Själv inhandlade jag en 2 KW växelriktare och en 80Ah AGM-batteri från biltema och den räckte mer än väl för att driva 1-fas djupborrningspump och verkade sköta sig bra med rimlig startström (drog 1.2 kW när den börja pumpa med mottryck) - provade först med en 600W som jag redan hade och då gick att pulsa upp vatten i skvättar innan överlastskyddet på växelriktaren stängde av i kort stund innan nästa försök men klarade inte att pumpa konstant med mottryck då det var för mycket last för omvandlaren - på så sätt visste jag att en 2kW växelriktare skulle räcka med marginal.
en 80 Ah batteri räcker till rätt många liter vatten om man stänger av växelriktaren mellan gångerna man behöver vatten och modellen jag köpte har en fjärrstyrning via lång sladd och kan slå på växelriktare vid behov när man behöver tappa vatten och det slurkar slut i hydropressen.
Har också minireningsverk av kontinuerlig typ (aktiv slam-teknik med vattenlabyrint) och den största förbrukaren är en 65 Watts luftpump som går i 45 sekunders perioder per 5 minuter (och 2 st 2-timmars-körning per dygn) - och reningsverket dör inte av att det är strömlöst i hela dygn om man inte samtidigt använder toaletten och går då i dvala.
Men vill man använda toaletten under en längre strömavbrott på flera dygn och 1 och 2:an inte skall bli för koncentrerade i enskilda fack i reningsverket så bör denna köras då och då och en 600 Watt sinusväxelriktare med 12V blybatteri räcker mer än väl för det, även om man måste hitta lösning för att ladda batteriet igen inom enstaka dagar.