Hej!
Har precis skrivit kontrakt på en sommarstuga i Kristinehamns kommun.
Nuvarande ägare av fastigheten är en äldre dam som är väldigt virrig och har noll koll på sin stuga och dess tomt.
Avloppet till stugan anger hon är en trekammarbrunn och att den funkar perfekt. Hon vet dock inte när den är installerad och tyvärr så saknas information även hos kommunen, dvs det finns inga papper på systemet. Jag kollade med lokala firmor om de vart där och tömt, men ingen har nån info om tömning, men damen säger att hon fixat tömning 1ggr/år…
Kommunen meddelade mig att det pågår inspektioner av avlopp i mitt område och de rekommenderade mig att så snart jag får överta fastigheten anmäla avlopp till kommunen så allt blir rätt.
Men jag undrar nu, behöver man anlägga ett helt nytt system eller kan man nyttja det befintliga, men efterkonstruera ritningarna, som kommunen vill ha med i anmälan?
Kan man göra någon besiktning på anläggningen?
Jag vill vara beredd när inspektören kommer och göra rätt för mig!

Jag har prutat på stugan för att ev anlägga helt nytt system, men kan man nyttja befintliga och ev göra förbättringar om så krävs måste ju vara bra mycket billigare?

Jag kan absolut noll om avlopp och jag får tillgång till fastigheten först om 3 veckor, så kan inte skicka med bilder nu.

Jag skulle avvakta besiktningen. Skulle det bli nedslag brukar man få ganska gott om tid på sig för åtgärd, ibland flera år.

Kostnader för sitt enskilda avlopp kommer oavsett. Så beroende på ålder så kan det handla om att ersätta oavsett om den är godkänd rent tekniskt eller inte.

F farside22 skrev:
Kommunen meddelade mig att det pågår inspektioner av avlopp i mitt område och de rekommenderade mig att så snart jag får överta fastigheten anmäla avlopp till kommunen så allt blir rätt.
Den enklaste och antagligen billigaste lösningen är att 'glömma' att anmäla detta till kommunen. Tydligen har denna anläggning gått under radarn tidigare. Och ifall du inte anmäler så lär inte kommunen hitta den heller. När de säger att de ska inspektera avloppen i området så handlar det ju enbart om att de inspekterar de avlopp de känner till. När det gäller tömning skulle jag kolla med någon bonde i närheten. Ifall inte han kan göra det för kanske en femhundring så känner han säkert en annan bonde som kan.

• Gilla
farside22 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du behöver ett avloppstillstånd för att ha avloppet lagligt med WC påkopplat. Bevisbördan ligger på dig att visa att du har ett sådant, inte på kommunen som en gång kanske utfärdade ett idag borttappat tillstånd. Krav på tillstånd har funnits sen 60-talet om WC är påkopplat. BDT-avlopp har aldrig varit tillståndspliktiga.

Kommunen brukar göra inventeringar av enskilda avlopp område för område. Det brukar börja med att de skickar ut ett brev med ett frågeformulär där man ska intyga hur det ser ut på avloppssidan med ens fastighet. Folk brukar vara ärliga i sina svar och sen uppdagas okända svartavlopp. Det beror på kommun men är det ett svartavlopp med WC påkopplat och det är oklart var t ex utloppet från en trekammarbrunn leder så brukar det leda till att kommunen förbjuder utsläpp för avloppet så att man måste ansöka om tillstånd att anlägga ett nytt avlopp.

Tack för svar, men om jag som i mitt fall har noll koll på anläggningen, hur får jag reda på hur det är byggt för att i bästa fall få ett godkännande för wc avlopp? Eller tror ni hoppet är ute och att jag kommer behöva anlägga en helt ny anläggning och skrota hela det gamla?

L lbgu skrev:
Den enklaste och antagligen billigaste lösningen är att 'glömma' att anmäla detta till kommunen. Tydligen har denna anläggning gått under radarn tidigare. Och ifall du inte anmäler så lär inte kommunen hitta den heller. När de säger att de ska inspektera avloppen i området så handlar det ju enbart om att de inspekterar de avlopp de känner till. När det gäller tömning skulle jag kolla med någon bonde i närheten. Ifall inte han kan göra det för kanske en femhundring så känner han säkert en annan bonde som kan.
Och när inspektionen sker så småningom så får jag då komma med mössan k hand och be om ursäkt och sen anlägga helt nytt avlopp, dvs det jag idag har är bara att skrota?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F farside22 skrev:
Och när inspektionen sker så småningom så får jag då komma med mössan k hand och be om ursäkt och sen anlägga helt nytt avlopp, dvs det jag idag har är bara att skrota?
F farside22 skrev:
Tack för svar, men om jag som i mitt fall har noll koll på anläggningen, hur får jag reda på hur det är byggt för att i bästa fall få ett godkännande för wc avlopp? Eller tror ni hoppet är ute och att jag kommer behöva anlägga en helt ny anläggning och skrota hela det gamla?
Den dagen, den sorgen.

