Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
Småfåglarna skiter på mina utemöbler! Vem har ansvaret?

• Gilla
adron
  • Laddar…
Lång tråd och har ej läst hela.

Men - jag har en annan aspekt som jag inte tror någon av de sk. "katthatarna" tagit upp.

Jag är själv kattägare till två stycken katter och vi är relativt nyinflyttade i området, sedan januari.
Mina katter har blivit påhoppade av grannkatter vid ett flertal tillfällen då de anses inkräkta på deras revir.

Den ena katten skadades 3-4 veckor efter inflytt och den andra nu nyligen.
Dessa två skador har kostat mig (och försäkringsbolaget) närmare 30 000 :- (!!) att få fixade av veterinären (+ all tid och jobb som läggs ned på dessa skador som man aldrig får betalt för).

Vem tycker ni ska betala för mina katters skador.
Jag som kattägare eller de som kattägare?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Grannarna, som inte skaffat katt för att hålla efter småfåglarna, såklart!

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Gud ;)
(skicka en räkning till kyrkan vettja)

• Gilla
Honken30
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Varför inte vända på det?
Ni som vill ha katter varför bosätter ni er där katterna går in på andras tomter och in i deras hus?
För att vi har en lag som är gansak tydlig? Lyckas du ändra på den så kan vi snacka sen.

Fairlane Fairlane skrev:
Själv har jag i get emot om en katt knattar in på min tomt, men in i mitt hus, nej tack. Jag vill också kunna ha mina kuddar ute utan att en besökare som är kattallergiker ska få problem att sitta på de.
Varför ska just katterna ha denna rättighet och de som inte vill ha katterna ska ha ansvar för att skydda sitt boende? Kan samma regler gälla hundar, kor, grisar och hästar?
Antingen är du bara gnällig eller så har du extrem otur som hamnat på en tomt där det finns övernaturligt många nyfikna katter.

Vi bor i ett stort villakvartér där det finns många katter. Jag ser katt i vår trädgård kanske 1-2 gånger i veckan och på 5 år så har 1 hittat sig in i garaget. Jag frånsätt dig blir bara glad när jag ser dem, för min del sprider de någon form av glädje även om de skulle skita i min rabatt. Men visst, hade jag haft flera katter om dagen som sket i trädgården eller kissade ner utemöbler, då kan jag förstå att man tröttnar men då har man nog också ganska mycket otur i var man hamnat.

För mig är grannar som håller låda på obekväma tider ett klart större problem, att de inte bara kan bosätta sig i speciella kvarter så de bara kan störa varandra.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
U Uppner skrev:

Men - jag har en annan aspekt som jag inte tror någon av de sk. "katthatarna" tagit upp.

Jag är själv kattägare till två stycken katter och vi är relativt nyinflyttade i området, sedan januari.
Mina katter har blivit påhoppade av grannkatter vid ett flertal tillfällen då de anses inkräkta på deras revir.

Dessa två skador har kostat mig (och försäkringsbolaget) närmare 30 000 :- (!!) att få fixade av veterinären (+ all tid och jobb som läggs ned på dessa skador som man aldrig får betalt för).

Du själv, givetvis! Allt annat vore orimligt. Det är lite av risken man tar när man skaffar husdjur, framförallt löspringande.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S MurreochMolly skrev:
Det finns värre problem nu, myggen. De kommer in på min tomt och i min bostad och de går inte att skrämma iväg genom att jag ropar åt dem. Jag har ingen att klaga hos.
Är det någon granne som har skaffat myggen som sällskapsdjur?
Om inte är jämförelsen usel.

• Gilla
Norrlandskusten och 3 till
  • Laddar…
I
H HenrikLevin skrev:
Du själv, givetvis! Allt annat vore orimligt. Det är lite av risken man tar när man skaffar husdjur, framförallt löspringande.
Hur fungerar det om 2 hundar ryker ihop? Vem betalar för skadorna på den drabbade sidan? Och hur skiljer det sig om man ser grannens och sin egen katt slåss?

Min känsla är att kattägaren får själv stå för eventuella kostnader medan hundägare kan söka ersättning hos motsvarande ägare. Om så är fallet så är det ytterligare ett bevis på att katter har en ganska unik del i lagboken, d.v s det blir svårt att jämföra med något annat djur.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:

Koppel hade löst problemet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
H HenrikLevin skrev:
Så du menar om en grannes katt skadar min egendom då skall de betala men om de skadar mina katter då ska jag betala?
Är inte katterna också min egendom?
Hmm....det är här jag får det lite svårt med vad som är rätt och fel.

Låt oss bara konstatera att detta inte är en helt enkel problematik. :rolleyes:

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
U Uppner skrev:

Så länge det inte finns någon lag om att kattägare är skyldig till ansvar precis som med hund så är det du som ägare som får betala och sedan prova att driva frågan själv juridiskt emot andra kattägare..

