Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
D datpsu skrev:
Vad har barn med saken att göra?

Fast det är ju så klart lite jobbigt om grannens barn bajsar på min altan.
De beter sig lite likadant när de är ute och leker.- och man ansvarar både för sina barn och djur såklart :)

Haha bajsandet har hänt, fast med twist några ggr.
(Både med blöja på sniskan och vid bad//lek ).

Men bajsandet i sig var inte det jag tänkte på i första hand :)

G gullegrizen skrev:
Då kanske du tycker att man ska skjuta av några villaägare också? För det dör ju enormt många fåglar av alla fönsterrutor som dessa personer envisas med att ha på sina hus utan att vidta tillräckliga åtgärder. Så alla ni som har fönster därhemma, se upp för Nissens!
[länk]
I ditt exempel med fönsterrutan tycker jag det är fågelns eget fel, inte villaägarens. Men du var nog ironisk.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
pools pools skrev:
Hej!
den här tråden har blivit alldeles för lång! Och jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Det är ändå klart att det är en diskussion mellan kattälskare och katthatare, en och annan däremellan också.
Vi är kattälskare, det finns inget annat husdjur som kan ge en så enorm kärlek till sin ägare, eller familj. Vi har haft katter i säkert 30 år, barnen har växt upp med dom, har blivit väldiga djurvänner. Nu har dock katterna tagit slut. Eftersom vi pensionerade oss från våra företag för 4 år sedan. Nu ska vi ut och resa istället. (Förlåt oot) Men vi hade endast problem med två av våra grannar i kvarteret vi bor i, c.a 15 hus. Den ena var trädgårdsmästare, och han gav oss ett väldigt bra tipps. Strö ut blodmjöl runt den tomt som katten inte får beträda! Det funkade jättebra! Så där är ett tips på att bli av med oönskade katter på sin tomt. Kattägaren kan erbjuda sig att strö ut det, det kostar inte mycket. C:a 60:- för ett kilo. Och det räcker länge!
Mvh. P-O
Jag tycker att det är du själv som är problemet. Först delar du in oss andra i kattälskare och katthatare, vilket mer eller mindre verkar vara synonymt med kattägare och inte kattägare. Sedan skriver du ”Men vi hade endast problem med två av våra grannar i kvarteret vi bor i”. Så det är grannarna som är problemet nu? Inte din katt, eller du själv som låter den gå in till dessa grannar (och troligen flera som antingen inte bryr sig eller inte orkat klaga). Och slutligen att tråden är lång, vilket den inte är. Ännu. Men denna typ av fråga brukar kunna diskuteras länge. Se där nu fick du till två inlägg till i en för lång tråd, ditt eget och mitt svar. Och kanske några till som vill säga emot vad jag nu skrev.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Den moraliska frågan är självklart intressantast. Finns 100 000-tals utekatter i Sverige. Det är ett fåtal som lyckas ta friheten från grannen och kränker deras tomt med att kissa /bajsa på ej angelägna ställen eller är för närgångna mot de faktiskt ganska få hyperallergiska.

Vad som är mest fantastiskt i dom här trådarna är att det är så många som tycker de har ett bra moraliskt kompass och ändå kan stå så långt i från varandra.

Man får känslan av att 50% tycker att man får göra var man vill med katten om de kränker än med ens närvaro på ens tomt.

30% tycker att katten får göra precis som den vill och att det vackra friheten som katten har ska respekteras till dess fullo.

resterande verkar argumentera i någon jämförelse mellan fåglar och hundars rätt i samhället. De är nog allra roligast.

kan vi inte bara konstatera att de samhällsmässigt smidigaste och rätta är att:

- inte tvinga kattägaren hålla sin utekatt inne.
- inte döda alla ute katter för att få ett kattfrittsamhälle
- betala grannen om den har klöst sönder en gardin eller dyna
- fundera om det är värt att ha en möbel för 100 000 om du bor i en kattät miljö
- fundera om du behöver spruta vatten på katten som faktiskt bara rör sig i sitt revir
- fundera om rätten till din definierade tomt är så mycket större en kattens rätt och röra sig
- fundera om du verkligen måste ha en 3e katt trots att de redan finns många katter i området
- fundera om det verkligen är värt att göra sig osams med grannen för att de har låtit sin 7 åring få en katt som är hos dig lite för ofta
- fundera om du verkligen ska bo i ett villaområde om du är så arg över katter trots att det idag är moraliskt okej att ha utekatt
- fundera också om fåglarnas rätt till liv och hundarnas rätt i samhället men fundera inte för mycket för då riskerar du att skriva troll grejer igen på byggahusforum

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Får också påhälsning av katter i vårat hus några gånger per år och tycker att det är riktigt obehagligt. Förstår inte varför kattägare inte kan ha lite insikt själva och ha de kopplade ifall de ska vistas ute, skulle katterna må dåligt av att vara kopplade eller?? Skulle aldrig tillåta att mitt barn, katt hund eller vad de nu kan vara som jag äger smyga runt hos grannarna.
Väntar på lagen om koppel tvång.

