgar ställer till det betydligt värre än katter i min värld. Bäver, räv och grävling ser vi också hemmavid. Vi fick kontakta viltvårdaren för att sätta ut en rävbur för att fånga och skjuta en skabbräv nyligen. Jag är i alla fall djupt tacksam så länge vi inte har vildsvin på tomten.

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vi funderade på att ej släppa ut honom på egen hand tidigare. Hade honom i lina förut, men var en nära döden-upplevelse för honom då han hängde sig. Så linan kommer nog undvikas i framtiden. Innan vi släppte ut honom stod han och skrek i evigheter då han ville ut. Vi märker att katten mår bättre av att få gå ute. Lär vara ännu svårare att backa nu, så katten får nog fortsatt vara ute faktiskt så länge han inte orsakar skadegörelse. Men kan jag i övrigt hjälpa till att hindra katten att gå in hos grannen så gör jag gärna det - har som sagt köpt en kattskrämma åt grannen som vi väntar på, och begränsat hans utetid.

Ännu har ingen av utekattägarna som ser det som sitt eget ansvar att se till att deras katter ej går in hos grannarna berättat hur de lärt sina katter det.
Kan ni inte bygga en rastgård till honom? Man får för övrigt inte lov att ha sin katt bunden så att ha en katt i lina är alltså emot Jordbruksverkets regler (man får dock lov att gå ut med sin katt i koppel).

• Gilla
Nirre och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Att katter dödar fåglar och möss kan bero på att de är rovdjur, och det har jag inga problem med.
Tycker du att det är rimligt att tamkatter i Sverige dödar miljontals fåglar helt i onödan? När en stor del av dessa dödsfall skulle kunna undvikas med bjällra/färgglatt halsband?

S Spoz skrev:
Tycker du att det är rimligt att tamkatter i Sverige dödar miljontals fåglar helt i onödan? När en stor del av dessa dödsfall skulle kunna undvikas med bjällra/färgglatt halsband?
Ja, jag tycker det är fullt rimligt att katter, rävar, vargar, havsörnar, gäddor och huggormar dödar sina bytesdjur.
Förresten, hur många djur dödar människor varje år?

• Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
Med samma resonemang, skulle man inte kunna säga att det är rimligt att hundar skulle få döda harar, rådjur osv? Om vi bortser från det juridiska.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
J
Nu kör vi som sagt igen! Den förra tråden kom det ett antal för svåra frågor för Nissens så han kröp ur tråden, men nu kommer exakt samma argument en gång till... :D

Jag önskar de som stör sig på sina grannar tar en kopp kaffe med dem och prata lite istället för att knyta näven i fickan.

Men en vädjan, ni som låter förrådsdörren eller bilen stå öppen precis innan ni åker iväg på ett par dar, tänk om, för något djur, katt eller annat, kan smita in där och sen bli instängd och dö av värme och uttorkning. Om ni skiter i kattens (eller rävens) väl och ve, så kan jag vara ganska säker på att när ni kommer hem från semestern och knackar på med en död katt i handen och liklukt i bilen så kommer troligen inte er kattgranne vara den som glatt betalar rekonden. Skulle en katt pinka på vår grannes utemöbler så skulle jag förstås försöka lösa det, men om grannen stänger in katten, ja, då skulle jag inte alls vara glad.

• Gilla
Nirre och 7 till
  • Laddar…
En svensk tiger och viker sig alltid…

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
J
Misse Misse skrev:
Kan ni inte bygga en rastgård till honom? Man får för övrigt inte lov att ha sin katt bunden så att ha en katt i lina är alltså emot Jordbruksverkets regler (man får dock lov att gå ut med sin katt i koppel).
Funderat på det men tveksam till om det skulle resultera i annat än att katten står och skriker utomhus istället för inne. Då blir det nog väldigt missnöjda grannar :)
Sen lär det väl bara vara en annan katt som går till grannen, men då är det i alla fall inte vårt fel såklart :)

Hej! en konstig fråga vem har ansvar för en katt,
Tycker att det handlar om en rädsla för naturen o vad det innebär, kan vara en katt , kan vara en räv, råtta , mygga , ja vem tar ansvar för dessa djur som orsakar skada för TS,
//Goerana

J
G goerana skrev:
Hej! en konstig fråga vem har ansvar för en katt,
Tycker att det handlar om en rädsla för naturen o vad det innebär, kan vara en katt , kan vara en räv, råtta , mygga , ja vem tar ansvar för dessa djur som orsakar skada för TS,
//Goerana
Jag är då kattägaren, och ingen fysisk skada orsakad. Även som ägare till en utekatt kan jag ju tycka att det är skillnad på vilda djur och katter dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.