95 337 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Om pedofiler börjar jaga småfåglar så kanske det är en idé, vad vet jag.I Ironside skrev:Har svårt att tro att du missat att man inte kan träna katter så då får man anta att din lösning på problemet är att man inte ska få äga utekatter, lycka till med det.
Vet inte hur krage skulle fungera för dem i naturen, en stor del av deras liv är att smyga runt i buskar men halsband är en bra kanske. När jag växte upp sköt man alla katter som inte hade halsband. Ska det dock ge effekt för fågellivet så måste det troligen till pinglor, kan vi sätta det på dömda pedofiler med kanske?
Bara för att vara tydlig, jag äger inga utekatter.
Jodå, om du hade läst länkarna jag postade ovan så hade du sett att enkla åtgärder minskar plågeriet en hel del. Så det funkar ju inte så bra för katten, men det är ju det som är poängen…
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 619 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 619 inlägg
Som kattägare instämmer jag till 100%, svårare än så är inte dom eventuella problemen. Jag har absolut inga problem med att mina katter blir avhysta från ställen där dom inte är välkomnaAndreas_kalmar skrev:
Vad ens utekatt gör är ju svårt att veta, det finns ju gott om katter som vandrar in hos andra. Har även hänt hos oss innan vi själva skaffade katt, men det är ju mer regel än undantag att man inte vet vem katten tillhör.Skumpe skrev:
Man kan argumentera att man kan ha utekatt om den inte går in hos grannar. Alla utekatter gör inte det. Min personliga uppfattning är att en normal utekatt får man bara sjasa iväg. I ditt läge hade kag dock varit mer orolig för min katt. Jag hade inte velat att katten ska gå in hos någon som har den där inställningen utan då oroat mig för att de skadar katten.
Jag har inga skäl att tro att grannen avsiktligt skulle skada katten.
Det är ju storsint av dig, men det spelar ingen roll vad du tycker, din katt kan råka ut för precis vad som helst om den går in i andras hem.Mats-S skrev:
Den kan tex råka bli instängd när någon reser bort en vecka eller två, den kan ha otur och råka på en väldigt arg hemmansägare etc.
Svårt att polisanmäla polisen, min anmälan avskrevs med att hundägaren inte har ansvar för skada hunden orsakar. Då var ändå hunden känd för att bita folk.Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Inga problem bara ring 11414 och be dom koppla dej till avd särskilda utredningar. Dom tar emot alla utredningar om tjänstefel som poliser gör.
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Hej!
den här tråden har blivit alldeles för lång! Och jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Det är ändå klart att det är en diskussion mellan kattälskare och katthatare, en och annan däremellan också.
Vi är kattälskare, det finns inget annat husdjur som kan ge en så enorm kärlek till sin ägare, eller familj. Vi har haft katter i säkert 30 år, barnen har växt upp med dom, har blivit väldiga djurvänner. Nu har dock katterna tagit slut. Eftersom vi pensionerade oss från våra företag för 4 år sedan. Nu ska vi ut och resa istället. (Förlåt oot) Men vi hade endast problem med två av våra grannar i kvarteret vi bor i, c.a 15 hus. Den ena var trädgårdsmästare, och han gav oss ett väldigt bra tipps. Strö ut blodmjöl runt den tomt som katten inte får beträda! Det funkade jättebra! Så där är ett tips på att bli av med oönskade katter på sin tomt. Kattägaren kan erbjuda sig att strö ut det, det kostar inte mycket. C:a 60:- för ett kilo. Och det räcker länge!
Mvh. P-O
den här tråden har blivit alldeles för lång! Och jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Det är ändå klart att det är en diskussion mellan kattälskare och katthatare, en och annan däremellan också.
Vi är kattälskare, det finns inget annat husdjur som kan ge en så enorm kärlek till sin ägare, eller familj. Vi har haft katter i säkert 30 år, barnen har växt upp med dom, har blivit väldiga djurvänner. Nu har dock katterna tagit slut. Eftersom vi pensionerade oss från våra företag för 4 år sedan. Nu ska vi ut och resa istället. (Förlåt oot) Men vi hade endast problem med två av våra grannar i kvarteret vi bor i, c.a 15 hus. Den ena var trädgårdsmästare, och han gav oss ett väldigt bra tipps. Strö ut blodmjöl runt den tomt som katten inte får beträda! Det funkade jättebra! Så där är ett tips på att bli av med oönskade katter på sin tomt. Kattägaren kan erbjuda sig att strö ut det, det kostar inte mycket. C:a 60:- för ett kilo. Och det räcker länge!
Mvh. P-O
Med de alternativen som gavs, så fick jag givetvis välja ”kattägarens - jag har utekatt”
Däremot är världen inte så svartvit.
Det är normalt att de rör sig utomhus (precis som lekande barn)..
Man får acceptera att de inte alltid respekterar tomtgränser.. man kan försöka tala om för dem att de inte får göra ”så - men tyvärr lyssnar de inte alltid på det örat! (Kan funka ett par ggr.. tills nått lockar för mycket därinne ..)
Däremot ser jag det som ett problem om katten går in hos dem, in i huset.. in på inglasade uteplatser osv (alltså regelbundet)! Där har de inget att göra… och man måste försöka komma på en gemensam lösning på ett sånt problem.
Att stänga in barn och katter löser inte alla problem, ibland måste man gemensamt försöka lära dem rätt o fel.
(obs - alla kattägare/föräldrar vet inte om att deras katt/unge ev skapar problem någonstans.. så INNAN ni blir skitarga.. tala om /ta upp det/problemet med kattägaren/föräldern!.. och nä, alla tar inte sån info bra, men det är nästan jämt värt ett försök iaf)
Man får acceptera att de inte alltid respekterar tomtgränser.. man kan försöka tala om för dem att de inte får göra ”så - men tyvärr lyssnar de inte alltid på det örat! (Kan funka ett par ggr.. tills nått lockar för mycket därinne ..)
Däremot ser jag det som ett problem om katten går in hos dem, in i huset.. in på inglasade uteplatser osv (alltså regelbundet)! Där har de inget att göra… och man måste försöka komma på en gemensam lösning på ett sånt problem.
Att stänga in barn och katter löser inte alla problem, ibland måste man gemensamt försöka lära dem rätt o fel.
(obs - alla kattägare/föräldrar vet inte om att deras katt/unge ev skapar problem någonstans.. så INNAN ni blir skitarga.. tala om /ta upp det/problemet med kattägaren/föräldern!.. och nä, alla tar inte sån info bra, men det är nästan jämt värt ett försök iaf)
Jag googlade för glatta livet, men kunde inte hitta någon uppgift som styrker ditt påstående. Den danska lagen, verkar osannolik, för hur i hela friden skall den kunna hindra folk att släppa ut sina katter. Framförallt på landet.Nissens skrev:
Resten av ditt inlägg är rena fantasier.
Staffans
Är detta det enda problemet du ser?Snigla skrev:
Med de alternativen som gavs, så fick jag givetvis välja ”kattägarens - jag har utekatt”