Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
S MurreochMolly skrev:
Jag har två katter som har kattlucka och får gå som de vill. Bor på en villagata. Den ena katten är populär hos flera grannar. Nån matar honom och flera gosar med honom. Han är kontaktsökande och gör till sig för de som vill. Jag ser på honom om jag ex.vis går ut snabbt genom ytterdörren och han är utanför blir han rädd, så nån har skrämt honom. Så blir det för utekatterna, de som inte önskar ha katt på sin tomt skrämmer iväg dem. Jag har själv skrämt iväg grannens katter från vår tomt för den andra av mina katter var tydligen lägst i rang och vågade inte gå ut för grannkatterna spöade henne. Det som gäller är att man måste skrämma oönskade katter ordentligt, då fattar dem. Alltså inte skada, men föra rejält oljud eller spruta vatten, springa efter och väsnas. En katt glömmer aldrig. Återkommer katten fast du har skrämt den, så blev den inte skrämd. Det här med vatten är svårt, man måste ha en sprayflaska redo hela tiden och träffa katten. Då är nog rejält oljud bättre. Att jag skulle vara ansvarig för att mina katter går till andra, nja, nej det tycker jag inte. För jag kan inte eller ingen kan styra en utekatt. Varje fastighetsägare få se till vad de vill eller inte vill ha på tomten. Skulle grannen klaga på mina katter skulle jag bjuda grannen på fika.
Det är tydlig att såna som har din uppfattning skapar problemen.

S Spoz skrev:
Självklart är det svårt att uppskatta exakt hur många som dödas. Exakta siffror är inte relevant här men jag ville ha något sorts underlag att hänvisa till.

Vad vill du ha sagt med att bara 3% av fåglars dödsfall orsakas av katter, är det irrelevant då?
Undrar hur många fåglar som dödas av vindkraftverk varje år, förmodligen många flera än katter dödar.
Ska även vindkraftverk då förbjudas??? för fåglarnas skull.

• Gilla
Blaser R93 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Juridiskt sett får katter vara ute, kattägaren har inte strikt ansvar som nämnts förut.

Jag har full förståelse för och är medveten om att alla människor inte tycker om katter. Såklart är det otrevligt med kattbajs och katthår i trädgården när man själv inte har katt. Det är otrevligt att fåglar, möss och smådjur blir byten. Eftersom jag tycker om mina katter och vill att de ska leva så bra liv som möjligt är det lättare för mig att acceptera de negativa bitarna.

När min dotter var liten hade jag också förståelse för att det kanske inte var så många andra som såg henne som världens åttonde underverk. Vid flera tillfällen på tåg, flyg och överhuvudtaget fanns det de som tittade på henne med avsky eftersom hon inte behärskade vuxenlivets koder - när det inte var ok att fnittra, gråta eller stirra. Det fanns de som tyckte att amma henne, det kunde jag göra hemma och var det verkligen nödvändigt att ha med sig ett så litet barn ute, det fanns ju barnvakt. Det finns de som tycker att barn ska hållas på speciella barnplatser så andra slipper se och höra.

Skulle någon granne visa på att någon av mina katter har förstört något, självklart skulle jag ersätta. Men på samma sätt som jag måste acceptera att det finns de som använder gift i sina trädgårdar måste andra acceptera att jag har mina katter ute. Så länge det är tillåtet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
En enkel sak man kan göra för att undvika att katten ställer till problem är att ha den inne på nätterna, den kan protestera lite ett tag men en dusch med vatten sprutan när den vill gå ut på natten så lär sig katten fort att det är otrevligt att skrika vid dörren nattetid och går på lådan i stället om den blir nödig.

H Harmagedon skrev:
Det finns inte mycket du kan göra för att hindra din katt att gå på din grannes tomt.
Jo, det finns det. Du behöver inte ha katt. Det är väl direkt olämpligt att ha en katt i ett villaområde.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Staffans2000
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är väl direkt olämpligt att ha en katt i ett villaområde.
Nej!

• Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
I
D datpsu skrev:
Utekatter hör inte hemma i ett villaområde.
Tycker helt enkelt att det är oansvarigt av kattägare att släpa ut katterna och låta grannarna ta hand om problemen.

Tänk om man har utehundar också.

Vilket ramaskri det skulle bli.
Hund och katt går generellt inte att jämföra i det avseende. Jag har vuxet upp med både katter och hundar och har utan tvekan störst respekt för okända hundar. Det är extremt sällan som katter verkligen anfaller människor och än mindre så att de skadas för livet. Som svensk har man mindre rättigheter än vad man kan tänkas tro, känner många som blivit rejält bitna men inte fått någon upprättelse. Även om en hund är känd för att bitas är det sällan man gör något åt det förens de bitet av ansiktet på en unge, men då är det också i regel försen.