Claes Sörmland
F farside22 skrev:
Erfarenheter vänner och bekanta har i olika kommuner liksom i trådar här på BH är att saknas dokumentation och avloppstillstånd så brukar det bli beslut om förbud att släppa ut avloppsvatten och sen får man ansöka om att anlägga en ny avloppsanläggning. Men det kanske finns en och annan solskenshistoria där någon tillsyn har accepterat ett gammalt svartavlopp utan dokumentation. Men jag tror det är väldigt ovanligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F farside22 skrev:
Börja med att ta av locket på 3-kammarbrunnen och titta ned (att det stinker är bara att ignorera och gå vidare), det första att titta efter är om det hänger toapapper och annat på ovankanterna av mellanväggarna och annat som indikerar om det översvämmar ofta...

Ser du det så är det skarp markör att avloppet är dåligt då det har blivit så hög vattenyta efter en långdusch eller en badkarstömning att kammarväggarna har försvunnit under ytan och slammet börja flyta runt fritt - och mycket av det också försvunnit in i infiltreringen och snabba på dess igenkorkning.

---

Nästa prov är att slå på duschen (med kallvatten) i normal duschfart, eller vattenkran i liknande flöde räknat i liter per minut, ut till 3-kammarbrunnen och hela tiden titta i denna under 25 minuter och se hur vattnet flödar, hur högt upp vattennivån når i utloppsrören mot infiltreringen - har den fördelningsbrunn (för typiskt 2 rörgrenar i bädden) ta av locket på denna och titta där också

När 25 minuter har förlöpt (och det inte verka vilja översvämma innan dess - avbryt innan det går över kammarväggarna om det tendera att vilja översvämma), stäng av duschen och snabbt ut till brunnarna igen och titta i hur fort vattnet sjunker undan igen.

När vattnet sjunkit undan (vattennivån är precis i underkanten av utgående avloppsröret) och om bädden har luftningsrör i bortändan (dom kan man få leta länge efter då någon ofta har slagit av de uppstickande rören under historiens gång och ev. rensa hålen i dessa) - försök titta i dem och se om och hur mycket vatten som är stående där - om det är vatten där - vänta några timmar till, se om vattnet försvunnit.

Vatten som inte har försvunnit inom rimlig tid i bortändan av infiltreringen/bädden är närmast automatiskt till att få avloppet blir underkänd, är det slamsor av toapapper mm. hängande över kammarväggarna, samma sak

Kan vara värt att köra ett varv med högtryckstvätten en god tid (minst halvår) innan besöket så att den nya användningen ger rätt spår av slamkanter på väggarna runt om i brunnen och inget slam kvar ovanpå väggarna från något tidigare översvämning från forntiden, men det får heller inte vara för rent och ser för nygjort ut när de går sin kontroll, då det också ger misstankar och med det närmare undersökning...

En högtrycktvätt i 3-kammaren och ev fördelningsbrunnar kommer dock inte hjälpa om du har reella problem med avloppet med ofta återkommande översvämningar...

En sista smörjelsen och kanske köper några månader till någon års tid till i användning är att ta ut en spolbil som spolar infiltreringsrören och med det lite bättre flöde in i grusbädden en tid framöver - men räkna inte att det på något sätt gör avloppsanläggningen 'frisk' igen, utan man bara köper bara lite extra användningstid...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Är det en vänligt sinnad kommun kan den gamla 3-kammarbrunnen vara godkänd att använda under förutsättning att den fungerar enligt inlägget ovan. Kommunen kan då förelägga om anläggandet av en ny infiltration efter 3-kammarbrunnen, vilket inte är speciellt dyrt.
Är det en kommun med hårdare nypor kanske 3-kammarbrunn och infiltration inte är godkänt alls, och man kräver minireningsverk eller liknande dyrare och krångligare lösning (än en 3-kammarbrunn som i princip sköter sig själv).

Vår fanns med i register men inte dokumenterad enligt den som besiktade.
Jag hittade orsaken då det gjorts en förändring. Den fanns kvar på gamla stamfastigheten efter en avstyckning. Efter att informerat om det hittades alla dokument inkl. kontrolldokument.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Den fanns kvar på gamla stamfastigheten efter en avstyckning. Efter att informerat om det hittades alla dokument inkl. kontrolldokument.
En viktig poäng. Är fastigheten styckad efter att tillståndet utfärdats ligger det på gamla fastighetsbeteckningen. Som jag fick förklarat för mig går det inte att uppdatera tillståndet då det avspeglar ett beslut, vilket ju är helt logiskt. Men man tänker ju att kommunen borde lägga upp en korsreferens i sitt register vid avstyckning för ordning och redas skull, men inte i min kommun iallafall. Går inte ens att göra på begäran, så situationen kommer att bestå och fortsätta stöka till det varje gång tillståndet kommer i fråga.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F farside22 skrev:
Varför skulle de komma och inspektera någonting de inte ens vet existerar? Skulle de ändå komma på dig så är det bara att spela dum. Det enda som händer lär vara att du då får skaffa ett godkänt avlopp. Men du har förhoppningsvis sparat några års avgifter och andra kostnader för avloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.