95 337 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Är era katter bara på er tomt eller springer även era katter lösa i grannskapet.U Uppner skrev:
Har ni era katter på tomten och någon annans katt kommer och skadade era så tycker jag att det borde vara den andra ägarens ansvar att bekosta veterinär.
Men om ni släpper era katter vind för våg så får ni skylla er själva.
Per definition är en utekatt "släppt vind för våg".Heij83 skrev:
Är era katter bara på er tomt eller springer även era katter lösa i grannskapet.
Har ni era katter på tomten och någon annans katt kommer och skadade era så tycker jag att det borde vara den andra ägarens ansvar att bekosta veterinär.
Men om ni släpper era katter vind för våg så får ni skylla er själva.
Så du mår bättre av att dina katter plågar ihjäl småfåglar… för det var det plågeriet jag syftade på.U Uppner skrev:
Om du menar att du hoppas att dina katter orsakat plågor hos andra katter så är det inte mycket bättre. Då kommer bristen på empati som verkar vara väldigt vanlig hos kattägare fram. Igen.
Att katter skadar varann är ägarnas fel och problem.. har man koll på sina djur så händer det inte.
Redigerat:
Nu är det ju så att kattägarna i villaområden är i minoritet.S MurreochMolly skrev:
Så du tycker att den stora massan ska flytta ut i skogen, så de få kattägarna kan låta sina katter gå fritt.
Hur är det? Alla hästar hemma?
Det där med ironi är inte lätt ibland, speciellt inte ibland människor som har en stark åsikt om något.Nissens skrev:
Så du mår bättre av att dina katter plågar ihjäl småfåglar… för det var det plågeriet jag syftade på.
Om du menar att du hoppas att dina katter orsakat plågor hos andra katter så är det inte mycket bättre. Då kommer bristen på empati som verkar vara väldigt vanlig hos kattägare fram. Igen.
Att katter skadar varann är ägarnas fel och problem.. har man koll på sina djur så händer det inte.
Så ta det bara lugnt nu, det är snart midsommar, jag skämtade bara (om det nu inte framgick)..
"Djurplågeri" som du skriver, förutsätter uppsåt. Katten följer sin natur, så kalla det inte för djurplågeri. Inte om du vill att någon här ska ta dig seriöst. Vi vet vad du tycker, det har du visat i ung. en miljon inlägg. TS ställde en fråga som rör det juridiska (uppfattade jag det som) ifall katten går in hos grannen. Våra respektive privata åsikter är något annat.Nissens skrev:
Så att tamkatter plågar ihjäl 13 miljoner småfåglar bara i Sverige… varje år…kallar du för att ”de ibland dödas”
Nej, jag kommer aldrig någonsin att ta ansvar för andras katter. Det är bara kattägare som resonerar så.
Det är ju bra om du till slut hängt på en pingla på katten, tidigare sade du att just din katt aldrig plågar ihjäl småfåglar. Precis som de flesta med lösdrivande katter säger..
Att du fortfarande förringar det stora djurplågeriet indikerar att du ännu inte insett vad det handlar om. Det minskar din trovärdighet ordentligt.
Om det är någon som vet lite så är det du, du är ju helt resistent mot fakta.
Kan inte kommunerna införa rastgårdar för katter. Typ som hundarna har.
Tänk som en stor fågelbur.
Då får katterna frisk luft och kan träffa andra kattkompisar.
Grannarna slipper katthår och bajs.
Kattägaren kommer och hämtar sin katt när det är dags att gå hem.
Alla nöjda och glada.
Tänk som en stor fågelbur.
Då får katterna frisk luft och kan träffa andra kattkompisar.
Grannarna slipper katthår och bajs.
Kattägaren kommer och hämtar sin katt när det är dags att gå hem.
Alla nöjda och glada.
Det är ju frågan. De har inga registreringsskyltar eller chassinummer som är juridiskt bindande. Vem som helst kan ta vilken katt som helst till en veterinär ock chippa den. Men någon Ursprungskontroll utförs inte. Lite som att själa en bil och sätta på nya nummerskyltar. Så att bevisa att katten är din egendom, blir nog svårt.U Uppner skrev:
Staffans
Sorry, men jag kan inte låta bli nu, du bjuder liksom in till det.Nissens skrev:
Är det bara "de söta" småfåglarna som du är bekymrad över?
Tänk på alla möss, råttor och andra mindre söta (trevliga) djur som de leker med innan de dödar och äter upp dem.
Jag skulle kalla detta naturens gång och händer hela tiden ute i det vilda.
Ledsamt och tråkigt för de som blir drabbade - absolut, där håller jag med dig!
Men som sagt, det är lite så naturen och framförallt djur fungerar.
Fast - vi kan säkert över tid även lära upp djur att bli lite mer PK och sluta upp med saker som sitter i deras DNA sedan hundratusentals år som vi människor anser vara rätt.
Jodå. Det framgick mycket tydligt. Det förstod alla. Ja. Eller, nästan alla.U Uppner skrev:
Staffans
Nu tänkte jag nog inte så mycket på hur du anser att det ska fungera eller hur just nu agerat utan snarare på vad lagen säger.H HenrikLevin skrev:Med frihet kommer ansvar?
Man jadu, har själv hund och har funderat på detta.. Skulle påstå det kan variera lite. Är jag ute och går med min hund i koppel och någon lösspringande hund attackerar min så skulle jag gjort allt för att sätta dit ägaren. Har vi (jag och någon okänd) däremot 2 löspringande hundar så har jag tillräcklig självinsikt att inse jag får ta mitt ansvar. Skulle jag gå med min utan koppel och hon går vid min sida och blir attackerad skulle jag också sätta dit ägaren.
Jag kanske ska tillägga att jag har en granne med 10++ katter och varje gång jag tittar ut finns det minst 2 st på tomten om hunden inte är lös. Det har gjort att jag fått ganska drastisk syn på hur kattansvaret borde fungera då det är totalt vidrigt att gå ut till stanken av kattskit var varannan dag.[/QUOTE]
Det låter som ett extem problem, lite som om grannen hade hållt låda till kl 5 varje natt, sådant ska man inte behöva stå ut med. Världen är dock sällan svart/vit, det finns någon form av gråskala och även någon typ av norm. Tror ärligt talat det är ganska sällan som man bor in till en granne som har 10+ katter även om det uppenbarligen kan inträffa.
I detta fallet hade jag absolut ansett att grannen hade en typ av ansvar, finns det verkligen inget i lagen som fångar detta?