Det är dessutom ganska ofta som man skyller en hunds beteende på ägaren med all rätt. Hundar kan faktiskt lära sig något, katter? Not so much.

På sin höjd skiter katterna i ens trädgård, kanske klöser på något träd, de har ju dålig koll på vems som är vems. De som anser att detta är jorden undergång gillar sanolikt inte katter av en rad andra anledningar.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
R
Alltså kattägare är en speciell typ av människor.... det är inte konstigt att det finns så mycket skämt om kattmänniskor......

Hur kan ni se det som mitt ansvar att strö ut massa saker i min trädgård eller ha en vattenslang/blomspruta redo för något NI har skaffat?
Vad får er att tro att jag vill ha en katt som pissar på mina dynor i hammocken, bajsar i min trädgård eller som smiter in inomhus?

Och så använder ni argumentet med vildsvin, älg, rådjur etc.

Jag har då aldrig sett nån av dessa djur pissandes i min hammock eller inomhus.....

Ni påstår att man inte kan lära katter var de får gå etc.
Sen går man in på sin lokala facebook grupp och läser följande ”är det nån som sett ”infoga valfritt kattnamn här”, han brukar alltid komma hem vid 17:30 men nu är kl 18 och han har inte kommit hem än. ”

Inte konstigt det begår skyddsjakt på katter i många städer....

Redigerat:
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
I
D Dr Jumping Jack skrev:
Jo, det finns det. Du behöver inte ha katt. Det är väl direkt olämpligt att ha en katt i ett villaområde.
Det låter som att du kommer ha ett tufft liv här i Sverige, iallafall om du ska bo i villaområde.

Förövrigt kan jag tycka att det är olämpligt att grannen spelar hög musik till 2 på natten varje Lördag men det är något man bara får acceptera eller flytta till landet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
I
R RalleB skrev:
Alltså kattägare är en speciell typ av människor.... det är inte konstigt att det finns så mycket skämt om kattmänniskor......
Haha, kan du utveckla det där? Hade varit kul att läsa lite roliga historier om kattfolket.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Hur kan man ens tro att någon annan än kattägaren har ansvar för vad katten gör???

Denna lagen kom dessutom förra året:
[länk]
Hur kan man ens tro att man kan äga en ute katt?

Jag har en katt som inneboende, han har själv valt att tillbringa mycket tid hos mig.
Han kommer och går som han själv vill.
Menar du på fullt allvar att jag är ansvarig för vad han eventuellt ställer till med?

Gäller det även grävlingen som bor på min tomt eller älgen som passerar här ibland?

F Freda skrev:
Hur kan man ens tro att man kan äga en ute katt?

Jag har en katt som inneboende, han har själv valt att tillbringa mycket tid hos mig.
Han kommer och går som han själv vill.
Menar du på fullt allvar att jag är ansvarig för vad han eventuellt ställer till med?

Gäller det även grävlingen som bor på min tomt eller älgen som passerar här ibland?

Är du verkligen så korkad att du jämför vilda djur med en katt som du själv har köpt?

Vill du inte ha något ansvar så föreslår jag att du inte skaffar djur

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det gör jag inte, jag lägger mänsklig moral på kattägaren.

En katt har en ägare, och ägaren släpper ut katten att plåga ihjäl småfåglar, är det på våren så kan det dessutom resultera i att fågelungarna svälter ihjäl när katten plågat ihjäl ena föräldern.

Det finns enkla och billiga hjälpmedel så att man åtminstone minskar eländet. En fågels liv är mer att jämföra med en katts liv än med en insekts.

Wow du inser att det ena föder det andra osv osv osv osv.. jag fattat din poäng men du verkar missa den stora bilden.

Nissens Nissens skrev:
Där man släpper ut katter i naturen så att de kan plåga ihjäl 13 miljoner småfåglar varje år…

Då är det väl bättre att skjuta några katter smärtfritt än att plåga ihjäl alla dessa fåglar… om man har empati så är det självklart.

Danskarna har också 2021, och de har ofta bättre koll på saker och ting än vad Sverige har.
Då kanske du tycker att man ska skjuta av några villaägare också? För det dör ju enormt många fåglar av alla fönsterrutor som dessa personer envisas med att ha på sina hus utan att vidta tillräckliga åtgärder. Så alla ni som har fönster därhemma, se upp för Nissens!
https://www.natursidan.se/nyheter/e...-kollisioner-med-fonster-det-har-kan-du-gora/

• Haha
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.