• Gilla
  • Haha
Maxizor och 3 till
  • Laddar…
S S. Andersson skrev:
Får också påhälsning av katter i vårat hus några gånger per år och tycker att det är riktigt obehagligt. Förstår inte varför kattägare inte kan ha lite insikt själva och ha de kopplade ifall de ska vistas ute, skulle katterna må dåligt av att vara kopplade eller?? Skulle aldrig tillåta att mitt barn, katt hund eller vad de nu kan vara som jag äger smyga runt hos grannarna.
Väntar på lagen om koppel tvång.
jag förstår dig verkligen!! Obehagligt! Kan vi inte när vi ändå håller på sätta koppeltvång på arga tanter och gubbar också. Eller åtminstone körkort i tankeverksamhet.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ni som tycker att det är kattägarens, vad tycker ni att man kan göra? Eller tycker ni inte att utekatter ska få finnas annat än på landsbygden?
Tycker det borde funnits en gräns på max 1 katt/hushåll i samhällen iallafall, hur man gör för att hålla koll är helt upp till kattägaren. Behöver katten vara inlåst så är det de som krävs men då kanske man inte skulle skaffat katt från början.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Ni som inte tycker om att katter kommer in i era trädgårdar; varför bor ni ens så att ni har grannar? Mig veterligen finns det katter ute i hela landet. Bo i lägenhet med trappuppgång eller i villa utan grannar så slipper ni katterna.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
H HenrikLevin skrev:
Tycker det borde funnits en gräns på max 1 katt/hushåll i samhällen iallafall, hur man gör för att hålla koll är helt upp till kattägaren. Behöver katten vara inlåst så är det de som krävs men då kanske man inte skulle skaffat katt från början.
håller med! Obehagligt.

Tycker nog att max 1 barn per familj. De blir så högljutt med 2. Vi borde ha samma med vuxna män också. De ska nog inte ens prata med varandra!

• Gilla
  • Haha
Elektra och 6 till
  • Laddar…
C
S MurreochMolly skrev:
Ni som inte tycker om att katter kommer in i era trädgårdar; varför bor ni ens så att ni har grannar? Mig veterligen finns det katter ute i hela landet. Bo i lägenhet med trappuppgång eller i villa utan grannar så slipper ni katterna.
Vi har inga grannar (inom synhåll), ändå kommer det katter smygande här genom skogen ibland. Så de rör sig uppenbarligen ganska långa avstånd.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
V VetarN skrev:
håller med! Obehagligt.

Tycker nog att max 1 barn per familj. De blir så högljutt med 2. Vi borde ha samma med vuxna män också. De ska nog inte ens prata med varandra!
Skillnaden är att ungarna och gubbarna inte går in och skiter på min trädgård, hade dem gjort det hade jag hållt med dig om det också :)

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S MurreochMolly skrev:
Varför inte vända på det?
Ni som vill ha katter varför bosätter ni er där katterna går in på andras tomter och in i deras hus?

Själv har jag i get emot om en katt knattar in på min tomt, men in i mitt hus, nej tack. Jag vill också kunna ha mina kuddar ute utan att en besökare som är kattallergiker ska få problem att sitta på de.
Varför ska just katterna ha denna rättighet och de som inte vill ha katterna ska ha ansvar för att skydda sitt boende? Kan samma regler gälla hundar, kor, grisar och hästar?

För att vara tydlig så hatar jag på inget sätt katter. Jag kan klappa kompisarnas katter etc, jag vill bara inte ha de inne hos mig.

• Gilla
Spoz och 3 till
  • Laddar…
Det finns värre problem nu, myggen. De kommer in på min tomt och i min bostad och de går inte att skrämma iväg genom att jag ropar åt dem. Jag har ingen att klaga hos.

• Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Heij83
S MurreochMolly skrev:
Det finns värre problem nu, myggen. De kommer in på min tomt och i min bostad och de går inte att skrämma iväg genom att jag ropar åt dem. Jag har ingen att klaga hos.
Skaffa en mosqito magnet

• En Mosquito Magnet myggfälla med grönt lock och svart och vit cylinderformad bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men den är så dyr, har du en sån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.