Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
Däremot har jag märkt att hästägare är helt värdelösa på att plocka upp efter sina djur. Mycket gnäll på hundägare som inte plockar upp, men när såg ni en ryttare med bajspåse senast?

• Gilla
EMEL och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, men Danskarna har liknande lagstiftning idag. :)
Och i vissa länder får man slå barn och stena kvinnor. Men nu pratar vi Sverige...

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är detta det enda problemet du ser?
Åh, vilken snäll katt som hjälper en stackars fågel som inte kan flyga att ta sig från punkt A till punkt B. Vilken snyltande fågel däremot. :D

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Forlowt skrev:
Nu vet jag inte hur du lever ditt liv med i naturen dödar djur .. djur .. en katt "plågar" inte ihjäl andra djur mer än en geting dödar vi.. du kan inte lägga mänsklig moral på en katt...
Det gör jag inte, jag lägger mänsklig moral på kattägaren.

En katt har en ägare, och ägaren släpper ut katten att plåga ihjäl småfåglar, är det på våren så kan det dessutom resultera i att fågelungarna svälter ihjäl när katten plågat ihjäl ena föräldern.

Det finns enkla och billiga hjälpmedel så att man åtminstone minskar eländet. En fågels liv är mer att jämföra med en katts liv än med en insekts.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Och i vissa länder får man slå barn och stena kvinnor. Men nu pratar vi Sverige...
Där man släpper ut katter i naturen så att de kan plåga ihjäl 13 miljoner småfåglar varje år…

Då är det väl bättre att skjuta några katter smärtfritt än att plåga ihjäl alla dessa fåglar… om man har empati så är det självklart.

Danskarna har också 2021, och de har ofta bättre koll på saker och ting än vad Sverige har.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
. En fågels liv är mer att jämföra med en katts liv än med en insekts
Det var intressant.
Förut skrev du att alla djur var lika värda. Men det finns tydligen undantag. Så var går gränsen för den Nissenska världsordningen? Är humlor, fåglar? Bin? Salamandrar? Ekorrar? Huggormar? Nyckelpigor? Ekoxar?

Tacksam för svar,

Staffans

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Danskarna har också 2021,
Vad betyder det? Har inte alla 2021?

Staffans

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är detta det enda problemet du ser?
Det har vi diskuterat i annan tråd.
Minns din ståndpunkt väl.

Människan dödar också djur (inte bara för mat).. och de utrotar effektivt mer och mer av de levande varelserna som berikat vår natur en gång i tiden.

Tycker människan är ett större problem faktiskt :thinking: inte nog med att vi jagar/dödar djur, vi förstör också naturen och haven..

Säger som jag brukar, vi borde halvera världsbefolkningen (minst) - så kanske de unga som finns kvar.. har en framtid på jorden (med balans i naturen).

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, jag tycker det är fullt rimligt att katter, rävar, vargar, havsörnar, gäddor och huggormar dödar sina bytesdjur.
Förresten, hur många djur dödar människor varje år?
I Sverige enbart, över 100 miljoner kycklingar per år. Dessutom är vi väl lika lite del av den naturliga faunan här som katterna :thinking:

Vill man ha det strikt sterilt i sin omgivning, och har dille på att hävda sina gränser där inget som inte passar in i den perfekta vardagen får vistas finns alternativa boendeformer som är bättre lämpade än villa.

Förövrigt så kan trådstartaren kanske erbjuda grannen en kattunge ? Då den blir äldre och vill hävda sitt revir så kanske det inte blir lika intressant för er katt att komma på oönskat besök :cool:

Redigerat:
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Där man släpper ut katter i naturen så att de kan plåga ihjäl 13 miljoner småfåglar varje år…

Då är det väl bättre att skjuta några katter smärtfritt än att plåga ihjäl alla dessa fåglar… om man har empati så är det självklart.

Danskarna har också 2021, och de har ofta bättre koll på saker och ting än vad Sverige har.
Nu är du igång igen med detta att döda katter. Vilka katter i ts ursprungsfråga ska dödas?
Danskarna bättre koll? Hmmm? Nu är du igång och generaliserar friskt igen...

• Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Svårt att polisanmäla polisen, min anmälan avskrevs med att hundägaren inte har ansvar för skada hunden orsakar. Då var ändå hunden känd för att bita folk.
det där kan inte stämma. Som hundägare har man strikt hundägaransvar vilket innebär att man får stå för allt ens hund orsakar. Jag fick en av mina hundar ihjälkörd men fick såklart ändå stå för skadorna på bilen.

Jag har två katter som har kattlucka och får gå som de vill. Bor på en villagata. Den ena katten är populär hos flera grannar. Nån matar honom och flera gosar med honom. Han är kontaktsökande och gör till sig för de som vill. Jag ser på honom om jag ex.vis går ut snabbt genom ytterdörren och han är utanför blir han rädd, så nån har skrämt honom. Så blir det för utekatterna, de som inte önskar ha katt på sin tomt skrämmer iväg dem. Jag har själv skrämt iväg grannens katter från vår tomt för den andra av mina katter var tydligen lägst i rang och vågade inte gå ut för grannkatterna spöade henne. Det som gäller är att man måste skrämma oönskade katter ordentligt, då fattar dem. Alltså inte skada, men föra rejält oljud eller spruta vatten, springa efter och väsnas. En katt glömmer aldrig. Återkommer katten fast du har skrämt den, så blev den inte skrämd. Det här med vatten är svårt, man måste ha en sprayflaska redo hela tiden och träffa katten. Då är nog rejält oljud bättre. Att jag skulle vara ansvarig för att mina katter går till andra, nja, nej det tycker jag inte. För jag kan inte eller ingen kan styra en utekatt. Varje fastighetsägare få se till vad de vill eller inte vill ha på tomten. Skulle grannen klaga på mina katter skulle jag bjuda grannen på fika.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Har inte råkat ut själv.... Men jag skulle inte uppskatta att hitta en av grannarnas katter uppe på biltaket! Vilket andra drabbats av...
Finmalen vitpeppar funkar bra mot katter på bilen, eller en blomspruta med citron vatten, Har katt själv och gav detta råd till grannen när de köpt ny bil.

• Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Med de alternativen som gavs, så fick jag givetvis välja ”kattägarens - jag har utekatt

Däremot är världen inte så svartvit.
Det är normalt att de rör sig utomhus (precis som lekande barn)..

Man får acceptera att de inte alltid respekterar tomtgränser.. man kan försöka tala om för dem att de inte får göra ”så - men tyvärr lyssnar de inte alltid på det örat! (Kan funka ett par ggr.. tills nått lockar för mycket därinne ..)

Däremot ser jag det som ett problem om katten går in hos dem, in i huset.. in på inglasade uteplatser osv (alltså regelbundet)! Där har de inget att göra… och man måste försöka komma på en gemensam lösning på ett sånt problem.

Att stänga in barn och katter löser inte alla problem, ibland måste man gemensamt försöka lära dem rätt o fel.

(obs - alla kattägare/föräldrar vet inte om att deras katt/unge ev skapar problem någonstans.. så INNAN ni blir skitarga.. tala om /ta upp det/problemet med kattägaren/föräldern!.. och nä, alla tar inte sån info bra, men det är nästan jämt värt ett försök iaf)
Vad har barn med saken att göra?

Fast det är ju så klart lite jobbigt om grannens barn bajsar på min altan.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
takeover takeover skrev:
23 § lagen om rätt till jakt:

Tyvärr upphävdes denna lag för 34 år sedan.

”Kungsbacka (JJ) Det är inget lagbrott att skjuta en katt som bedöms vara förvildad.
Det är tidningen ATL som reder ut de juridiska aspekterna på att skjuta en katt. Saken kommer upp efter en jägare i Halland av misstag skadsköt en sällskapshund. Mannen trodde att det var en förvildad katt han avlossade sitt hagelvapen emot. – Om en jakträttshavare ser en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får den avlivas antingen av jakträttshavaren eller någon som företräder denne, säger Maria Johansson, jurist på Svenska Jägareförbundet, till ATL. Hon framhåller att det inte är tillåtet att skjuta en katt som man misstänker har en ägare, en katt som exempelvis uppehåller sig nära bebyggelse eller har halsband. När det gäller hundar får de inte skjutas på samma sätt som vilda katter. Däremot får jägare och markägare fånga in och koppla lösspringande hundar.”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.