Hej alla!

Jag håller på att ersätta ett gammalt fritidshus med torrdass till ett nytt där jag tänkte ordna avlopp.
Tyvärr så är det så att en av mina grannar och jag har en långtgående konflikt där de anmäler och överklagar i princip allt jag gör. Resten av grannarna har jag en jättebra relation med.

Hur som helst, vad jag förstår så behöver jag grannarnas medgivande för att ordna en enskild avloppslösning, vilket i detta fall skulle bli ett minireningsverk då det ligger sjönära. Som det ser ut nu kan jag fetglömma att få deras medgivande. Det är totalt kört. Ingen nivå av mutande eller medgörlighet eller flörtande kommer att lösa detta. Och om kommunen trots deras protester skulle medge tillstånd för enskild avlopp så kommer det överklagas till högsta instans.

Så vad kan jag rent realistiskt göra?

Jag har någon idé om att lägga in ett minireningsverk men bara använda det som BDT-avlopp (som bara kräver en anmälan till kommunen?) tills grannarna har flyttat in på ålderdomshem för att sen be om tillstånd för att ansluta toaletten. Jag vet dock inte om det är 5 eller 15 år bort.

Eller finns det något annat sätt att göra det på?

Reningsverket kommer att ligga ca 50 meter bort från deras borrade brunn. Deras brunn ligger visserligen nedströms men den naturliga avrinningen ligger inte åt det hållet. Kommunen har i bygglovet skrivit att skyddsavstånden är tillräckliga för att ordna med ett enskilt avlopp.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Hur som helst, vad jag förstår så behöver jag grannarnas medgivande för att ordna en enskild avloppslösning
Behövs verkligen det?

useless useless skrev:
Behövs verkligen det?
Jag tror det men det är därför jag frågar. Om inte annat så kommer de ha möjlighet att överklaga, vilket kommer försena mitt projekt med ett år..

Vad jag vet finns inget krav på medgivande från grannen om man håller sig tillräckligt långt från gränsen.
Ett överklagande tas bara upp i högre instanser om det finns någon grund för överklagandet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej det krävs inget medgivande från grannen om du inte ämnar leda in avloppsvatten eller renat avloppsvatten på deras mark. Du behöver ett avloppstillstånd enligt miljöbalken från kommunens miljönämnd om du ska anlägga och driva ett avlopp med WC påkopplat. Du behöver göra en anmälan till kommunens miljönämnd om du ska anlägga ett rent BDT-avlopp. Även om skillnaderna juridiskt finns i handläggning och beslut så är processen inte så enormt stor mellan tillståndsansökan och anmälan.

Här kan du läsa av avståndskraven mellan (den täta) avloppsreningsanläggningen och dricksvattenbrunnar. De allmänna råden:

https://www.havochvatten.se/download/18.1d58828a15f50337fd4466c4/1708779092283/HVMFS-2016-17-ev.pdf

Claes Sörmland
S Svensson8 skrev:
Reningsverket kommer att ligga ca 50 meter bort från deras borrade brunn. Deras brunn ligger visserligen nedströms men den naturliga avrinningen ligger inte åt det hållet. Kommunen har i bygglovet skrivit att skyddsavstånden är tillräckliga för att ordna med ett enskilt avlopp.
Låter som att det är hanterbart.

Annars är det ofta lätt att flytta på utsläppspunkten, det är ju en vanlig 110 mm avloppsledning som inte ens behöver ligga frostfritt. Så går det att gräva i marken och det är någorlunda plant så är det ju lätt att lägga utsläppspunkten långt från reningsanläggningen om det behövs.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som att det är hanterbart.

Annars är det ofta lätt att flytta på utsläppspunkten, det är ju en vanlig 110 mm avloppsledning som inte ens behöver ligga frostfritt. Så går det att gräva i marken och det är någorlunda plant så är det ju lätt att lägga utsläppspunkten långt från reningsanläggningen om det behövs.
Min förhoppning är väl att kunna släppa ut renat avloppsvatten (badvattenkvalitet) i princip direkt till sjön. Vet inte om det är orimligt att tänka så, men det skulle förbigå hela deras brunn då den ligger ca 20m uppströms från sjön.

Men tolkar jag dig rätt att skyddsavstånden räknas från utsläppspunkten om resten av anläggningen är tät?

Claes Sörmland
S Svensson8 skrev:
Min förhoppning är väl att kunna släppa ut renat avloppsvatten (badvattenkvalitet) i princip direkt till sjön. Vet inte om det är orimligt att tänka så, men det skulle förbigå hela deras brunn då den ligger ca 20m uppströms från sjön.