Men jag anser dock att det borde vara ansvarsskyldighet på katt precis som på hund..

• Gilla
Uppner och 1 till
  • Laddar…
Heij83
S MurreochMolly skrev:
Men den är så dyr, har du en sån?
Ja och den fungerar

Nissens
U Uppner skrev:

Intressant när kattägare orsakar problem för varandra. :crysmile:

Då har man plötsligt dtt gäng människor som inte vill ta ansvar för något där någon ändå måste ta ansvar. :)

Du får skylla dig själv förstås att du inte har koll på dina katter. Kalla det karma.

Dina katter har sannolikt orsakat betydligt större lidande för småfåglar etc. än vad de själva råkat ut för.

Redigerat:
  • Haha
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hur fungerar det om 2 hundar ryker ihop? Vem betalar för skadorna på den drabbade sidan? Och hur skiljer det sig om man ser grannens och sin egen katt slåss?

Min känsla är att kattägaren får själv stå för eventuella kostnader medan hundägare kan söka ersättning hos motsvarande ägare. Om så är fallet så är det ytterligare ett bevis på att katter har en ganska unik del i lagboken, d.v s det blir svårt att jämföra med något annat djur.
Med frihet kommer ansvar?
Man jadu, har själv hund och har funderat på detta.. Skulle påstå det kan variera lite. Är jag ute och går med min hund i koppel och någon lösspringande hund attackerar min så skulle jag gjort allt för att sätta dit ägaren. Har vi (jag och någon okänd) däremot 2 löspringande hundar så har jag tillräcklig självinsikt att inse jag får ta mitt ansvar. Skulle jag gå med min utan koppel och hon går vid min sida och blir attackerad skulle jag också sätta dit ägaren.

Jag kanske ska tillägga att jag har en granne med 10++ katter och varje gång jag tittar ut finns det minst 2 st på tomten om hunden inte är lös. Det har gjort att jag fått ganska drastisk syn på hur kattansvaret borde fungera då det är totalt vidrigt att gå ut till stanken av kattskit var varannan dag.

• Gilla
Norrlandskusten och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Intressant när kattägare orsakar problem för varandra. :crysmile:
Då har man plötsligt dtt gäng människor som inte vill ta ansvar för något där någon ändå måste ta ansvar. :)
Du får skylla dig själv förstås att du inte har koll på dina katter. Kalla det karma.
Dina katter har sannolikt orsakat betydligt större lidande än vad de själva råkat ut för.
Det får jag verkligen hoppas, så jag åtminstone får lite indirekt valuta för pengarna.. :devilish:

Fairlane
I Ironside skrev:
För att vi har en lag som är gansak tydlig? Lyckas du ändra på den så kan vi snacka sen.
En enligt mig märklig tanke. Vi har en lag som (enligt mig obegripligt) gör att kattägare inte har ansvar för sin katt. Ansvaret ska istället hamna på de som inte äger katten. Eftersom vi har den lagen är det inget att diskutera, men om lagen ändras så att kattägare får ta ansvar för det djur de skaffat så ska det diskuteras? Är det inte med samma logik inget att diskutera om lagen varit så istället?

I Ironside skrev:
Antingen är du bara gnällig eller så har du extrem otur som hamnat på en tomt där det finns övernaturligt många nyfikna katter.
Ingendera, du läser bara inte vad jag faktiskt skriver. I mitt nuvarande område är det mer hundar än katter. Jag vill inte ha in någondera i mitt hus om jag inte bjuder in dem. Det anser inte jag vara gnälligt. Det är någon enstaka katt som går in på tomten ibland och därjag bodde förut var det fler, men som jag skrivit har jag inget problem med det, men jag har förståelse för att andra har det.

I Ironside skrev:
Vi bor i ett stort villakvartér där det finns många katter. Jag ser katt i vår trädgård kanske 1-2 gånger i veckan och på 5 år så har 1 hittat sig in i garaget. Jag frånsätt dig blir bara glad när jag ser dem, för min del sprider de någon form av glädje även om de skulle skita i min rabatt. Men visst, hade jag haft flera katter om dagen som sket i trädgården eller kissade ner utemöbler, då kan jag förstå att man tröttnar men då har man nog också ganska mycket otur i var man hamnat.
Du får nog läsa vad jag skriver om du ska kommentera det, annars blir det meningslöst.
Det är skillnad på att katten går på tomten och att den går in i huset. Första inlägget i tråden talar om en katt som gick in i uterum och in i huset.

I Ironside skrev:
För mig är grannar som håller låda på obekväma tider ett klart större problem, att de inte bara kan bosätta sig i speciella kvarter så de bara kan störa varandra.
Det låter som att du är gnällig eller har haft extrem otur, men om folk lever rövare mitt i natten så är det väl ditt ansvar som husägare att ljudisolera ditt hus och hålla dörrar och fönster stängda? Jag menar med kattägarlogik?

• Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.