Men tolkar jag dig rätt att skyddsavstånden räknas från utsläppspunkten om resten av anläggningen är tät?
Normalt vill man undvika direktutsläpp av renat avloppsreningsvatten i vattenområde. Små avloppsanläggningar och då särskilt minireningsverk är inte robusta och reningen havererar med jämna mellanrum. Då vill man inte släppa ut smittoämnen rakt i öppna vatten.

Så den vanliga lösningen är någon typ av efterpolering med viss renande förmåga efter ett minireningsverk. Det kan röra sig om en stenkista/grusdike, en mindre infiltration eller ett biodivisitetsdike (en göl/ett sumphål med växtlighet).

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt vill man undvika direktutsläpp av renat avloppsreningsvatten i vattenområde. Små avloppsanläggningar och då särskilt minireningsverk är inte robusta och reningen havererar med jämna mellanrum. Då vill man inte släppa ut smittoämnen rakt i öppna vatten.

Så den vanliga lösningen är någon typ av efterpolering med viss renande förmåga efter ett minireningsverk. Det kan röra sig om en stenkista/grusdike, en mindre infiltration eller ett biodivisitetsdike (en göl/ett sumphål med växtlighet).
Låter rimligt. Så att avsluta utgående ledning säg 10 meter från sjön i ett övertäckt grusdike borde räcka? Efterpolering med biomoduler hade jag tänkt skaffa oavsett.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Svensson8 skrev:
Min förhoppning är väl att kunna släppa ut renat avloppsvatten (badvattenkvalitet) i princip direkt till sjön.
Kan nästan förstå dina grannar när jag läser sådant här. Även om reningen ska bli ok i teorin så är jag ytterst tveksam till att det kommer att gälla alltid. En massa saker går fel med dessa reningsverk och de kräver en massa intresse/pyssel från ägaren för att fungera till 100%. Plötsligt är det något fel och då går antagligen i princip orenat vatten direkt ut i sjön. Inte så kul att bada i den sjön då.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kan nästan förstå dina grannar när jag läser sådant här. Även om reningen ska bli ok i teorin så är jag ytterst tveksam till att det kommer att gälla alltid. En massa saker går fel med dessa reningsverk och de kräver en massa intresse/pyssel från ägaren för att fungera till 100%. Plötsligt är det något fel och då går antagligen i princip orenat vatten direkt ut i sjön. Inte så kul att bada i den sjön då.
Grannar längre bort gör samma sak. Jorden är väldigt svår att infiltrera i, och grundvattnet ligger på 1,4 meter ner.

S Svensson8 skrev:
Grannar längre bort gör samma sak. Jorden är väldigt svår att infiltrera i, och grundvattnet ligger på 1,4 meter ner.
Det gör det ju inte mer lockande att bada i sjön. Ju fler som har sådana avlopp direkt ut i sjön ju högre risk att något/några släpper ut orenat vatten.
Problemet med dessa reningsverk är att de kräver så mycket skötsel att det för folk som saknar intresse lätt blir en sak som det kommer att slarvas med eller bara glömmas bort. En inte oansenlig del av ägarna till sådana verk lär till slut bara stänga av larmet när verket behöver fixas till.

Skulle du vilja hoppa i en badtunna som fyllts med vatten från ett sådant reningsverk?

Nu har jag inte skickat in några avloppsprov angående bakterier i vatten från mynningsröret till recipienten (för att jag aldrig ser något vattenyta där) efter att det har fördröjts ett antal dygn genom stenkistan och innan dess passerat en UV-lampa - men utseendemässigt så är många badplatser som är öppna av kommunen betydligt sunkigare vatten med max någon dm siktdjup än vattnet ur minireningsverket med 0,7 - 1 meter siktdjup provat med nedstucken vit käpp i sedimenteringsfickan.

Om det släpps ut en bit ut i en sjö så kommer det också blandas ut med stora mängder annan vatten och det är inte säkert att det vattnet är i bättre 'skick' än vattnet som släpps ut där från minireningsverket.

Nu är det olika på minireningsverk och deras arbetsprincip - men i mitt verk med ältande slam så finns det ingen utmärkande doft vare sig i verket eller vattnet som går ur denna, letar man efter 'avloppsdoft' så kommer man bli besviken. - möjligen kan det finnas en jordkällardoft just när man lyfter på brunnslocket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.